Maailman kuusi superlatiivia – tunnetko jo nämä?

Oletko koskaan miettinyt, missä on maailman kuumimmat oltavat tai puhtain ilma? Entä eniten ravintoloita, tai korkein rakennus? Kaikki nämä selviävät listalta, jonka on laatinut lento- ja hotellihakukone momondo.fi.

1. MAAILMAN KORKEIN RAKENNUS

Burj Khalifa Dubaissa on maailman korkein rakennus ainakin toistaiseksi. *

Maailman korkeimman rakennuksen titteliä pitää hallussaan Dubaissa sijaitseva Burj Khalifa. Se on hengästyttävät 828 metriä korkea – korkeampi kuin kuusi Näsinneulaa päällekkäin. Tornin rakentamiseen osallistui yhteensä 12 000 ihmistä ympäri maailmaa ja avajaiset järjestettiin 4. tammikuuta 2010. Saudi Arabia on ilmoittanut haastavansa Dubain maailman korkeimman rakennuksen isäntänä rakentamalla kilometrin korkuisen Jeddah Towerin, jonka arvioidaan valmistuvan vuonna 2020. Dubain matkailijoilla lienee siis vielä pari vuotta aikaa vierailla maailman korkeimmassa rakennuksessa, jos naapurivaltio menee kilpailussa ohi.

2. MAAILMAN SUURIN UIMA-ALLAS

San Alfonso del Mar -altaassa kelpaa uida lämmitetyssä merivedessä. *

6 000 tavallisen pihauima-altaan kokoinen uima-allas löytyy matkailijoiden suosimalta rannikolta – ja ehkä hiukan yllättävästi – Chilestä. Meren tuntumassa sijaitsevan San Alfonso del Mar -altaan uimavesi tulee merestä. Sitä kuitenkin lämmitetään, ja se pysyy jatkuvasti lämpimämpänä kuin merivesi.

3. MAAILMAN ENITEN RAVINTOLOITA PER ASUKAS

Sushiravintola Tokiossa. *

Kyllä, on olemassa sellainenkin tilasto. Kaikkein eniten ravintoloita kaupungin asukaslukuun suhteutettuna löytyy Tokiosta, Japanista. Siellä nälkäisiä arjen sankareita ruokkii yhteensä 1 122 ravintolaa 100 000 asukasta kohden, eli yksi ravintola noin 90 asukasta kohden. Ravintoloiden määrä Tokiossa on yli kolminkertainen Roomaan verrattuna, yli kymmenkertainen Intian suurkaupunki Mumbaihin verrattuna, ja 143-kertainen Istanbuliin verrattuna, jossa sijaitsee mukaan vain 7,8 ravintolaa 100 000 asukasta kohden. Tiedot on saatu World Cities Culture Forumin tekemästä selvityksestä perustuen paikallisten tilastokeskusten tietoihin. Kaupunkikohtaiset tiedot on kerätty vuosien 2012 ja 2015 välillä.

4. MAAILMAN KUUMIN PAIKKA

Kalifornian Kuolemanlaaksossa on kuumuuden lisäksi upeita maisemia. *

Maailman kuumimpien paikkojen listan kärkeen voidaan tulkinnasta riippuen asettaa muutamia maailman eri kolkkia. Yksi niistä on ehdottomasti Kaliforniassa sijaitseva Kuolemanlaakson kansallispuisto, jossa lämpötila nousee säännöllisesti yli 50 asteen. Huippulukema on vuodelta 2012, jolloin mittari kipusi 56,7 asteeseen, mikä on meteorologien mukaan kaikkien aikojen korkein luotettava mittaustulos. Jos haaveesi on vierailla Kuolemanlaaksossa, varaudu ankaraan paahteeseen hyvin ilmastoidulla autolla.

5. MAAILMAN PUHTAIN ILMA

Muoniossa voi nauttia puhtaasta ilmasta esimerkiksi koiravaljakon kyydissä. Kuva: Visit Finland

Maailman terveysjärjestö WHO lähetti tämän vuoden toukokuussa hyviä uutisia kotimaahamme, kun se julisti, että maailman puhtain ilma löytyy Suomesta. WHO:n mukaan Suomen ilmanlaatu päihittää puhtaudellaan kaikki muut maat. Maailman raikkainta ilmaa pääsee hengittämään Muoniossa, Suomen Lapissa – tässä yksi syy lisää suunnata ihailemaan pohjoisen upeita tunturimaisemia.

6. MAAILMAN MATALIN KOHTA

Kuollutmeri on niin suolainen, että aikuinen ihminen voi kellua siinä vaivatta. *

Kuollutmeri Jordanian ja Israelin rajalla on maailman matalin mantereelta löytyvä kohta. Kuolleenmeren rannikko sijaitsee 423 metriä merenpinnan alapuolella. Sen suolapitoisuus on yli 33 prosenttia, mikä tekee siitä myös yhden maailman suolaisimmista vesistöistä. Korkean suolapitoisuuden ansiosta Kuollutmeri kelluttaa uimaria helposti. Moni alueelle matkustava haluaa kokeilla kellumista ja saada hyödyn suolaisen veden mineraaleihin liitetyistä terveysvaikutuksista, mikä on tehnyt siitä suositun turistikohteen.

Tiedoista: Maailman kuuden superlatiivin listaus tiedotteessa perustuu eri lähteiden analyysiin.

* Kuvat ovat mukana havainnollistamassa tiedotetta. Niitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi, jaettavaksi tai ladattavaksi.

Lisätiedot:

Jenna Jauhiainen
Miltton
jenna.jauhiainen@miltton.fi

momondosta

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Booking Holdings Inc:in itsenäinen tytäryhtiö.