Kotimaisen terveysteknologian ja kaupunkiratkaisujen vienti kiihtyy – Ecosirin pääomistus siirtyy kansainväliselle ryhmälle

Kotimaisiin pk-yrityksiin sijoittava ja niitä aktiivisesti kehittävä Panostaja on myynyt Ecosirin osakekannan kansainvälisen ryhmittymän omistukseen. Ecosir on sairaala- ja hoivakiinteistöratkaisujen kotimainen markkinajohtaja, jolle ulkomaiset sijoittajat tarjoavat uusia kansainvälistymismahdollisuuksia. Panostaja kirjaa myynnistä noin 1,4 miljoonan euron myyntivoiton ennen veroja marraskuun 2018 tulokseen.

Viime vuosien megatrendit, kuten kaupungistuminen, terveysteknologian nousu sekä elinympäristön viihtyvyyden parantaminen ovat voimistaneet uudenlaisen terveydenhuoltoteknologian tarvetta maailmanlaajuisesti. Terveydenhuollossa ongelmaksi ovat muodostumassa esimerkiksi niin sanotut superbakteerit, joiden torjumiseen perinteiset bakteerien torjuntakeinot, kuten ilma-, pinta- ja käsihygienia, eivät ole enää riittäviä.

Ensiluokkaisen terveysteknologian sekä kaupunkiratkaisujen vienti ulkomaille kiihtyy entisestään, kun Ecosir Groupin liiketoiminta siirtyy kansainvälisen sijoittajaryhmän pääomistukseen. Ecosir Group Oy:n toimitusjohtaja Mauri Leponen jatkaa yhtiön osakkaana ja toimitusjohtajana.

Olemme rakentaneet Panostajan kanssa toimivan kansainvälistymisstrategian, jonka toteuttamista jatkamme edelleen. Panostaja on toiminut aktiivisena omistajana ja kehittäjänä yhtiön strategiaa tukien, ja olemme kiitollisia yhteisistä vuosista”, sanoo Ecosir Group Oy:n toimitusjohtaja Mauri Leponen.

”Ecosir Group tulee jatkamaan nykyistä toimintaansa palvellen asiakkaita niin kotimaassa kuin ulkomailla. Kansainvälisten sijoittajien tuki voimistaa huomattavasti liiketoiminta- ja kasvumahdollisuuksiamme, jota yrityskauppa tukee kasvupolullamme.”

”On ollut hienoa toimia yhtiön omistajakumppanina - Ecosir Groupin koko henkilöstö on toiminut periksi antamattomasti valitun strategian toteuttamiseksi. Olemme yhdessä saaneet aikaan ensimmäisen kasvuvaiheen ja olen vakuuttunut, että yhtiön kasvu jatkuu kansainvälisillä markkinoilla”, toteaa Panostaja Oyj:n toimitusjohtaja Juha Sarsama.

Kansainvälistyminen on ollut jo pitkään osa Ecosirin toimintaa. Ecosir tiedotti esimerkiksi huhtikuussa 2018 voittaneensa merkittävän kansainvälisen kilpailutuksen Persianlahden alueella. Kuwaitin 500 000 neliömetrin Adan-sairaalaan toimitettavan automaattisen siirtojärjestelmän avulla neljän sairaalan hygieniariskiä minimoidaan poistamalla osastoilta bakteeri- ja viruspitoinen materiaali 10–15 sekunnissa suljetusti ja automaattisesti.

Suomessa Ecosir on ollut jo pitkään markkinajohtaja: kotimaassa sen järjestelmiä löytyy lähes sadasta kohteesta. Esimerkiksi Helsingissä uuden naisten- ja lastensairaalan sekä naistenklinikan logistiikka on automatisoitu Ecosirin toimesta.

Lisätiedot:

Juha Sarsama, toimitusjohtaja, Panostaja Oyj, puh. +358 40 774 2099
Mauri Leponen, toimitusjohtaja, Ecosir Group Oy, puh. +358 20 7290 308

Panostaja on sijoitusyhtiö, joka kehittää aktiivisena enemmistöomistajana suomalaisia pk-yrityksiä. Yhtiön tavoitteena on olla halutuin kumppani liiketoimintansa myyville yrittäjille, parhaille johtajille sekä sijoittajille. Panostaja kasvattaa yhdessä kumppaniensa kanssa konsernin omistaja-arvoa ja luo suomalaisia menestystarinoita. Panostajalla on yhdeksän enemmistöomistuksessa olevaa sijoituskohdetta. Panostajan (PNA1V) osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. Tilikaudella 2017 konsernin liikevaihto oli 193,2 miljoonaa euroa.www.panostaja.fi

Ecosir Group Oy on alansa johtava toimija Health Care yksiköiden sivuvirtojen (jätejakeet ja pyykki) siirtojärjestelmissä. Yhtiöllä on yli 25 vuoden kokemus logistiikkateknologiasta. Toiminta on merkittävässä kasvussa kotimaassa ja kansainvälisillä markkinoilla myös laajentuen vaativiin rakennuskohteisiin. Yhtiön liikevaihto ja tilauskanta on voimakkaassa kasvussa. Toiminnat sijaitsevat Espoossa ja hallinto Tampereella. Kansainvälisesti yhtiöllä on laaja partneriverkosto.
www.ecosir.com