Kiinalaistaustainen AR-alan toimija RealMax investoi Suomeen ja panostaa lisätyn todellisuuden ja tekoälyn liiketoimintamahdollisuuksiin

RealMax, yksi maailman johtavista lisätyn todellisuuden alan toimijoista investoi AR- ja AI-sovellusten ja avoimen lähdekoodiohjelmiston kehittämiseen Suomessa. Yhtiön tavoitteena on tulevien vuosien aikana laajentaa merkittävästi yhteistyötä suomalaisyritysten kanssa, minkä odotetaan luovan myös uusia työpaikkoja suomalaisille AR- ja AI-asiantuntijoille. Investoinnin taustalla on Kiinan valtion omistama sijoitusyhtiö SDIC Intelligence. Investointi on samalla osoitus sekä Suomen ja Kiinan tiivistyvästä innovaatioyhteistyöstä, että Suomen korkeasta asemasta avoimen lähdekoodi-ohjelmiston kehitystyössä maailmalla.

Kuluneen vuoden aikana Suomessa toimintansa aloittanut RealMax, jonka pääkonttori sijaitsee Shanghaissa, on yksi maailman johtavista yrityksistä lisätyn todellisuuden (AR) toimialalla. Vantaan lisäksi yrityksellä on toimipisteitä myös New Yorkissa, Münchenissä ja Hongkongissa. Kiinan valtion omistaman sijoitusyhtiö SDIC Intelligencen tuella RealMax investoi nyt lisätyn todellisuuden ja tekoälyratkaisujen kehittämiseen Suomessa. Avoimeen lähdekoodiin perustuvaa AR-alustaa on tarkoitus hyödyntää laajasti sekä opetuksellisiin että teollisiin käyttötarkoituksiin.

Investointi julkistetaan virallisesti tänään 12. joulukuuta osana eduskuntatalolla pidettävän Kiina-päivän ohjelmaa. Tilaisuuden jälkeen toimittajilla on mahdollisuus haastatella RealMaxin edustajia Helsingin Sokos Hotel Presidentissä klo 13.00 alkaen. Paikalla on muun muassa RealMax Groupin toimitusjohtaja Jackie Yu ja SDIC Intelligencen toimitusjohtaja Liu Yuannan.

”Suomi tunnetaan maailmalla opetuksen, teknologian ja ohjelmistokehityksen huippumaana. Toimipaikkamme Vantaan Technopoliksessa asettaa meidät suoraan keskelle dynaamista ja kansainvälistä innovaatio- ja liiketoimintaympäristöä, mikä antaa meille loistavan mahdollisuuden vahvistaa toimintaamme globaaleilla markkinoilla,” toteaa RealMax Groupin toimitusjohtaja Jackie Yu.

Kehittämällä luotettavia ja kohtuuhintaisia AR-ratkaisuja RealMax pyrkii lisäämään  ihmisten ymmärrystä ja parantamaan oppimiskokemusta. Konkreettinen esimerkki yrityksen tekemästä työstä ovat AR-älylasit, joiden käyttö on parhaillaan pilottivaiheessa muutamassa suomalaisessa sairaalassa.

RealMax tekee yhteistyötä maailman johtavien yritysten kanssa muuntaakseen AR-teknologiaa eri toimialoille sopiviksi ratkaisuiksi ja tuotteiksi. Investoinnin myötä yritys pyrkii laajentamaan toimintaansa nyt myös Suomessa solmimalla kumppanuuksia paikallisten huippuyritysten kanssa. Uusien kumppanuuksien odotetaan synnyttävän lisää työpaikkoja paikallisille ohjelmistoasiantuntijoille, mikä entuudestaan vahvistaa Suomen asemaa houkuttelevana investointikohteena globaalisti tunnetun korkean teknologiaosaamisen ja koulutuksen tason vuoksi.

“AR- ja AI-toimialan globaali kasvupotentiaali on huikea. Kiinan ja Suomen teknologiaosaamisen yhdistäminen on looginen askel kohti tulevaisuutta, jossa lisätyn todellisuuden ratkaisut ja tekoäly ovat kaikkien saatavilla ja käytettävissä,” SDIC Intelligencen toimitusjohtaja Liu Yuannan kertoo.

Monesta muusta maailmalla tunnetusta toimijasta poiketen RealMaxin ensisijaisena tavoittena on kehittää avoimia käyttöjärjestelmiä, jotka ovat mahdollisimman monen saatavilla käytetystä selaimesta tai laitteistosta riippumatta.

Tiedustelut ja haastattelupyynnöt:
Riikka Rytilahti, Miltton, p. 044 731 3073, riikka.rytilahti@miltton.fi

RealMax Group
Vuonna 2003 perustettu RealMax on yksi maailman johtavista yrityksistä lisätyn todellisuuden (AR) alalla. RealMaxin pääkonttori on Shanghaissa Kiinassa, ja toimipisteitä on Vantaan lisäksi myös New Yorkissa, Munchenissä ja Hong Kongissa. Suomessa RealMax aloitti toimintansa vuonna 2017 Vantaan Technopoliksessa. RealMax kehittää muun muassa huokean hintaisia ja luotettavia AR-älylasisovelluksia peruskouluille, lukioille ja ammatillisille oppilaitoksille, jotta opiskelu olisi entistä kiinnostavampaa ja tehokkaampaa. Teollisuussektorilla RealMax Groupin tytäryhtiö Realwear on julkistanut maailman ensimmäisen täysin handsfreen päähän puettavan tabletti-ratkaisun teollisuustyöntekijöille. Muilla teollisuudenaloilla RealMax tekee yhteistyötä maailman johtavien yritysten kanssa globaalin kumppanuusohjelmansa kautta etsien aktiivisesti uusia mahdollisuuksia soveltaa AR-teknologiaa kaupallisiin tuotteisiin matkailun, lääketieteen, viihteen, sähköisen markkinoinnin ja pelien alueella.
www.realmax.com
www.realmax.fi