Matkahuollon valtakunnalliset aikataulutiedot mukaan Google Transit -reittipalveluun

Matkahuollon kaukoliikenteen pikavuoroaikataulut on liitetty osaksi Google Transit -reittipalvelua. Aiemmin pääkaupunkiseudun, Tampereen, Oulun ja Vaasan alueiden julkisen liikenteen näyttänyt reittipalvelu tarjoaa nyt koko valtakunnan kattavat pikavuorojen bussiaikataulut ja reittiohjeet.

Aikataulu- ja reittitietoja kertova, jatkuvasti uusille alueille ympäri maailman laajentuva Google Maps –palvelun reittiopastoiminnallisuus Google Transit ottaa yhdessä Matkahuollon kanssa ison askeleen kohti koko Suomen kattavaa, välineriippumatonta reittiopaspalvelua. Matkahuollon aikataulutietojen ansiosta Google Transit -palvelu valtakunnallistuu, sillä nyt palvelusta löytyvillä bussien aikataulutiedoilla katetaan koko Suomi. Lisäämällä kaikki kaukoliikenteen pikavuorobussit Google Transit -palveluun Google ja Matkahuolto tukevat myös ympäristöystävällisempää liikkumista ympäri Suomen.

– Nykyään digitaaliset kartat ovat paljon enemmän kuin karttoja. Yhteistyön ja datan avoimen jakamisen avulla palveluista voidaan tehdä yhä hyödyllisempiä käyttäjille. Valtakunnallisen joukkoliikenteen reitti- ja aikatauluinformaation lisääminen Google Transit -palveluun tekee palvelusta hyödyllisemmän suurelle osalle suomalaisista, sanoo Googlen maajohtaja Anni Ronkainen.

Aikataulu- ja reittitiedot kartalla – missä vaan, milloin vaan

Pikavuorojen lisääminen Google Transit -reittipalveluun tuo ympäri Suomen matkustaville uuden väylän aikataulutietojen etsimiseen, sillä nyt aikataulutietoja voi etsiä myös suoraan kartalta. Reittiohjeiden lisäksi reittiopas näyttää lähimmän joukkoliikenteen pysäkin, reitin ja liikennöintiajat.

Haluamme tarjota asiakkaillemme useita eri väyliä aikataulutietojen saavuttamiseen. Matkahuollon aikataulujen liittäminen Google Transit -reittipalveluun palvelee kaikkia Suomessa matkustavia, olipa kyse työ-, opiskelu- tai vapaa-ajan matkoista, sanoo Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Jukka Ylitalo.

Google Transit on osa maksutonta Google Maps -palvelua, joka toimii niin tietokoneissa kuin mobiililaitteissakin. Palvelu löytyy osoitteesta maps.google.fi/transit ja normaalista Google Maps käyttöliittymästä osoitteessa maps.google.fi. Mobiililaitteissa parhaan käyttökokemuksen tarjoaa Google Maps -sovellus, jonka voi ladata Android-puhelimiin Google Play Storesta ja iPhone-puhelimiin App Storesta.

Reittipalvelu on käyttäjäystävällinen, sillä se toimii tällä hetkellä yli 40 kielellä ja tarjoaa julkisen liikenteen tietoja lähes 15 000 kaupungissa ympäri maailman. Palvelu hyödyntää Googlen yritystietokantaa. Sen ansiosta reittiohjeita etsiessä kohteen tarkan osoitteen ei tarvitse välttämättä olla tiedossa, vaan reittiohjeita voi etsiä myös esimerkiksi urheiluhallin, museon tai yrityksen nimellä. Google Maps -karttapalvelun street view -näkymästä taas voi tarkistaa etukäteen, onko pysäkillä katos tai onko pysäkki esteettömästi saavutettavissa.

Matkahuollon aikataulutiedot saa jatkossakin tuttuun tapaan myös Matkahuollon valtakunnallisesta aikatauluhausta osoitteesta www.matkahuolto.fi sekä ympäri vuorokauden vastaavasta palvelunumerosta 0200 4000 (1,99 €/min+pvm).

Jukka Ylitalo, liiketoimintapäällikkö, Oy Matkahuolto Ab, puh. 040 764 4386

Timo Nurmi, strategiajohtaja, Zipipop Freud Oy, puh. 050 349 3597

Oy Matkahuolto Ab on suomalainen bussiliikenteen palvelu- ja markkinointiyritys, jonka pääliiketoiminta-alat ovat Matka- ja Pakettipalvelut. Matkapalvelut ylläpitää ja kehittää julkisen joukkoliikenteen matkustuspalveluja, muun muassa valtakunnallisia aikataulu- ja matkakorttijärjestelmiä. Pakettipalvelut ylläpitää ja kehittää bussiliikenteeseen perustuvaa paketinkuljetusjärjestelmää, jonka kautta paketteja voi lähettää ympäri Suomen sekä yhteistyökumppanuuksien ansiosta ympäri maailmaa. Matkahuollolla on 50 omaa toimipaikkaa. Yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa Matkahuollon palveluverkosto kattaa 2 000 palvelupistettä ympäri Suomen.