NÄIDEN MAIDEN PAIKALLISET KÄÄNTÄVÄT SUOMALAISTEN PÄÄT

Lomalla etsiydymme usein tutkimaan kohteita, joissa silmä lepää, ja joissakin maissa paikalliset tuntuvat vetävän meitä puoleensa keskivertoa vahvemmin. Lento- ja hotellihakukone momondo.fi selvitti kansainvälisessä tutkimuksessaan, minkä maan paikallisia ihmisiä vastaajat pitivät puoleensavetävimpinä. Suomalaiset viehättyvät eteläeurooppalaisista, kun taas suomalaisia kuumimpana kansana pitää vain harva.

Kuva:
Matt Paish

Pyörivätkö sukkasi villisti jokaisella Espanjan reissulla, vai huomaatko pysähtyväsi skandinaavisen jylhyyden äärellä? Momondon tutkimuksen mukaan suomalaisiin puree erityisesti espanjalaisten (21 %), italialaisten (15 %) ja ruotsalaisten (12 %) charmi. Joka kymmenes sijoittaa listalle myös englantilaiset (10 %) ja saksalaiset (9 %).

”Suomalaisten ykkössuosikki ei tule varsinaisena yllätyksenä huomioon ottaen Espanjan suosion matkakohteena kaikenikäisten suomalaisten parissa”, kommentoi momondon Suomen markkinointipäällikkö Miina Malkki. ”Espanjassa sanotaan ’paikallisten elävän kadulla’, millä tarkoitetaan sitä, että ihmiset viettävät arkeaan paljon kodin ulkopuolella ystäviä ja uusia ihmisiä tavaten. Viehättävyys syntyykin usein henkilön ulkonäön lisäksi myös kyseiseen maahan ja kulttuuriin liittyvistä elämänasenteista.”

SUOMALAISET SUOSIVAT TOISIA SUOMALAISIA, MUIDEN MAIDEN PARISSA SUOSIO LAIMEAA

Viehättävimpiä suomalaiset ovat toisten suomalaisten (17 %) mielestä. Kaikkien maiden vastaajien parissa suomalaiset sijoittuvat listan hännille (4 % pitää kuumina) yhdessä kiinalaisten (4 %), puolalaisten (4 %) ja romanialaisten (4 %) kanssa. Vähiten ääniä saavat kuitenkin belgialaiset, joita vain 3 % kaikista vastaajista pitää viehättävinä.

Kaikkien vastaajien kesken kuumimmiksi äänestetyt ihmiset tulevat Etelä-Euroopasta, sillä italialaisia (22 %) ja espanjalaisia (20 %) puoleensavetävinä pitää joka viides kyselyyn vastaaja. Kolmannen sijan jakavat yhdysvaltalaiset (13 %) ja ranskalaiset (13 %).

TIETOA TUTKIMUKSESTA:

Matkahakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin 2.–12. tammikuuta 2017, ja siihen osallistui 1011 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 22 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Hollannissa, Belgiassa, Espanjassa, Portugalissa, Puolassa, Romaniassa, Turkissa, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Brasiliassa, Kiinassa ja Australiassa.

Lisätiedot:

Ona Aula

Miltton

ona.aula@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 35 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille.

Liite 1.

FAKTAT LYHYESTI:

Suomalaisten mielestä viehättävimmät paikalliset löytyvät Etelä-Euroopasta ja koti-Suomesta:

• Yli joka viides (21 %) suomalainen pitää espanjalaisia kaikista kansallisuuksista puoleensavetävimpinä. Lähes saman verran (17 %) nimeää kuitenkin myös suomalaiset kaikkein viehättävimmiksi, ja 15 % antaisi italialaisille kuumimman kansallisuuden kunniamaininnan. Seuraavana listalla ovat ruotsalaiset (12 %) ja englantilaiset (10 %).
  • Vähiten suomalaisia vetävät puoleensa romanialaiset (1%), belgialaiset (2 %), kiinalaiset (3 %), itävaltalaiset (3 %) ja puolalaiset (3 %).

Italialaiset tutkimuksen kuumimpia, suomalaiset listan hännillä:

• Koko tutkimuksessa viehättävimmiksi nousivat italialaiset (22 %), espanjalaiset (20 %), amerikkalaiset (13 %) ja ranskalaiset (13 %). Neljänneksi sijoittuivat ruotsalaiset (11 %) ja brasilialaiset (11 %).
  • Vähiten viehättäviä paikalliset ovat tutkimuksen vastauksien mukaan Belgiassa (2 %). Romanialaiset (4 %), kiinalaiset (4 %), puolalaiset (4 %) ja suomalaiset (4 %) löytyvät listalta vain pykälän ylempää.
  • Muista pohjoismaalaisista vain ruotsalaiset sijoittuvat listan kärkiviisikkoon. Norjalaisia kuumimpina pitää 7 % ja tanskalaisia 5 %.
  • Suomalaisista eniten lämpiävät suomalaiset itse (17 %), turkkilaiset (7 %), kiinalaiset (7 %) ja venäläiset (7 %).