Kaksi kolmesta somen käyttäjästä lakossa lomalla

Kesällä sosiaalinen media täyttyy lomakuvista – vai täyttyykö sittenkään? Ainakin suomalaisista sosiaalisen median käyttäjistä kaksi kolmesta kertoo pitäneensä taukoa sosiaalisesta mediasta lomaillessaan, paljastaa matkahakukone momondo.fin tutkimus.

Kuva: Graeme Paterson

Suomalaiset irrottautuvat arjesta lomallaan ja pitävät usein myös taukoa sosiaalisesta mediasta, selviää matkahakukone momondon teettämästä kansainvälisestä tutkimuksesta. Peräti kaksi kolmesta (66 %) suomalaisesta sosiaalisen median käyttäjästä on joskus lomallaan pitänyt taukoa myös sosiaalisesta mediasta: 35 prosenttia tarkoituksella, 16 prosenttia tahattomasti, 12 prosenttia mahdollisuuksien puutteen vuoksi ja kolme prosenttia matkaseuran toiveesta.

Siitäkin kolmanneksesta (34 %), joka ei ole lomaillut sosiaalisesta mediasta, viisi prosenttia haluaisi joskus kokeilla pitää taukoa sosiaalisesta mediasta. Vain 29 prosenttia siis ei ole edes haaveillut somelakosta.

”Tutkimuksemme mukaan suomalaiset selvästi kaipaavat lomallaan irtiottoa – myös sosiaalisesta mediasta. Vaikka osa somelakoista selittyykin olosuhteiden pakosta, kuten nettiyhteyden puutteesta matkaillessa, osa suomalaisista selvästi haluaa pysytellä somen ulottumattomissa lomaillessaan”, toteaa momondon Suomen maajohtaja Minttu Oramaa.

LOMASOMETTAJAT POSTAAVAT YLEENSÄ KUVIA

Kun suomalaisilta kysyttiin, mitä he postaavat sosiaaliseen mediaan lomaltaan, jos ylipäänsä mitään, 29 prosenttia kertoi postaavansa kuvia. Tekstipäivityksiä tekee alle viidennes (17 %), ja videoita sosiaaliseen mediaan lataa vain harva (3 %).

Sosiaalisen median kanavista loma-aikaan suosituimpia suomalaisten keskuudessa ovat Facebook (57 %), WhatsApp (31 %) ja Instagram (18 %). Pieni osa (2 %) myös hakee lomasutinaa Tinderistä.

Tutkimuksen mukaan 17 prosenttia suomalaisista ei käytä sosiaalista mediaa ollenkaan.

Lähde: momondo.fi

TIETOA TUTKIMUKSESTA:

Matkahakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin 6.–13. tammikuuta 2016, ja siihen osallistui 995 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 19 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Hollannissa, Belgiassa, Espanjassa, Portugalissa, Turkissa, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Brasiliassa, Kiinassa ja Australiassa.

Lisätiedot:

Antti Lehtinen
Miltton
antti.lehtinen@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 35 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille.

Liite 1. FAKTAT LYHYESTI

Suomalaiset sosiaalisen median käyttäjät pitävät taukoa somesta lomalla*

•  35 prosenttia on tarkoituksella pitänyt taukoa sosiaalisesta mediasta lomaillessaan
  •  29 prosenttia ei ole pitänyt taukoa sosiaalisesta mediasta lomailleessaan
  •  16 prosenttia on pitänyt tahattomasti taukoa sosiaalisesta mediasta lomailleessaan
  •  12 prosenttia on pitänyt sometaukoa lomaillessaan, koska ei ollut mahdollisuutta käyttää sosiaalista mediaa
  •  5 prosenttia ei ole pitänyt sometaukoa lomaillessaan, mutta haluaisi
  •  3 prosenttia on pitänyt sometaukoa loman aikana, koska matkaseura ei halunnut heidän roikkuvan sosiaalisen median sivustoilla

Suomalaisista sosiaalisen median kuluttajista käyttää lomaillessaan*

•  Facebookia – 57 %
  •  WhatsAppia – 31 %
  •  Instagramia – 18 %
  •  Twitteriä – 8 %
  •  Tinderiä – 2 %

* Kysymykset osoitettiin vain vastaajille, jotka kertoivat käyttävänsä sosiaalista mediaa.

Kaikista suomalaisista**

•  44 prosenttia ei postaa päivityksiä sosiaaliseen mediaan lomalla ollessaan
  •  29 prosenttia postaa kuvia sosiaaliseen mediaan lomalla ollessaan
  •  17 prosenttia kirjoittaa päivityksiä sosiaaliseen mediaan lomalla ollessaan
  •  3 prosenttia postaa videoita sosiaaliseen mediaan lomalla ollessaan
  •  17 prosenttia ei yleisesti ottaen käytä sosiaalista mediaa
  •  4 prosenttia ei osaa sanoa

** Vastaajat saivat valita useampia vastausvaihtoehtoja.