PARHAAT LÄHIKOHTEET SYKSYN PITKIIN VIIKONLOPPUIHIN

Tämän syksyn trendi on matkustaa lähelle ja tutustua uuteen paikkaan kunnolla pitkän viikonlopun aikana. Suomen kansallispuistoista ja kaupungeista löytyy monta kohdetta, joissa voi tunnelmoida pimeneviä iltoja. Usein täysin uusi vierailukohde voi löytyä yllättävän läheltä. Jos kotimaan kohteet ovat sinulle tuttuja, tarkasta vinkit lähikohteisiin Puolassa ja Liettuassa. Lento- ja hotellihakukone momondo.fi
kokosi listan kuudesta matkakohteesta, jotka ovat kauneimmillaan syksyisin.

Ruska on upeaa aikaa patikointiin ja luonnossa liikkumiseen esimerkiksi Kolin kansallismaisemissa. Kuva: Visit Finland

1. KOLIN MAISEMAT JA LUONNONRAUHA

Pohjois-Karjalassa sijaitseva Koli on omiaan muutaman päivän patikointiin, mutta se tarjoaa onnistuneen viikonlopun myös niille, jotka nauttivat luontokokemuksensa mieluiten mukavuuksien kera. Kolin sanotaan olevan Suomen idyllisintä kansallismaisemaa jylhine rinteineen ja laakeine järvineen. Vaaroilla patikoinnin lisäksi ruskan väreihin pukeutunut maisema kutsuu melomaan, islanninhevosratsastukselle tai veneretkelle Pieliselle. Kansallispuistossa voi yöpyä omassa teltassa, ja alueella on myös lukuisia lomamajoja, kylpylöitä ja hotelleja. Lue lisää osoitteesta www.visitkarelia.fi

2. HELSINGIN UUSI SILMÄTERÄ

Uuden Amos Rexin ensimmäisessä näyttelyssä on mukana japanilaisen TeamLabin videoinstallaatio. Kuva: Amos Rex

Elokuun lopussa avattu Amos Rex -taidemuseo on odotettu lisä pääkaupungin kulttuuritarjontaan. Uusi museo on herättänyt laajalti huomiota sekä kotimaassa että maailmalla, ja siitä on kirjoittanut muun muassa New York Times. Artikkelin pääsee lukemaan täältä.

Osin maanalaisen museon sanotaan juhlistavan niin taidetta kuin uniikkia urbaania kaupunkitilaa, ja se on arkkitehtonisesti uniikki. Visiitti maamme pääkaupungissa on paikallaan juuri nyt, mikäli kulttuurinnälkäinen vierailija haluaa pysyä ajankohtaisen taidekeskustelun pulssilla. Amos Rexin ensimmäinen näyttely tuo Helsinkiin japanilaisen taiteilijaryhmä TeamLabin interaktiivisia ja teknologiaan perustuvia valotaideteoksia, jotka haastavat kokemaan todellisuutta uudella tavalla. Museo on tiistaita lukuun ottamatta avoinna joka päivä kello 11 alkaen. www.amosrex.fi

3. SATAKUNNAN PARHAITEN PIDETTY SALAISUUS

Vanha Rauma on tuntemattomampi kuin etelämpänä sijaitseva Porvoo, mutta kauneudessaan kerrassaan ainutlaatuinen. Kuva: Visit Finland

Mikä voisi olla parempi syyskohde, kuin seesteinen ja talveen valmistautuva vanhakaupunki, jonka historia ulottuu keskiajalle asti? 800 asukkaan Vanha Rauma on ollut Unescon maailmaperintöluettelossa vuodesta 1991 lähtien, ja hyvä niin. Lähes 30 hehtaarin laajuinen alue hellii vierailijaa mutkittelevilla kujilla, tunnelmallisilla tiiviisti rakennetuilla taloilla ja pihoilla, joilla on kullakin oma tarinansa. Vietä viikonloppu käveleskellen, nuuhki savupiipuista tupruttavaa puulämmityksen tuoksua ja ihaile puuporttien tarkkaa käsityötä vuosisatojen takaa. Vielä paremman käsityksen kaupungin historiasta saat vierailemalla Vanhalla Raatihuoneella, Pyhän Ristin kirkolla tai vaikka vesitornilla. Vanhassa Raumassa on mahdollista nauttia kahvihetkestä  paikallisessa kodissa. Lisää tietoa löydät osoitteesta www.visitrauma.fi

4. SAUNOJAN PARATIISI TAMPERE

Tamperelaiset tituleeraavat kaupunkiaan itse maailman saunapääkaupungiksi, mikä ei ole täysin tuulesta temmattu väite. Alueella on yli 20 yleistä saunaa, joista pääsee pulahtamaan virkistävään järviveteen. Lisäksi Tampereen Pispalasta löytyy vuonna 1906 avattu Rajaportin sauna, joka on historiassaan vertaansa vailla. Saunomisen jälkeiseen hiukomiseen löytyy myös apu läheltä, sillä tamperelaiset osaavat herkuttelun jalon taidon. Kuuluisia paikallisia suosikkeja ovat tuliset kanansiivet sekä Pyynikin näkötornin kahvilassa myytävät suussasulavat munkit. Tampere on tunnettu myös pienpanimoistaan, joissa tuotetaan kansainvälisiäkin palkintoja voittaneita oluita.

5. PIENI JA IDYLLINEN VILNA

Liettuan pääkaupunki Vilna on kiinnostava kohde jokaiselle, joka haluaa tutustua Baltian maihin Tallinnaa ja Riikaa pidemmältä. Kaupungin sanotaan olevan mainitun trion eksoottisin, ja sen vanhasta kaupungista löytyy tutkittavaa vähintään viikonlopun mittaiselle reissulle. Majoittuminen ja ruokailu on Vilnassa kohtuuhintaista, ja paikallisiin herkkuihin lukeutuvat muun muassa erilaiset nyytit ja letut. Ravintoloita ja kahviloita löytää eniten kaupungintalon lähistöltä alkavasta Pilies-kävelykadulta. Vilna on myös täynnä kulttuuria ja tapahtumia, ja sen vehreä luonto lisää kaupungin viihtyisyyttä.

5. PUOLAN MERELLINEN HELMI GDANSK

Itämeren rannikolla sijaitseva Gdansk on suomalaismatkailijalle lähikohde, johon voi löytää lentoja hyvinkin edullisesti. Kaupunkiin ystävystyneet kuvailevat sitä mutkattomaksi ja sieväksi matkakohteeksi, jota värittävät vanhat talot ja punatiiliset kirkot. Tämä hansakaupunki ihastuttaa näyttävän arkkitehtuurinsa lisäksi kursailemattomalla tunnelmallaan sekä vilinällä, joka levittäytyy ulos kaduille ja terasseille. Vaikka kohde on suomalaisille vielä suhteellisen tuntematon, matkailijat Keski-Euroopasta ovat löytäneet tämän Puolan helmen jo tovi sitten.

Lisätiedot:

Jenna Jauhiainen
Miltton
jenna.jauhiainen@miltton.fi

momondosta

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Booking Holdings Inc:in itsenäinen tytäryhtiö.