MATKAHUOLLON NETTILIPUNMYYNTI UUDISTUI

Matkahuollon nettilipunmyynti uudistui tiistaina 19. helmikuuta. Kehitystyötä on ohjannut erityisesti asiakkailta saatu palaute. Uudistuksen myötä hintatiedot on siirretty aiempaa paremmin esille ja tarjolla on entistä enemmän tarjoushintaisia lippuja. Verkkoasioinnin sujuvoittamisen lisäksi työn alla on myös toinen matkustamista helpottava uudistus: tulevaisuudessa Nettilipun ostaja pääsee bussiin ilman tulostettua paperilippua.

Matkahuolto avasi uudistuneen nettilipunmyyntinsä 19. helmikuuta. Asiakkaiden palautteesta lähtenyt uudistus keskittyy tällä erää verkkokaupan toimivuuteen, ja kaupan ulkoasu säilyy ennallaan. Uudistuksen taustalla on halu palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin. Jatkossa hintatiedot ja kulloinkin tarjolla olevat tarjousliput löytyvät yhden klikkauksen takaa. Myös itse bussilipun ostaminen helpottuu, kun lippujen ostoaika on entistä joustavampi.

Selkeämmät hinnat, enemmän tarjoushintaisia lippuja ja sujuvampaa ostamista

Uudistuksen myötä verkossa myytävien tarjoushintaisten lippujen määrä kasvaa ja tarjouslippuja on myynnissä entistä useammalle vuorolle. Samalle vuorolle on usein saatavilla myös erihintaisia tarjouslippuja. Tarjoushintaisten lippujen määrän, hinnan ja myyntiajan päättää kukin liikennöitsijä vuorokohtaisesti. Ensimmäiset uudet tarjousliput ovat myynnissä 4. maaliskuuta ja sen jälkeen lähteville vuoroille. Tarjoushintaisia lippuja voi ostaa vain verkkokaupasta.

Uudistuneessa verkkokaupassa hintatiedot tulevat selkeästi näkyviin hakutulosten etusivulle, eikä hintatietoja tarvitse enää hakea erillisestä linkistä. Myös tarjoushintaiset liput löytyvät entistä helpommin, sillä Matkahuollon sivuille on koottu luettelo kaikista niistä yhteysväleistä, joille tarjoushintaisia lippuja on tarjolla. Tarjoushintaisten lippujen loputtua voi vuorolle ostaa normaalihintaisia Nettilippuja.

Vuorosta riippuen sekä normaali- että tarjoushintaiset liput tulevat myyntiin noin kuukautta ennen matkustuspäivää, ja niitä voi ostaa jopa 90 minuuttia ennen vuoron lähtöä. Useisiin vuoroihin nettilippujen ostaminen onnistuu siis vielä matkustuspäivänäkin viimeistään puolitoista tuntia ennen vuoron lähtöä.

Siirtymäajalla 20. helmikuuta – 3. maaliskuuta lippuja ostavien kannattaa huomioida verkkokaupassa poikkeuksellisesti näkyvät hintatiedot. Tuolloin, jos vuorolle on tarjoushintaisia lippuja, verkkokaupassa aikuisten hintasarakkeessa näkyy tarjoushinta. 4. maaliskuuta ja sen jälkeen myytävien lippujen osalta tässä sarakkeessa näkyy aikuisten normaalihinta ja tarjoushinta löytyy omasta sarakkeestaan.

Loppu lippujen tulostamiselle

Matkahuollossa on meneillään myös toinen hanke nettilipun ostamisen helpottamiseksi. Sen myötä lähitulevaisuudessa netistä ostettua lippua ei tarvitse enää tulostaa.

– Selvitämme parhaillaan mahdollisuutta siihen, että Nettilipun ostaja voi matkustaa ilman tulostettua lippua. Yhä useammat matkustajistamme ostavat lippunsa älypuhelimilla ja tableteilla, joten lippujen tulostaminen ei ole nykypäivää. Uudistus on herättänyt meillä suurta innostusta ja alustavana tavoitteenamme on päästä lippujen printtaamisesta jo kevään aikana, kertoo Matkahuollon henkilöliikennepäällikkö Jukka Ylitalo.

Jukka Ylitalo, henkilöliikennepäällikkö, Oy Matkahuolto Ab, puh. 040 764 4386

Oy Matkahuolto Ab on suomalainen bussiliikenteen palvelu- ja markkinointiyritys, jonka pääliiketoiminta-alat ovat Matka- ja Pakettipalvelut. Matkapalvelut ylläpitää ja kehittää julkisen joukkoliikenteen matkustuspalveluja, muun muassa valtakunnallisia aikataulu- ja matkakorttijärjestelmiä. Pakettipalvelut ylläpitää ja kehittää bussiliikenteeseen perustuvaa paketinkuljetusjärjestelmää, jonka kautta paketteja voi lähettää ympäri Suomen sekä yhteistyökumppanuuksien ansiosta ympäri maailmaa. Matkahuollolla on 50 omaa toimipaikkaa. Yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa Matkahuollon palveluverkosto kattaa 2 000 palvelupistettä ympäri Suomen. Matkahuolto viettää tänä vuonna 80-vuotisjuhlavuotta.