Nollajätedrinkkejä ja Norppalive-lähetys jättiscreenillä: Clarion-hotelleissa vastuullisuus otetaan hauskasti tosissaan

Clarion haluaa auttaa vieraitaan vähentämään matkailusta aiheutuvaa ympäristökuormitusta hotellivierailun aikana. Jätkäsaaren ja Aviapoliksen Clarion-hotellit tekevätkin vastuullisuustekoja sekä paikallisesti Suomessa että maailmanlaajuisesti. Myös työntekijät saavat ehdottaa hyväntekeväisyys- ja vastuullisuustekoja, eikä johto ole koskaan sanonut niille ei.

Clarion Hotel Helsinki ja Clarion Hotel Helsinki Airport kuuluvat norjalaiseen Nordic Choice Hotels -ketjuun ja ne ovat perineet ketjun vahvat vastuullisuusgeenit. Nordic Choice Hotels -ketjun kaikki hotellit tekevät konkreettisia vastuullisuustekoja lähiympäristönsä hyväksi, keräävät varoja globaalien epäkohtien ratkaisemiseksi ja painottavat vastuullisuutta myös työnantajan näkökulmasta. Näin toimivat myös Jätkäsaaressa sijaitseva Clarion Hotel Helsinki ja Aviapoliksen Clarion Hotel Helsinki Airport. WeCare-vastuullisuusohjelma ohjaa niiden toimintaa päivittäin.

Ympäristökuormituksen kompensointia yhteistyössä

Kotimaan Clarion-hotelleille on ollut tärkeää tuoda WeCare-ohjelmaan paikallisia kumppanuuksia, joiden avulla tuetaan tärkeitä teemoja Suomessa. Hotellit tekevät yhteistyötä muun muassa WWF:n, John Nurmisen Säätiön sekä IceHearts ry:n kanssa. Samalla hotellivieraille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa valinnoillaan.

”Teemme lahjoitusten lisäksi paljon yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa. Haluamme, että kumppanimme haastavat toimintaamme ja auttavat meitä luomaan uudenlaisia, hauskoja yhteistyön muotoja, jotka hyödyttävät molempia osapuolia. Keräämme ympäri vuoden lahjoitusvaroja WWF:lle saimaannorpan hyväksi myymällä suloisia Kupla-norppaleluja ja nyt toukokuussa näytämme WWF:n Norppaliven jättiscreeneiltämme”, kertoo Inari Lehtinen, Area General Manager, Clarion Hotels Finland.

”Yhteistyö Clarionin kanssa on ollut sydäntä lämmittävää ja se on mahdollistanut perheille retkiä ja monia hienoja kokemuksia. Lahjoitustensa lisäksi Clarionit osallistuvat tekemiseen aktiivisesti: henkilökunta laittaa itsensä likoon ja he kohtaavat lämmöllä kaikki aikuiset ja lapset”, sanoo Erika Turunen, Suomen Icehearts Ry:n järjestöpäällikkö.

”Meren ääressä taivaisiin kurottava Clarionin torni toimii hienona maamerkkinä ja majakkana Itämeren suojelulle. Meren pelastamiseen tarvitaan paitsi meitä Itämeren suojelun ammattilaisia, myös puolestapuhujia ja näkyvyyttä. Olemme kiitollisia siitä, että Clarionin myötä saamme uuden puolestapuhujan Itämerelle, joka jo omassa toiminnassaan toteuttaa Itämeri-vastuuta hienosti”, kertoo Annamari Arrakoski-Engardt, John Nurmisen Säätiön asiamies.

Myös hotellien ravintoloiden tarjontaa viilataan jatkuvasti ilmastonäkökulmasta kestävämmäksi. Aamiaisella suositaan luomu- ja lähituotteita, ja illallisella voi valita kasvispainotteisen Urban Garden -menun tai Zero Waste -cocktailin, jonka valmistuksessa hyödynnetään ravintolan ylijäämää, joka muuten päätyisi roskiin.

Pohjoismaisella tasolla Clarion-hotellit osallistuvat UNICEFin Sweet Dreams -kampanjaan, jossa kerätään varoja lasten salakuljetusten vastaiseen työhön. Vuonna 2017 lähes jokainen hotellivieras osallistui talkoisiin jättämällä huonesiivouksen väliin, ja UNICEF:ille lahjoitettiin tämän myötä yli 150 000 euroa.

Clarion-hotellit haluavat olla hyviä ja toivottuja naapureita

Lähialueen asukkaat eivät välttämättä ole potentiaalisimpia hotelliyöpyjiä, mutta molemmat hotellit järjestävät silti tapahtumia naapureilleen ympäri vuoden. Hotellit ovat kutsuneet naapureita maksutta esimerkiksi elokuvailtoihin ja joogatunneille.

Clarion Hotel Helsinki Airport haastaa lisäksi kaikki Aviapoliksen toimijat osallistumaan kansalliseen Siivouspäivään 26.5. Clarion koordinoi siivouksen, ja tapahtuman tuotot lahjoitetaan Iceheartsille.

”Tapahtumien järjestelyt ja viestintä vaativat onnistuakseen tietysti lukuisia työtunteja – ja olemme monin tavoin vasta alussa. Mutta jäämme ehdottomasti plussan puolelle, sillä yhdessä tekeminen niin henkilöstön kuin lähiseudun asukkaiden kanssa ovat parasta polttoainetta työhömme”, sanoo Jaana Matikainen, General Manager, Clarion Hotel Helsinki Airport.

Lisätiedot:

Inari Lehtinen
Area General Manager
Clarion Hotel Helsinki
Inari.lehtinen@choice.fi

Jaana Matikainen
General Manager
Clarion Hotel Helsinki Airport
Jaana.matikainen@choice.fi

Karoliina Masalin
Miltton
karoliina.masalin@miltton.fi

Clarion Hotel -brändin hotellit ovat energisiä kohtaamispaikkoja, jotka sijaitsevat keskeisellä paikalla ja sopivat konferenssien, tapahtumien ja liiketapaamisten järjestämiseen. Clarion Hotel on valittu seitsemän kertaa peräkkäin Ruotsin parhaaksi hotelliketjuksi Grand Travel Awards -kilpailussa. 1 200 alan myyntiedustajaa äänestävät kilpailun voittajasta. Clarion Hotel on osa Nordic Choice Hotels -ryhmää. Lisätietoja: www.nordicchoicehotels.com/clarion

Nordic Choice Hotels on yksi Pohjoismaiden ja Baltian suurimmista hotellitoimijoista 186 hotellin ja 13 000 työntekijän kokonaisuudellaan. Nordic Choice Hotels muodostuu Comfort, Quality ja Clarion Hotel -tuotemerkeistä sekä 15 itsenäisestä hotellista. Kaikilla ketjun hotelleilla on ISO 14001 -ympäristösertifikaatti.