Rannalla lomailleet työntekijät palaavat töihin tehokkaimpina

HP:n laajan työtehoa mitanneen tutkimuksen mukaan viikko lomaa nostaa työtehoa yhtä paljon kuin kaksi viikkoa

Helsinki, 6.08.2010 – HP:n tutkimuksen(1) mukaan rannalla lomailleet pk-yritysten työntekijät palaavat töihin kaikkein tehokkaimpina. Rantaloma parantaa työtehoa kolme kertaa suuremmalla todennäköisyydellä kuin kaupunki(2)- tai harrastusloma(3).  Seikkailuloma(4) on työtehokkuuden kannalta kahta edellistä parempi vaihtoehto – mutta sekään ei lisää tuottavuutta yhtä paljon kuin rannalla vietetty loma. Työtehoa mitannut tutkimus toteutettiin osana HP:n ”Tulostin, joka maksaa itsensä” -kampanjaa.

Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että eri maiden työntekijät kokevat työtehonsa lomien jälkeen hyvin eritasoiseksi. Ranskalaisista ja espanjalaisista vastaajista vain noin neljännes (22 %, 26 %) arvioi olevansa tuotteliaampi lomalta palattuaan. Hollannissa 36 % uskoi tehokkuuden parantuneen lomalla, kun Kreikassa luku on kaksi kertaa suurempi (72 %). Myös turkkilaisista ja eteläafrikkalaisista työntekijöistä reilusti yli puolet totesi saavansa lomasta työhönsä lisää tehoa.

Työelämään perehtynyt psykologi Dr. Michael Bashshur kertoo tulosten heijastelevan yleisiä käsityksiä siitä, miten loma vaikuttaa työtehoon.

”Vaikka lomien ei tyypillisesti ajatella lisäävän yritysten tuottavuutta, tutkimus osoittaa sekä johtajien että työntekijöiden hyötyvän lomanvietosta”, Bashshur toteaa. ”Loma vähentää stressiä ja virkistää mieltä. Tästä syystä työntekijät ovat tuotteliaampia töihin palatessaan.”

Johtajat hallitsevat lomailun taidon

Tutkimuksen mukaan johtajat osaavat hyödyntää lomiaan muita tehokkaammin: työntekijöihin verrattuna 13 % suurempi osuus johtajista arvioi unohtavansa lomalla työhön liittyvät velvollisuutensa. Tästä syystä he palaavat työpaikalleen muita työntekijöitä rentoutuneempina.

Tutkimustulokset ovat erityisen mielenkiintoista luettavaa yritysten henkilöstöosastoille: vastaajien mukaan yhden viikon loma lisää yhtä paljon työtehokkuutta kuin kahden viikon loma. 66 % vastaajista kertoi yhden viikon loman lisäävän työtehoa, ja 63 % totesi samaa kahden viikon lomasta.

Tulostin, joka maksaa itsensä -kampanja

HP LaserJet & Enterprise Solutionsin, GTMU Imaging & Printing Groupin markkinointijohtaja Luis Casadon mukaan tutkimustuloksia kannattaa hyödyntää, jos yrityksen tavoitteena on parantaa koko organisaation tuottavuutta. ”Tutkimus auttaa yrityksiä tunnistamaan, mittaamaan ja hyödyntämään työpaikan sisällä piileviä voimavaroja”, hän toteaa.

”Tutkimus toteutettiin osana HP:n ”Tulostin, joka maksaa itsensä” -kesäkampanjaa. Kampanjan tarkoituksena on korostaa LaserJet-tulostimien merkitystä tärkeinä investointeina, jotka maksavat itsensä takaisin muita laitteita vähäisemmän energian-, paperin- ja musteenkulutuksensa(5) avulla”, Casado kertoo.

HP:n ”Tulostin, joka maksaa itsensä” -kampanjalla nostetaan esiin hyötyjä, joita LaserJet-tulostimet ovat tuoneet pk-yrityksille jo 25 vuoden ajan:

• HP Color LaserJet CM3530 tuo käyttäjälle säästöjä pienellä energian-, paperin- ja värijauheenkulutuksella.(5)
  • HP LaserJet P1606dn -tulostimella voi tulostaa paperin molemmille puolille. Kaksipuolinen tulostus säästää rahaa ja tilaa, kun paperinkulutus vähenee jopa puolella.(8)

HP
HP toimittaa teknologiaratkaisuja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille ympäri maailman. Yhtiön tarjonta kattaa it-infrastruktuurin ja henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn järjestelmät, erilaiset päätelaitteet, maailmanlaajuiset palvelut sekä kuvankäsittelyn ja tulostuksen ratkaisut. Lisätietoja HP:sta (NYSE, Nasdaq: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.fi ja www.hp.com.

(1) Tutkimukseen osallistui 1674 pk-yritysten työntekijää Iso-Britanniasta, Ranskasta, Saksasta, Italiasta, Espanjasta, Hollannista, Yhdistyneistä Arabiemiraattikunnista, Venäjältä, Kreikasta, Etelä-Afrikasta ja Turkista. Vastaajat olivat iältään 18–65-vuotiaita. Tutkimuksen toteutti 31.5.–7.6.2010 riippumaton verkkotutkimusyhtiö StrategyOne.
(2) Kaupunkiloma määriteltiin tutkimuksessa lomaksi, jossa vastaajat matkustivat kaupunkikohteeseen tutustuakseen kaupunkiin.
(3) Harrastusloma määriteltiin tutkimuksessa lomaksi, joka sisältää ekoturismia tai omiin harrastuksiin liittyvän kohteen.
(4) Seikkailuloma määriteltiin tutkimuksessa lomaksi, joka sisältää sukellusta, telttailua, reppureissausta tai patikointia.
(5) Säästöt on laskettu selvittämällä HP Color LaserJet CM3530 MFP -tulostimen synnyttämät kulut, kun tulostetaan 50 esitettä (kaksipuolista, erikoispaperille) 12 kertaa kuukaudessa. Kuluja on verrattu hintaan, jonka tulostusliike veloittaisi vastaavasta määrästä. Lisäsäästöä saa käyttämällä Instant-On-teknologiaa, kaksipuolista tulostusta ja HP Smart Web Printing -teknologiaa. Todelliset tulostuskustannukset voivat vaihdella. Tulostusliikkeiden hintatiedot: Infotrends Cost of Print Studies, maaliskuu 2009. Lisätietoja tutkimuksen menetelmistä ja otoksen koosta osoitteessa
http://www.hp.com/go/printcosts. HP Color LaserJet tulee myyntiin Suomessa lokakuussa 2010.
(6) Energiankulutus tulostettua sivua kohden on tutkittu sähkönkulutusmittareilla. Tutkimustulokset ovat nähtävillä osoitteissa: energystar.gov ja eu-energystar.org. HP:n hiilijalanjälkimittari osoitteessa hp.com/go/carbonfootprint. Menetelmät ja tulokset saattavat vaihdella.
(7) Verrattuna HP LaserJet P1005 -tulostimeen.
(8) Lisätietoja osoitteessa