Lindström rakentaa Suomen suurinta IoT-verkkoa

Tekstiilipalveluyritys Lindström investoi Suomen suurimman IoT-verkon rakentamiseen. Investointi liittyy yhtiön uuteen Washroom-palveluun, jossa wc-tiloihin tuodaan täysin uudenlaista älyä sensoriteknologian avulla. Lindströmin tavoitteena on liittää verkkoon kaikki yhtiön 100 000 käsipyyhelaitetta Suomessa. Euroopan mittakaavassakin suuren IoT-verkon sensoriteknologiasta vastaa oululainen Haltian.

”Tällä hetkellä IoT-verkossamme on jo lähes kaksi tuhatta käsipyyhelaitettamme. Olemme tehneet ensimmäisiä asennuksia muun muassa kauppakeskuksiin, sairaaloihin ja teollisuusasiakkaille. Tulevien vuosien aikana tavoitteenamme on varustaa älyteknologialla koko nykyinen laitekantamme sekä kaikki uudet käsipyyhelaitteemme. Niin hauskalta kuin se kuulostaakin, tavoitteenamme on älyllistää kaikki Suomen älyttömät vessat”, sanoo Lindströmillä hankkeesta vastaava Satu Haikarainen.

Älykäs kokonaisuus syntyy kotimaisin voimin

Lindström on kehittänyt IoT-ratkaisua yhdessä oululaisen Haltianin kanssa. Nyt syntyvä verkko pohjautuu Haltianin Thingsee IoT-laitealustaan. IoT-verkko on suuri myös Euroopan mittakaavassa. ”Näin isoja IoT-ratkaisuja ei ole toteutettu B2B-puolella kovinkaan montaa. Nähdäksemme Suomessa verkko tulee olemaan valmistuessaan ylivoimaisesti suurin”, sanoo Haltianin toimitusjohtaja Pasi Leipälä.

Lindströmin Washroom-palvelu on käytössä muun muassa kauppakeskus Isossa Omenassa Espoossa ja kauppakeskus Sepässä Jyväskylässä. Käsipyyhelaitteisiin asennettu sensori mittaa pyyhkeen kulutusta reaaliajassa. Jos pyyhe on loppumaisillaan, siivooja saa siitä viestin matkapuhelimeensa ja voi käydä vaihtamassa rullan. Sensoreita voidaan kytkeä myös wc-paperitelineisiin, jolloin myös vessapaperin kulusta voidaan mitata reaaliajassa.

”Tällä hetkellä käsipyyhkeisiimme kuivataan Suomessa käsiä noin 320 miljoonaa kertaa vuodessa. Kun kaikki käsipyyhelaitteemme ovat verkossa, saamme kerättyä huikean määrän dataa. Nyt asiakkaille keräämämme tieto liittyy käsipyyhkeiden kulutukseen, niiden vaihtokertoihin sekä laitteiden toimivuuteen, mutta visionamme on hyödyntää dataa vielä monipuolisemmin, jotta asiakkaidemme arki soljuisi entistä paremmin”, sanoo Haikarainen.

Palvelu levitykseen kansainvälisille markkinoille

Tulevaisuudessa palvelu on tarkoitus viedä myös kansainvälisille markkinoille. ”Näemme palvelulle huikean potentiaalin useassa eri toimintamaassamme, joita meillä on tällä hetkellä 24. Olisihan se hienoa viedä lisää suomalaista osaamista ja teknologiaa maailmalle”, sanoo Haikarainen.

”On hienoa saada työskennellä Lindströmin kaltaisen rohkean edelläkävijäyrityksen kanssa. Kansainvälinen IoT-markkina kasvaa kovaa vauhtia. On innostavaa nähdä, miten kehittämämme IoT-tuotteet jalostuvat palveluksi asiakkaidemme käsissä. Mitä enemmän näemme konkreettisia esimerkkejä asioiden internetistä, sitä käsin kosketeltavampaa digitalisaatiosta tulee myös suomalaisille yrityksille”, Leipälä kertoo.

Satu Haikarainen
Director Service Concept Lindström Oy
satu.haikarainen@lindstromgroup.com

Pasi Leipälä
toimitusjohtaja, Haltian Oy
pasi.leipala@haltian.com

Lindström

Me Lindströmillä huolehdimme ihmisistä työssä. Joustavat ja arkea helpottavat tekstiilivuokrapalvelumme parantavat asiakkaidemme turvallisuutta, hygieniaa ja yrityskuvaa. Olemme vastuullinen työnantaja ja huolehdimme työntekijöistämme. Lindströmillä työskentelee yli 3500 ihmistä Euroopassa ja Aasiassa. Konsernin vuoden 2016 liikevaihto oli 323 miljoonaa euroa. Visiomme on olla vakavarainen, puolen miljardin euron yritys, jonka sitoutuneet työntekijät tuottavat erinomaisen asiakaskokemuksen.

www.lindstromgroup.com/fi

Haltian

Haltian Oy on oululainen, entisten nokialaisten vuonna 2012 perustama langattoman teknologian innovatiiviseen tuotekehitykseen ja tuotteistukseen erikoistunut korkean tason laitteisto-, ohjelmisto- ja tuotesuunnittelutalo. Me pystymme tuotteistamaan kaikenlaiset sensori- ja mobiiliteknologian langattomat ratkaisut, miniatyyrimekaniikoista teolliseen internettiin. IoT laitealustamme Thingsee mahdollistaa monenlaiset teollisen internetin ratkaisut nopeasti avaimet käteen toimituksena. Tavoitteenamme on nousta Euroopan merkittävimpien IoT-ratkaisu- ja laitesuunnittelutalojen joukkoon.