Merentutkimusalus Arandan jättiremontti loppusuoralla – video kertoo, miten laivaa pidennettiin

Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) merentutkimusalus Aranda on ollut laivanrakennusyhtiö Rauma Marine Constructionsin telakalla viime kesästä asti. Peruskorjauksessa laivaa on muun muassa pidennetty reilut 7 metriä. Laiva luovutetaan SYKElle vielä kevään aikana.

Merentutkimusalus Arandan mittava uudistus alkaa olla loppusuoralla. Uudistuksessa Arandan keskelle on lisätty kokonaan uusi, 5,4 metrin pituinen lohko ja sen perää ja peräkantta on muotoiltu uudelleen. Kokonaisuudessaan alus pidentyi yli seitsemällä metrillä. Lisämetrit mahdollistavat mm. tutkimus- ja laboratoriotilojen laajentamisen. Peruskorjauksen myötä myös aluksen ympäristövaikutukset pienenevät. Suomen ympäristökeskus haluaa korjauksella taata Arandan toimintakyvyn 2030-luvulle asti.

Mittava uudistus on toteutettu Rauma Marine Constructionsin (RMC) telakalla Raumalla. Kyseessä on Rauma Marine Constructionsille merkittävä projekti, sillä valtion alukset kuuluvat telakkayhtiön strategisesti tärkeimpiin fokusalueisiin.

Samaan aikaan Arandan peruskorjauksen kanssa telakalla on ollut käynnissä tanskalaisen auto- ja matkustajalautan rakentaminen. Molslinjen-varustamon tilaama 158-metrinen alus luovutetaan tanskalaisyhtiölle kesällä 2018.

Time-lapse-video Arandan konversiosta: https://www.youtube.com/watch?v=9WaF8Qlrgfg

Lisätiedot:

Ainomaija Kylänpää, Rauma Marine Constructions
puh. +358 40 5376720
ainomaija.kylanpaa@rmcfinland.fi

Rauma Marine Constructions (RMC) on kesällä 2014 perustettu raumalainen, kokonaan suomalaisessa omistuksessa oleva laivanrakennusyhtiö. RMC on erikoistunut monitoimimurtajien, matkustaja-autolauttojen ja puolustusvoimien alusten rakentamiseen ja huoltoon. Lisätietoja osoitteesta www.rmcfinland.fi.

Yrityksestä

Miltton Group on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava markkinoinnin, vaikuttamisen ja viestinnän asiantuntijatalo, jonka missiona on olla luotetuin neuvonantaja pohjoismaisille yrityksille sekä kansainvälisille organisaatioille New Nordics -alueella. Miltton-ryhmän palveluksessa on yli 250 henkilöä, ja sen liikevaihto oli vuonna 2017 noin 23 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta 20 %.