Pohjois-Savon käräjäoikeus tuomitsi liikennöitsijän avustuspetoksesta

Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut Siilinjärvellä ja sen ympäristössä toimineen liikennöitsijän avustuspetoksesta kolmen kuukauden ehdolliseen vankeuteen.

Tuomittu oli tehnyt ylimääräisiä leimauksia seutulipulla yhtiön eri linja-autoissa. Tämän seurauksena Siilinjärven kunta maksoi liikennöitsijälle avustusta väärin perustein yli 10 000 euroa. Rikollinen toiminta paljastui Matkahuollon ja kunnan laskutukseen liittyvässä rutiinikontrollissa. Puuttumalla toimintaan nopeasti Matkahuolto rajoitti liikennöitsijän toiminnasta avustuksia maksavalle kunnalle aiheutuneiden vahinkojen määrää.

– Matkahuollon toimintajärjestelmät paljastavat helposti mahdolliset väärinkäytösyritykset. Yhtiössä reagoidaan välittömästi kaikkiin epäselvyyksiin ja väärinkäytöksiin, toteaa liiketoimintapäällikkö Jukka Ylitalo.

Tuomittu on korvannut kunnalle aiheuttamansa taloudellisen vahingon.

Lisätiedot

Liiketoimintapäällikkö Jukka Ylitalo, Oy Matkahuolto Ab, puh. 040 764 4386 tai sähköposti jukka.ylitalo@matkahuolto.fi

Oy Matkahuolto Ab on suomalainen bussiliikenteen palvelu- ja markkinointiyritys, jonka pääliiketoiminta-alat ovat Matka- ja Pakettipalvelut. Matkapalvelut ylläpitää ja kehittää julkisen joukkoliikenteen matkustuspalveluja, muun muassa valtakunnallisia aikataulu- ja matkakorttijärjestelmiä. Pakettipalvelut ylläpitää ja kehittää bussiliikenteeseen perustuvaa paketinkuljetusjärjestelmää, jonka kautta paketteja voi lähettää ympäri Suomen sekä yhteistyökumppanuuksien ansiosta ympäri maailmaa. Matkahuollolla on 50 omaa toimipaikkaa. Yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa Matkahuollon palveluverkosto kattaa 2 000 palvelupistettä ympäri Suomen. Matkahuolto viettää tänä vuonna 80-vuotisjuhlavuotta.

Yrityksestä

Miltton Group on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava markkinoinnin, vaikuttamisen ja viestinnän asiantuntijatalo, jonka missiona on olla luotetuin neuvonantaja pohjoismaisille yrityksille sekä kansainvälisille organisaatioille New Nordics -alueella. Miltton-ryhmän palveluksessa on yli 250 henkilöä, ja sen liikevaihto oli vuonna 2017 noin 23 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta 20 %.