Kaksi suomalaista opiskelijaa kisaa kansainvälisen Electrolux Design Lab -muotoilukilpailun voitosta

Kaksi suomalaista muotoiluopiskelijaa valittiin jatkoon yli 1700 osallistujan joukosta tulevaisuuteen katsovassa Electrolux Design Lab -kilpailussa. Top 100+ kilpailutyötä 43 maasta ovat nyt nähtävissä Design Lab -kilpailusivustolla, jonka kautta yleisöllä on mahdollisuus vaikuttaa kilpailun äänestämällä suosikkiaan jatkoon. Tämän vuoden kilpailutyöt esittelevät innovatiivisia ideoita terveellisempiin tulevaisuuden koteihin.

Suomalaisilla on ilo nähdä tänäkin vuonna kaksi lahjakasta opiskelijaa kisaamassa maailmalla suurta huomiota herättäneessä Electrolux Design Lab -muotoilukilpailussa. 5000 euron rahapalkinnosta ja kuuden kuukauden palkallisesta harjoittelusta Electroluxilla kilpailee yli 100 opiskelijaa, jotka valittiin 1700 kilpailijan joukosta. Kilpailu on loistava tilaisuus opiskelijoille kehittää osaamistaan, mutta tarjoaa myös arvokasta inspiraatiota sekä Electroluxin ammattilaisille että kaikille tulevaisuuden asumisesta kiinnostuneille.

Lahden Ammattikorkeakoulussa ajoneuvomuotoilua opiskeleva Pekka Puhakka osallistuu kilpailuun Act-Health carpet -konseptillaan. Act on terveysmatto, joka puhdistaa ilmaa. Matto tarkkailee myös käyttäjän elintoimintoja ja antaa vinkkejä terveellisempään elämään.

Toinen jatkoon päässyt suomalainen on Tomas Peltola Metropolia Ammattikorkeakoulusta, jossa hän opiskelee teollista muotoilua. Tomaksen Scope-konsepti on vaatehuollon pieni tehopakkaus. Mukaan otettava sokeriakulla toimiva Scope analysoi, korjaa, puhdistaa, kuivaa ja silittää vaatteet, jolloin pikainen apu on aina lähellä.

Lisää suomalaisten konsepteista täällä:

Pekka Puhakka: http://electroluxdesignlab.com/2014/?post_type=submission&p=2342

Tomas Peltola: http://electroluxdesignlab.com/2014/?post_type=submission&p=2609

Raikkaita ideoita tulevaisuuden terveellisiin koteihin

Tämän vuoden teema “Creating Healthy Homes” inspiroi yli 1700 muotoiluopiskelijaa ympäri maapalloa. Kilpailijat suhtautuvat teemaan vakavasti, mutta tarjoavat samalla visuaalisesti inspiroivia konsepteja, jotka ottavat huomioon kuluttajien tavat, tarpeet ja ympäristön. Electroluxin muotoilujohtaja Thomas Johansson kommentoi:

“Olemme erittäin iloisia, että voimme jakaa yli sata innovatiivista ideaa terveellisempiin tulevaisuuden koteihin globaalin yleisön kanssa. On mahtavaa nähdä lahjakkuuksia 43 maasta, joilla kaikilla on hyvin erilaisia näkemyksiä tulevaisuuden kodeistamme. Tämän vuoden kulinaarisiin nautintoihin, vaatehuoltoon ja ilmanpuhdistukseen keskittyvät ideat luovat kuvan mahdollisuuksien täyttämästä maailmasta, joka tukee kuluttajien terveellistä ja kestävää elämäntyyliä.”

Kilpailu järjestetään viime vuoden tapaan vaiheittain. Jokaisessa vaiheessa jatkoon päässeet kilpailijat pääsevät kehittämään konseptiaan Electroluxin ammattilaisten kommenttien perusteella. Ensimmäisen vaiheen äänestyksen loputtua 16. toukokuuta, top 70+ julkaistaan 19. toukokuuta. 10 eniten yleisöääniä saanutta työtä pääsee automaattisesti seuraavalle kierrokselle ja loput valitsee Electroluxin asiantuntijoista koostuva raati. Yleisöäänillä on siis suuri merkitys kilpailijoille.

Palkintona maailmanlaajuista huomiota, palkallinen harjoittelu ja rahapalkinto

Muotoilun ammattilaisista koostuvan tuomariston valitsema kilpailun voittaja palkitaan 5000 eurolla sekä kuuden kuukauden palkallisella harjoittelulla Electroluxin kansainvälisessä muotoilukeskuksessa. Kilpailussa toinen palkinto on 3000 euroa ja kolmas 2000 euroa. Eniten yleisön ääniä saanut nimetään People’s Choice Awards -palkinnon ja 1000 euron rahapalkinnon voittajaksi.

Top 100+ kilpailutyötä löytyvät osoitteesta www.electroluxdesignlab.com

Arto Arhipoff, tuotteet ja markkinointi
Oy Electrolux Ab
p. 0400 438 903 tai (09) 859 530
arto.arhipoff@electrolux.fi

Iida Valin, viestintä ja PR
Miltton Oy
iida.valin@miltton.fi

Learn more about Design Lab in Electrolux social media channels:
Design Lab -sivusto:
www.electroluxdesignlab.com
youtube.com/user/electrolux
facebook.com/ElectroluxSuomi
twitter.com/Electrolux
Flickr:
flickr.com/photos/electrolux-design-lab
pinterest.com/electrolux

Electrolux on maailman johtava kotitalouksiin ja ammattikäyttöön tarkoitettujen kodinkoneiden valmistaja. Electroluxin ydintoimintaa on tuottaa innovaatioita, jotka on huolellisesti muotoiltu, perustuvat kuluttajatutkimukseen ja vastaavat sekä kuluttajien että ammattilaisten tarpeisiin. Electrolux valmistaa jääkaappeja, astianpesukoneita, pesukoneita, pölynimureja, liesiä ja ilmastointilaitteita. Yhtiön tunnetuimmat tuotemerkit ovat Electrolux, AEG, Zanussi, Frigidaire ja Electrolux Grand Cuisine. Yhtiö myy vuosittain yli 50 miljoonaa tuotetta 150 maahan. Vuonna 2013 Electroluxin myynti oli 12,6 miljardia euroa ja työntekijöitä yhtiöllä oli maailmanlaajuisesti 61 000. Lisätietoja Electroluxista löytyy osoitteista www.electrolux.com/press ja www.electrolux.com/news.