Omatekoinen kirja on ikimuistoinen joululahja

Yhteiskunnan muuttuessa itse rakkaudella ajan kanssa askarreltujen lahjojen arvo nousee, kun taas kalliiden kaupasta ostettujen tavaroiden merkitys laskee. Oman kirjan kokoaminen joululahjaksi on helppoa ja edullista.

Mitä jos antaisi tänä vuonna lahjaksi itse tehdyn kirjan ja antaisi sukulaisille ja ystäville ainutlaatuisen muiston ja yksilöllisen joululahjan, jonka arvo säilyy?

Vuoden viimeiset kuukaudet ovat oikea aika käynnistää omatekoisen kirja-lahjan kokoaminen, jotta sen saa valmiiksi hyvissä ajoin ennen joulua. Kirjan voi koota monenlaisista aineksista. Siihen voi kerätä kuultua, koettua tai keksittyä. Tarinoita, ohjeita, runoja tai kuvia.

Itse tekemisen arvon nousu liittyy yhteiskunnassa tapahtuvaan muutokseen ja työvälineiden ja teknologian kehitykseen. Oli kyse sitten porakoneesta tai kamerasta, ammattimaiset työkalut ovat kaikkien ulottuvilla.

– Ennen oli noloa käyttää itse tehtyä ja coolia, mikäli oli varaa ostaa kaupasta. Nykyisellä sukupolvella on varaa ostaa kaikki valmiina. Sen myötä on nousussa tee-se-itse- ja harrastekulttuuri. Lopputuloksen ei enää tarvitse olla viimeistelty tai hieno, vaan se voi olla omatekoisen näköinen. Nopeasti kehittyneet työkalut auttavat omalta osaltaan tekemään hyvää jälkeä, sanoo tulevaisuustutkija Elina Hiltunen.

Itse tehdyn arvo on paljon korkeampi kuin sen materiaalinen arvo, sillä sen tekemiseen käytetään omaa aikaa.

– Sain itse ystäviltäni lahjaksi kuvakirjan, johon oli koottu vanhoja valokuvia teksteineen. Tämän kaltaisen tarinan antaminen on arvokasta, koska sen myötä saa kansien välissä osan omaa kertomustaan, lisää Hiltunen.

Perinneruoista lintulautoihin

Vain mielikuvitus asettaa rajat aiheen valinnalle. Esimerkiksi keittokirjaan voi koota mummon perinneruoat, perheen lempiruokaohjeet, eksoottisia makuja kaukokohteista tai parhaat gourmet-reseptinsä.

Muistelmateokseen voi kerätä kaveripiirin yhteisiä tarinoita tai omaan elämään vaikuttaneita merkittäviä kokemuksia. Valokuvakirja kertoo pienokaisen tarinan ja ensimmäiset lausahdukset. Lomakirjassa iloitaan yhteisistä vapaa-ajan hetkistä. Harrastuskirjaan voi koota piponvirkkausmalleja tai lintulautojen rakennusohjeita.

Kirjoittaminen tai valokuvaaminen on monelle rakas harrastus. Kun itse tehdyn kerää kansien väliin, se ei jää pölyttymään pöytälaatikkoon.

Aiemmin kirjan kokoaminen on ollut vaikeaa ja kallista. Nyt se on edullista ja helppoa. Kirjan voi koota helppokäyttöisellä Internetin taitto-ohjelmalla osoitteessa www.bod.fi.

Tarjolla on laaja valikoima sivumalleja, johon tekstit ja kuvat lisätään. Jokaisesta kirjan sivusta voi tehdä omanlaisensa ja valita haluamansa paperilaadun sekä kansimallin. Julkaisupalvelu Books on Demand (BoD) painaa kirjoja sitä mukaa kun niitä tilataan. Yhden kappaleen hinta on alkaen 4 euroa.

BoD:n vuonna 2008 toteuttaman tutkimuksen mukaan joka kolmas suomalainen on kiinnostunut julkaisemaan oman kirjan, jonka aihepiiri keskittyy omiin mieltymyksiin, kokemuksiin, kiinnostuksen kohteisiin tai harrastuksiin. BoD:lla jokainen voi saada omalle kirjalleen 99 eurolla ISBN-tunnuksen, ja näin kirjan kirjakauppamyyntiin sekä kirjastojen tilattavaksi. Ohjemyyntihinnan ja sen myötä kirjailijapalkkionsa päättää kirjan tekijä itse.

Yhteydenotot ja arvostelukappalepyynnöt:

Suomi: Miltton Oy, Senja Larsen, p. 358 50 55 11 377, senja.larsen@miltton.fi

Saksa: Books on Demand GmbH, Friederike Nielsen, p. 49 40 53 43 35 89, friederike.nielsen@bod.de

Lisätietoja BoD:sta

BoD (Books on Demand) on digitaalisen kirjanjulkaisualan markkina- ja teknologiajohtaja Euroopassa. Nopeasti kasvavan keskisuuren yrityksen palvelimella on yli 200 000 toimitettavissa olevaa nimikettä. BoD tarjoaa ammattitaitoisia digitaalisia julkaisupalveluita kustantamoille, kirjailijoille ja muille sisällöntarjoajille. BoD-kirjoja, joiden toteutus sisältää välityksen kirjakauppoihin, voidaan myydä kaikissa suomalaisissa kirjakaupoissa sekä tärkeimmissä verkkokirjakaupoissa kuten Suomalainen.com, Bookplus.fi ja Adlibris.com. www.bod.fi.