Kansainvälinen tax-free-toimija Fintrax Group ostaa suomalaisen e-Taxfree Nordicin − suomalaisinnovaatio mullistaa tax free -palautukset sähköisiksi

Fintrax Group on ostanut suomalaisen e-Taxfree Nordicin. Yrityksestä tulee osa Fintraxin Premier Tax Free -ryhmää, ja yrityksen nimi on jatkossa Premier e-Taxfree. Premier e-Taxfree on ensimmäinen täysin sähköistä tax free -palvelukokemusta tarjoava yritys Euroopassa. Palvelu mahdollistaa paperittoman, nopean ja jopa mobiilissa toimivan asioinnin alv-palautuksien käsittelyyn ja saamiseen paperisten lomakkeiden täyttelyn ja lähettelyn sijaan. Fintrax aloittaa toimintansa Suomessa, ja yrityksen suunnitelmissa on laajentaa suomalaisen palvelun käyttöä myös muihin toimintamaihinsa eri puolilla maailmaa.

Premier e-Taxfreen toiminta pysyy Suomessa myös jatkossa. Koko yrityksen henkilökunta siirtyy uuden yrityksen palvelukseen vanhoina työntekijöinä, ja he työskentelevät jatkossa Premier e-Taxfreen palveluksessa. Yrityksen tavoitteena on nousta markkinajohtajaksi kolmen vuoden sisällä.

”Olemme kehittäneet palvelun perustuen turisteilta ja kauppiailta saamaamme palautteeseen tax free -järjestelmän kankeudesta. On kaikkien etu, että turistit ehtivät shoppailla enemmän sen sijaan, että he kuluttavat aikaa odottamiseen ja lappujen täyttämiseen kassalla tai palautuspisteellä. Tämän lisäksi joidenkin turistiryhmien oleskeluaika Suomessa voi olla vain tunteja. Erityisesti aasialaiset turistit käyttävät Suomessa paljon rahaa. Mitä enemmän aikaa jää shoppailuun, sitä enemmän matkailutuloja Suomeen tulee”, kertoo Premier e-Taxfreen maajohtaja Petri Kiviranta.

”Myös netissä shoppailu yleistyy vuosi vuodelta. Sähköinen palvelumme sopii myös netissä toimivien kauppojen tarpeisiin. Alv-palautus on loogista hoitaa netissä, jos itse tavarakin on ostettu sieltä”, Kiviranta toteaa.

Suomalaisten kehittämä palvelu on ainoa sähköisesti toimiva tax free -palautusjärjestelmä maailmassa. Alalla vuosikymmeniä käytössä ollut perinteinen paperinen prosessi on nyt siirtymässä digiaikaan Premier e-Taxfreen ansiosta.

Kehitystyön taustalla tarve palvella erityisesti aasialaisia ja venäläisiä matkustajia Suomessa

Idea tax free -palvelujen sähköistämiseen syntyi Kivirannan mukaan täysin Suomessa matkailevien turistien erityistarpeista.

”Suomi on tax free -kaupan osalta erityinen markkina. Maamme itärajalla tehdään yli 10 miljoonaa rajanylitystä vuodessa. Venäläiset matkustajat tekevät Suomeen keskimäärin 3-4 ostomatkaa vuodessa. Pääosin päivittäis- ja kulutustavaroihin keskittyvät venäläismatkustajat pitivät aikaisemmin Suomessa käytössä olevaa järjestelmää hitaana ja hankalana”, Kiviranta kertoo.

Sähköinen palvelu säästää turistien ja kauppiaiden aikaa ja vaivaa

Sähköisen tax free -palautusjärjestelmän myötä asiakkaat saavat enemmän palautusta maassa tehdyistä ostoksista, sillä järjestelmä laskee palautuksen kaikkien ostosten kokonaissummasta. Erityisesti useita pienempiä ostoksia ja toistuvia matkoja tekevät matkailijat hyötyvät palvelusta.

Suomalaisyrityksen keksintö siirtää kaikki aikaisemmin tax free -kaupassa käytetyt paperit ja sekit historiaan.

”Aikaisemmin käytössä olleet järjestelmät voidaan korvata kauppojen kassoille ja rajanylityspaikoille sijoitettavilla kosketusnäyttölaitteilla, joissa on digitaalinen passinlukija ja viivakoodinlukija. Koko aikaisemmin aikaa vienyt prosessi voidaan viedä läpi muutamalla tiedonsyötöllä”, sanoo Premier e-Taxfreen kauppiaspalveluiden johtaja Jaakko Syrjänen.

Syrjäsen mukaan sähköinen palautusjärjestelmä helpottaa myös yritysten työtä.

”Järjestelmän avulla yritykset voivat seurata tax free -kauppaansa entistä helpommin. Myös kuittien säilyttäminen jää pois, kun kuitit voidaan arkistoida sähköisesti. Tavoitteenamme on hoitaa arvonlisäverojen palautukset mahdollisimman vaivattomasti ja tarjota samalla sekä kuluttajille että kauppiaille lisäarvoa tuottavia palveluja, jotka tekevät tax free -ostoksesta entistä miellyttävämmän ja kokonaisvaltaisemman kokemuksen lisäpalveluineen”, Syrjänen kertoo.

Sähköiset tax free -palautukset ovat käytössä jo Helsinki-Vantaan lentokentällä, Nuijamaan ja Vaalimaan rajanylityspaikoilla sekä Helsingin, Lappeenrannan ja Imatran alueen suurimmilla kauppiailla. Loppuvuodesta palvelu tullaan avaamaan entistä useammilla rajanylityspaikoilla.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt / Fintrax & Premier e-Taxfree:

Riikka Rytilahti
Miltton
riikka.rytilahti@miltton.fi

Premier Tax Free

Premier Tax Free on yksi maailman johtavista tax-free-yrityksistä, joka tarjoaa ulkomailla tehdyistä ostoksista arvonlisäverohyvityksiä ja dynaamista valuutanvaihtopalvelua yhteistyössä yli 150 000 liikkeen kanssa ympäri maailman. Yrityksellä on 30 vuoden kokemus alalla toimimisesta.

Premier Tax Free on osa Fintrax Groupia, joka on kansainvälinen vuonna 1985 perustettu finanssipalveluyritys. Fintrax Group toimii yli 30 maassa, ja sen palveluksessa työskentelee 690 henkilöä eri puolilla maailmaa. Fintraxista tuli osa sijoitusyhtiö Eurazeon kasvuyritysten portfoliota joulukuussa 2015. www.premiertaxfree.com