Johtotehtävissä toimivien naisten osuus laskenut vuoden 2004 tasolle

Julkaistavaksi 8.3.2011

Grant Thornton International Business Reportin (IBR) vuoden 2011 tutkimustuloksista käy ilmi, että maailmanlaajuisesti johtotehtävissä toimivista henkilöistä 20 prosenttia on naisia. Määrä on laskenut vuoden 2009 24 prosentista ja noussut vain prosentin vuoden 2004 tasosta. Kvartaaleittain toteutettavassa yksityisomistuksessa olevien yritysten (PHB) tutkimuksessa ilmeni, että ilman naisia johtotehtävissä toimivien yksityisesti omistettujen yritysten osuus on noussut vuoden 2009 35 prosentista 38 prosenttiin.

Maailmanlaajuisesti suurin prosenttiosuus naisia johtotehtävissä on Thaimaassa (45 %). Seuraavina ovat Georgia (40 %), Venäjä (36 %), Hong Kong ja Filippiinit (molemmat 35 %). Alhaisimmat prosenttiosuudet ovat Intiassa, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa ja Japanissa, missä kussakin alle 10 % johtotehtävissä toimivista henkilöistä on naisia.

Grant Thornton teki tutkimuksen suomalaisista pääkaupunkiseudulla toimivista asiakasyrityksistään. Tulokset ovat hyvin linjassa kansainvälisten tulosten kanssa. Hallituksissa toimivien naisten osuus vuonna 2011 on 11,7 % verrattuna vuoden 2004 13,8 %:iin. Naistoimitusjohtajien määrä on noussut huomattavasti, heidän osuutensa on 25 % verrattuna vuoden 2004 12 %:iin. Johtoryhmissä naisia on vuonna 2011 21,7 % verrattuna vuoden 2004 17,8 %:iin. Maailmanlaajuisesti Suomi sijoittuu sijalle 19 johtotehtävissä toimivien naisten määrässä.

Joakim Rehn, Suomen Grant Thorntonin hallituksen puheenjohtaja kommentoi: ”Tutkimuksen mukaan naistoimitusjohtajien määrä on kasvanut 50 % eli merkittävästi. Yleisesti on kuitenkin menty taaksepäin. Tämä on yllättävä kehitys, johon on vaikeaa löytää yksiselitteistä syytä. Muut Pohjoismaat ovat yleensä samalla tasolla kuin Suomi lukuun ottamatta Tanskaa, jolla oli edellisten vuosien tapaan huono tulos, 12 %. Myös Alankomaiden 16 % ja Saksan 11 % olivat alhaisia, mutta selittynevät osittain hyvällä sosiaaliturvalla kuten pitkillä hoitovapailla. Häntäpäähän sijoittuneiden Intian, Arabiemiraattien ja Japanin alhaiset luvut lienevät kulttuurierojen seurausta.”

Grant Thorntonin yhteiskuntasuhteiden johtaja April Mackenzie kommentoi: “On pettymys, että senioritason johtotehtävissä toimivien naisten osuus on kasvamisen sijaan laskenut vuoden 2004 tasolle. Naisjohtajat näyttäisivät ottavan harteilleen suurimman osan maailmanlaajuisen taantuman vaikutuksista. Kuitenkin monissa yrityksissä koetaan nyt painetta tarkistaa johtajapolitiikkaa, etenkin hallitusten ja median keskitettyä huomiotaan yritysmaailman johtajistojen miesvaltaisuuteen.”

Tutkimusdata paljasti, että G7-maat ovat jäljessä maailman keskiarvosta 16 prosentillaan. Aasian ja Tyynenmeren alue on tilastossa korkeimmalla 27 prosentilla. Naiset onnistuivat kasvattamaan osuuttaan johtotehtävissä eniten Thaimaassa, Hong Kongissa, Kreikassa, Belgiassa ja Botswanassa – kussakin maassa näissä tehtävissä toimivien naisten osuus nousi vähintään 7 prosentilla vuodesta 2009.

Naisten nimikkeet

22 prosenttia naisia senioritason johtotehtävissä työllistävistä yrityksistä työllistää heitä talouspositioissa (esim. talousjohtaja). Seuraavaksi eniten heitä on henkilöstöjohtajien tehtävissä (20 %), markkinointijohtajina ja myyntijohtajina (molempia 9 %).

Maailmanlaajuisesti vain 8 prosentilla naisia senioritason johtotehtävissä työllistävistä yrityksistä on naispuolinen toimitusjohtaja. Tilanne on kuitenkin eri Aasian talousalueilla: Thaimaa johtaa 30 prosentin naisjohtajamäärällään, Kiinan (19 %), Taiwanin (18 %) ja Vietnamin (16 %) ollessa seuraavia.

Tutkimus naisjohtajuudesta on osa laajempaa kokonaisuutta

Grant Thornton Internationalin Business Report (IBR) on vuosittainen maailmanlaajuinen tutkimus, jossa selvitettiin marras–joulukuussa 2010 yli 5 700 ja vuositasolla yli 11 000 omistajavetoisen yrityksen ylemmän johdon näkemyksiä 39 maasta. Suomessa tutkimusta varten haastateltiin 75:ttä keskisuuren (50–500 työntekijää) yrityksen johtajaa. Tutkimuksella kootaan paikallisia, alueellisia ja maailmanlaajuisia suhdannetietoja sellaisista taloudellisista ja kaupallisista seikoista ja olosuhteista, jotka vaikuttavat yleisesti maailmantalouden tilaan. Tutkimus toteutettiin Suomessa nyt kolmatta kertaa.

Lisätietoja Grant Thornton International Business Reportista on saatavana englanniksi osoitteesta www.internationalbusinessreport.com

Grant Thornton on yli 60 asiantuntijan KHT-yhteisö, joka tarjoaa tilintarkastus-, vero-, yritysjärjestely- ja muita asiantuntijapalveluita. Toimistot sijaitsevat Helsingissä, Tampereella ja Turussa.

Lisätietoja: Joakim Rehn, hallituksen puheenjohtaja
P