NÄIN SUOMALAISET KÄYTTÄVÄT VERONPALAUTUKSENSA

Veronpalautukset kilahtavat tileillemme vuosittain joulukuun alussa, jolloin tarvetta lahjarahakassan täytteelle yleensä onkin. Kuinka suomalaiset siis käyttävät veronpalautuksensa verrattuna muihin pohjoismaalaisiin? Lento- ja hotellihakukone momondo.fi selvitti kansainvälisessä tutkimuksessa, mihin veronpalautukset oikein käytetään. Suomalaisista vastaajista yli kolmasosa sisällyttää palautukset normaaleihin menoihinsa, ja toiseksi useimmin palautukset säästetään pahan päivän varalle.

Suomalaisista kymmenesosa käyttää veronpalautuksensa matkakassan kartuttamiseen. Kuva:
Christine Roy / Unsplash

Joulukuussa monella on tavallista enemmän menoja, ja normaalit elinkulut imevätkin tutkimuksen mukaan suomalaisten veronpalautukset: kolmasosa (34 %) suomalaisista käyttää palautukset normaaleihin menoihinsa. Tutkimuksen kaikkien vastaajien parissa veronpalautusten yleisin käyttötapa taas on säästäminen, ja keskimäärin joka neljäs (24 %) säästää veronpalautuksensa talteen pahan päivän varalle. Suomessa vastaava luku on tutkimuksen mukaan 15 %.

Kolmanneksi yleisin veronpalautusten käyttökohde Suomessa on niiden sijoittaminen matkakassaan (9 %), joskin suomalaiset käyttävät palautuksiaan reissaamisen hieman harvemmin kuin muiden maiden vastaajat keskimäärin (12 %). Useimmiten veronpalautuksensa matkustamiseen käyttävät norjalaiset (16 %) ja harvimmin suomalaiset ja britit (9 %).

”Joulu sattuu Suomessa veronpalautusten kanssa niin yksiin, että vähintään osa rahoista tulee helposti kulutetuksi sesonkiin kuuluviin ylimääräisiin menoihin. Tämä vaikuttanee myös eri maiden välisten vastausten eroihin”, kertoo momondon Suomen edustaja Miina Malkki. ”Esimerkiksi Ruotsissa veronpalautukset maksetaan yleensä juhannuksena, Hollannissa tammikuun alussa ja Tanskassa huhtikuussa.”

TIETOA TUTKIMUKSESTA:

Lento- ja hotellihakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin 2.–12. tammikuuta 2017, ja siihen osallistui 1011 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 22 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Hollannissa, Belgiassa, Espanjassa, Portugalissa, Puolassa, Romaniassa, Turkissa, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Brasiliassa, Kiinassa ja Australiassa.

Lisätiedot:

Ona Aula

Miltton

ona.aula@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone - ja Android -laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Priceline Groupin itsenäinen tytäryhtiö.