Olut ei enää houkuttele, nyt arvostetaan viinejä ja aitoja makuelämyksiä – Eckerö Line panostaa itsetehtyyn ruokaan

Vuodessa yli puolitoista miljoonaa risteilijää kuljettava Eckerö Line on huomannut kulutustottumuksissa muutoksen: risteilijät kaipaavat nyt perinteisten oluttuliaisten sijaan laadukkaita viinejä ja aitoja makuelämyksiä. Kotimainen laivayhtiö vastaa tarpeeseen panostamalla jatkossa entistä enemmän ruoka- ja juomatarjontaansa. Elokuussa lanseerattu Makuja merellä -akatemia ja pian uudistuvat ruokasivut nostavat laivaruoan uudelle tasolle ja tuovat ruokatiedon kuluttajien hyppysiin.

Kuluttajat kaipaavat nyt laadukkaita ja aitoja makuelämyksiä niin ruoan kuin juomankin suhteen. Vaikka oluesta puhutaan usein risteilyjen hittituotteena, sen myynti on vähentynyt viime vuosina huomattavasti. Samppanjan myynti on sen sijaan nousussa: viime kesänä samppanjaa myytiin Helsinki–Tallinna-reitillä kulkevalla Eckerö Linen m/s Finlandialla 11 prosenttia enemmän verrattuna edellisen vuoden kesään.

”Matkustajiemme maku on entistä hienostuneempi. Asiakkaamme arvostavat laatua ja uutuuksia sekä erinomaista hinta–laatusuhdetta”, kertoo Eckerö Linen myynti- ja markkinointijohtaja Ida Toikka-Everi.

Eckerö Line panostaa nyt entistä enemmän ruokaan pitämällä esimerkiksi huolen siitä, että ruoka tehdään laivan omassa keittiössä. Lähes 80 % keittiön antimista on omavalmisteista.

”Vaikka kokkaamme isoille määrille, on ruoka aina aitoa, laivalla tehtyä, laadukasta ja maistuvaa”, sanoo Eckerö Linen m/s Finlandian intendentti Jaana Raivio.

Joka viides laivamatkustaja ruokailee laivan buffetissa, ja juhlapöydän antimista nauttiikin sesongin aikaan lähes 900 asiakasta päivittäin. Buffetin ulkopuolella m/s Finlandian ehdoton hittituote on katkarapuleipä, jota myydään vuodessa yli 35 000 kappaletta. Kasvua on nähty myös kokousmyynneissä, joissa ruoka on aina keskeisessä roolissa.

Vuonna 2018 m/s Finlandialla kunnioitetaan Viron satavuotisjuhlaa tarjoamalla autenttisia virolaisia makuelämyksiä. Aitous varmistetaan pyytämällä reseptisuosituksia yhtiön henkilökunnan jäseniltä, joilta löytyy virolaisia sukujuuria.

Uusilta ruokasivuilta selviää raaka-aineiden alkuperä

Alkuvuodesta lanseerataan Eckerö Linen uudet ruokasivut, joilla kerrotaan lisää laivan ruokakulttuurista ja esimerkiksi raaka-aineiden alkuperästä. Lisäksi sivuilla esitellään keittiön ja salin henkilökuntaa, ja sivut sisältävät tietopainotteisen viini-osion.

Laivan ruokavallankumouksessa ovat mukana Foody Allen Oy:sta tunnettu kokki Aki Wahlman ja Vindirektin viiniasiantuntija Joonas Vainio. Wahlmanin luotsaaman Makuja merellä -akatemian tarkoituksena on kasvattaa laivan henkilökunnan ammatillista osaamista nostamalla esille

ajankohtaisia puhujia ja aiheita ja luomalla uusia reseptejä. Seminaarit ovat avoimia myös asiakkaille. Vainio taas suunnittelee viinisuosituksia, jotka sopivat buffetin eri ruokalajeihin.

Kuluttajat pystyvät vaikuttamaan laivan ruokauudistukseen parhaiten antamalla rohkeasti palautetta. Asiakkaat vastaanottavat jokaisen matkan jälkeen sähköisen palautekyselyn. Jos laivalla ateriointi varataan ennakkoon, kysely keskittyy erityisesti ruokailuun.

”Eckerö Line vastaanottaa tuhansia palautteita vuosittain, ja jokainen palaute luetaan yksitellen”, kertoo Customer Experience Manager Kaisa Mikola.

Ruokaan ja Suomi 100 -juhlavuoteen liittyen Eckerö Line on tehnyt tänä vuonna yhteistyötä elintarvikeyhtiö Atrian kanssa. Marraskuussa julkaistaan jauhelihan monipuolisuuteen keskittyvä reseptikirja: Jauhelihakirja – 100 parasta jauhelihareseptiä arkeen ja juhlaan. Kirjassa mukana olevat kokit, keittiömestarit ja muut ruoka-alalla työskentelevät ovat kaikki olleet osana Atria 100 Nuorta Kokkia -koulutusta joko kurssilaisina tai luennoitsijan roolissa. Osana yhteistyötä vastavalmistuneita kokkeja on nähty keväästä saakka laivalla tositoimissa pari kertaa kuukaudessa. Eckerö Line on ollut iloinen voidessaan tukea nuorten työelämään tutustumista.

Eckerö Line osallistuu Viini ja Ruoka 2017 -messuille Helsingin messukeskuksessa (osasto 4e51). Tervetuloa poikkeamaan!

Ida Toikka-Everi, myynti- ja markkinointijohtaja

puh. 0400-422391

ida.toikka-everi@eckeroline.fi

Rauha Kiljunen-Ruotsalainen, viestintä- ja markkinointipäällikkö