NESPRESSO The Positive Cup -suunnittelukilpailun voittajaksi valittiin Kirsi Rannan Woodland-ryijy

Nespresso kutsui nuoret suunnittelijat osallistumaan avoimeen The Positive Cup -haasteeseen, jossa kierrätettävistä Nespresso-kahvikapseleista tehtiin suomalaiseen tyyliin sopivaa designia. Kilpailun finaaliin valittiin kolme lahjakasta muotoilijaa, jotka valmistivat kahvikapseleista upean sohvapöydän, näyttävän seinäryijyn ja kauniin korusarjan. Kilpailun tuomariston nimekkäisiin asiantuntijoihin kuului muun muassa kansainvälisesti tunnettu muotoilija Harri Koskinen sekä Aalto-yliopiston taideteollisen muotoilun professori Timo Salli.

Nespresso haastoi valtakunnallisessa kilpailussa nuoret suunnittelijat luomaan sataprosenttisesti kierrätettävistä Nespresso-kahvikapseleista käyttö- tai sisustusesineen. Kilpailun voitti 27-vuotias helsinkiläinen muotoilija Kirsi Ranta Woodland-ryijyllään.

Työn toteutusprosessi vei yhteensä yli 150 tuntia, ja siihen käytetyt 3300 alumiinikahvikapselia on leikattu yhteensä 6900 symmetriseen 16 millin levyiseen kudepalaan. Tyylikäs, harmoninen ja moderni ryijy on tuomariston mukaan huikea käsityötaidonnäyte, joka yllättää kolmiulotteisuudellaan.

”Työn kolmiulotteisuus syntyi puhtaasti materiaalitutkimuksen tuloksena. Nespresso-kapselien kuperuus antoi mahdollisuuden leikitellä eri syvyyksillä”, Kirsi Ranta kertoo. Eläväpintaisen kuosin lisäksi pohjoismaisen luontomaiseman ja kuvioneuleaiheiden innoittama Woodland-ryijy herättää huomiota näyttävällä värimaailmallaan.

Tuomaristo oli tyytyväinen kilpailun satoon. ”Odotin uteliaisuudella ja myös jännityksellä kilpailutöitä. Muotoilijoille annettiin käytännössä vapaat kädet luoda mitä vain”, Aalto-yliopiston taideteollisen muotoilun professori Timo Salli toteaa. ”Positiiviseksi yllätykseksi kilpailutöiden toteutus onnistui jopa vielä paremmin kuin suunnitelmissa”, päätuomarina toiminut Deko-lehden toimituspäällikkö Ann-Mari Lehtonen kommentoi.

Kilpailun tuomareina toimivat Sallin ja Lehtosen lisäksi kansainvälisesti tunnettu suomalainen muotoilija ja yrittäjä Harri Koskinen, Habitaren markkinointisuunnittelija Annika Suomi, Maijan Maailma -lifestyle-julkaisun tuottaja ja bloggaaja Maija Lukkari-Nyman sekä Nespresso Finlandin markkinointipäällikkö Elina Takala.

Finaalikolmikkoon valikoituivat Rannan lisäksi Annmari Niskanen Sävy-korusarjallaan sekä Marina Smirnova DiveIn-sohvapöydällään. Kaikki kolme upeaa työtä ovat nähtävillä Nespresso Boutiquessa Helsingissä (Keskuskatu, 3) lokakuun 20. päivään saakka.

Suunnittelukilpailun taustalla on maailmanlaajuinen vastuullisuusohjelma

Suunnittelukilpailun tavoitteena on edistää suomalaista designia sekä kuluttajien kierrätyshalukkuutta ja -tietoisuutta, ja se on osa Nespresson maailmanlaajuista The Positive Cup -vastuullisuusohjelmaa.

Seuraavien viiden vuoden Nespresso sijoittaa yli 500 miljoonaa Sveitsin frangia hankkeeseen, jonka tavoitteena on taata kestävän kehityksen mukainen kahvintuotanto myös tulevaisuudessa. The Positive Cup -ohjelman sitoumuksia ovat kahvinviljelyn- ja hankinnan ympäristöystävällisyys sekä kahvinviljelijäyhteisöjen taloudellisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen. Tavoitteena on vuoteen 2020 mennessä tehdä Nespressosta kokonaan hiilineutraali yritys, ja laajentaa käytettyjen alumiinikapseleiden keräyskapasiteetti sataan prosenttiin kaikkialla maailmassa, missä yhtiöllä on liiketoimintaa ja edistää siten kierrätystä globaalisti.

Lisätiedot The Positive Cup -suunnittelukilpailusta osoitteesta: www.nespressohelsinki.fi.
Finaalitöiden lehdistökuvat on valokuvannut Marica Rosengård.

Lisätiedot Nespresson globaalista The Positive Cup -vastuullisuusohjelmasta:
www.nestle-nespresso.com/sustainability ja www.nespresso.com/positive.

Yhteystiedot:
Elina Takala
Markkinointipäällikkö
Nespresso Finland
elina.takala@nespresso.com

Kuvapyynnöt:
Maria Laatio
Viestintätoimisto Miltton
maria.laatio@miltton.fi

Lisätietoa Nespressosta: