Jätkäsaareen rakennettava Clarion Hotel Helsinki sai tänään peruskiven - Petter Stordalen: Hotelli on muutakin kuin nukkumapaikka

Nordic Choice Hotels on jo tehnyt suuria investointeja Skandinaviaan, emmekä enää voi olla huomioimatta Helsingin tarjoamia mahdollisuuksia”, sanoo Nordic Choice Hotels -ketjun omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Petter Stordalen.

Helsingin Jätkäsaareen rakennettavan 16-kerroksen Clarionin peruskivi muurattiin hotellin rakennustyömaalla tänään iltapäivällä. Tapahtumaan osallistuivat muun muassa Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen, norjalainen hotellisijoittaja Arthur Buchardt sekä Nordic Choice Hotels -ketjun omistaja Petter Stordalen.

”Työtä hotellin eteen on valmisteltu pitkään, ja olemme oppineet paljon norjalaisilta. Tuntuu hyvältä nähdä betonipilarien nousu vanhojen makasiinien viereen. Hotellin peruskiveen muurataan päivän lehdet Suomesta ja Norjasta, euroja ja Norjan kruunuja sekä Sibeliuksen 150-vuotisjuhlamitali”, kertoi arkkitehti Aki Davidsson hotellin suunnittelusta vastaavasta Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy:sta.

183 hotellia omistava Stordalen on erittäin kiitollinen ja ylpeä Nordic Choice Hotelsin uudesta Suomen aluevaltauksesta.

”Nordic Choice Hotels on jo tehnyt suuria investointeja Skandinaviaan, emmekä enää voi olla huomioimatta Helsingin tarjoamia mahdollisuuksia. Olemme jo pitkän aikaa etsineet täältä projektia, joka sopisi profiiliimme ja vastaisi kunnianhimoamme. Kun tämä mahdollisuus viimein tuli eteemme, emme epäröineet hetkeäkään”, hotellialan staraksikin tituleerattu Stordalen sanoi puheessaan.

”Jotkut ihmiset ajattelevat, että hotelli tarjoaa vain nukkumapaikan. He ovat väärässä. Hotellit ovat taianomaisia kohtaamispaikkoja, joissa juhlistetaan elämän tärkeitä tapahtumia.”

Jätkäsaaren Clarioniin rakennetaan 427 huonetta. Ne sijoittuvat kahteen torniin, joista korkeampi on meren pinnasta laskettuna noin 77 metriä. Torneja yhdistää lasiseinäinen, korkea hissiaula, ja toisen tornin huipulle avataan yleisölle avoin maisemabaari.

Clarion Hotel Helsingin on tarkoitus avata ovensa yleisölle lokakuussa 2016. Jätkäsaaren hotelli on alku Suomen hotellimarkkinan valloitukselle.

“Emme ajattele hotellibisnestä viiden vuoden aikajänteellä, vaan rakennamme hotellimme seuraavia 25–50 vuotta ajatellen. Toki ajat ovat välillä vaikeampia, mutta tiedämme, kuinka kääntää haasteet mahdollisuuksiksi”, Stordalen sanoo.

Clarion ottaa käyttöön myös tyhjillään olevan, suojellun makasiinirakennuksen vuodelta 1935. Tuhannen vieraan kongressikeskus yhdistetään hotellitorneihin lasisella käytävällä.

Norjalaislähtöinen Nordic Choice Hotels on kasvanut vuosien varrella yhdeksi Pohjoismaiden suurimmista hotellitoimijoista 183 hotellin kokonaisuudellaan. Nordic Choice Hotels muodostuu Comfort Hotel, Quality Hotel, Quality Resort, Clarion Collection and Clarion Hotel -tuotemerkeistä sekä kymmenestä erillisestä brändistä. Yhtiö työllistää noin 13 000 työntekijää.

Ulla Helander

Miltton Oy

ulla.helander@miltton.fi

Yrityksestä

Miltton Group on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava markkinoinnin, vaikuttamisen ja viestinnän asiantuntijatalo, jonka tytäryhtiöitä ovat Miltton, Miltton Brussels, Miltton Creative, Miltton Labs, Miltton Markets, Miltton Networks, Miltton Nordics, Miltton Purpose, Miltton Sparks ja Nordic West Office. Ryhmän palveluksessa on yli 200 henkilöä, ja sen liikevaihto oli vuonna 2016 noin 19,6 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta 35 %. Miltton Group on itsenäisessä kotimaisessa omistuksessa.