KÄYTÄ TÄMÄN VUODEN TARJOAMAT EXTRALOMAT MATKAILUUN: NÄILLÄ VINKEILLÄ 10:N VAPAAPÄIVÄN SIJAAN JOPA KUUKAUSI REISSUSSA

Tuleva vuosi tarjoaa poikkeuksellisen hyvän mahdollisuuden muuttaa pyhäpäivät hieman pidemmäksikin lomaksi. Lento- ja hotellihakukone momondo.fi kokoamien vinkkien avulla 10 päivän vapaat muuttuvat helposti kuukauden lomaksi. Miksi siis tyytyä odottamaan seuraavaa kesälomaa, kun matkustaa voi vuoden ympäri?

Kuva © Toa Heftiba / Unsplash

”Loma on ihmisen parasta aikaa, mutta sitä ei tunnu koskaan olevan tarpeeksi. Tänä vuonna unelmien matkakohteista ei tarvitse tinkiä, sillä vuosi 2018 tuo tullessaan arkipyhiä, joista voi hyvällä pelisilmällä koota yhteensä yli kuukauden verran lomapäiviä”, kommentoi Miina Malkki, momondon Suomen edustaja. ”Arkipäiville osuvat pyhäpäivät mahdollistavat pidennetyt viikonloput, jolloin unelmakohteisiinsa pääsee reissaamaan vaikka vuoden ympäri.”

HYÖDYNNÄ VUODEN 2018 PYHÄPÄIVÄT PARHAALLA MAHDOLLISELLA TAVALLA

Tulevana kalenterivuonna poikkeuksellisen moni pyhäpäivä osuu viikon alku- tai loppupäähän, kuten tiistaille tai torstaille. Käyttämällä lomapäivät suunnitellusti ja harkiten voi ylimääräiset vapaat viettää kotisohvan sijaan kaupunkilomalla ihastellen vaikkapa Rooman huikeita nähtävyyksiä, nauttimalla aamukahvin Pariisissa tai shoppailemalla Kööpenhaminan design-putiikeissa. Pieni etukäteissuunnittelu ylimääräisten vapaiden maksimoimiseksi kannattaa, sillä näin voit hyvissä ajoin tarkistaa parhaat lentotarjoukset ja anoa toivotut päivät töistä vapaaksi.

Useampi lyhyempi lomamatka katkaisee arjen oravanpyörän ja antaa mahdollisuuden ladata akut, ja yhdeksän pyhäpäivää taipuu yhteensä jopa 36 päivän lomiksi yhdistämällä ne viikonloppuun. Tällä menetelmällä ylimääräisiä vapaapäiviä ei tarvitse ottaa väliin kuin muutamia. Valitsimme vuoden 2018 juhlapyhistä parhaat päältä ja yhdistimme ne seuraavanlaisiksi lomakokonaisuuksiksi.

PÄÄSIÄINEN

Pääsiäisenä vapaita kertyy neljä päivää, kun mukaan lasketaan pitkäperjantai, viikonloppu ja toinen pääsiäispäivä. Silloin ehtii mainiosti vaikka lyhyelle kaupunkireissulle, ja muutaman päivän lisävapailla tästäkin taikoo helposti jo viikon loman. Muun muassa katolinen Espanja on pääsiäisenä loistava matkakohde näyttävine pääsiäiskulkueineen, ja esimerkiksi Malaga, Barcelona ja Kanariansaaret ovat silloin suosittuja matkakohteita. Myös monessa muussa Euroopan kohteessa on pääsiäisenä jo lämmintä ja kevät pitkällä.

HELATORSTAI

Kevään lomapäivät 2018 tuovat tuttuun tapaan myös helatorstain, jolloin toukokuussa voi yhden ylimääräisen vapaan turvin nauttia neljän päivän vapaista. Pyhäpäivä yhdistyy silloin kätevästi myös äitienpäiväviikonloppuun, joka tarjoaa tilaisuuden hemmotella äitiä järjestämällä esimerkiksi yhteisen kaupunkilomaviikonlopun. Vaihtoehtoja on lukemattomia ja monessa Euroopan kohteessa aurinko lämmittää toukokuussa jo ihanasti.

JUHANNUS

Juhannusaatto ja -päivä sijoittuvat aina 19.–25. päivien väliin jääviin perjantaihin (aatto) ja lauantaihin (juhannuspäivä). Vaikka aatto ei olekaan virallinen pyhäpäivä, on se vakiintuneen käytännön mukaan vapaapäivä, jonka turvin viikonlopun pääsee aloittamaan jo torstai-iltana.

Lyhyt kaupunkireissu tulee kesäkuun lopulla juuri sopivaan kohtaan etenkin, jos varsinaiseen kesälomaan on vielä aikaa. Ajankohtana keskikesä tarjoaa monipuolista tekemistä missä päin maailmaa tahansa ja lisäksi Euroopan parhaista lomakohteista pääsee elokuussa nauttimaan ilman pahimpia turistimassoja ja helteitä.

ITSENÄISYYSPÄIVÄ

Vuoden 2018 itsenäisyyspäivä osuu torstaille, jolloin yhdellä ylimääräisellä vapaapäivällä pääsee jo neljän päivän reissuun. Joulun alla on hyvä tilaisuus matkustaa tunnelmallisiin kaupunkikohteisiin shoppailemaan, syömään ja rentoutumaan, tai vaikka viettämään kaveriporukalla pikkujouluja. Erinomaisia kohteita löytyy läheltä ja kaukaa, ja suosittuja vaihtoehtoja ovat muun muassa Prahan joulutorit, monien mielenkiintoisten nähtävyyksien Riika sekä Saksan kodikkaat joulukaupungit. Lento- ja hotellihintoihin perustuen myös Tukholmaan kannattaa matkustaa juuri joulukuussa.

JOULU

Joululoma 2018 yhdistettynä uudenvuodenpäivään tuo mahdollisuuden poikkeuksellisen pitkään lomaan kiireisen vuoden päätteeksi. Välipäivien turvin vapaita kertyy kokonaiset 11 päivää. Näin ollen muutamalla ylimääräisellä vapaalla voi järjestää jopa kahden viikon loman. Uusi vuosi käynnistyy mukavasti, kun on ensin ladannut akut täyteen lomailemalla.

Merkitse täältä löytyvästä kalenterista pyhäpäivien tarkat päivämäärät jo nyt kalenteriisi.

Lisätiedot:

Ona Aula

Miltton

ona.aula@miltton.fi

momondosta:
momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi
iPhone - ja Android -laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Priceline Groupin itsenäinen tytäryhtiö.