Raumalainen Kimmo Tilander kolmanneksi Specsaversin silmälasimallikisassa

Kimmo hurmasi tuomariston charmantilla olemuksella ja lavaosaamisella

Kimmo Tilander Raumalta, 51, on sijoittunut kolmanneksi Specsaversin Suomen sähäkin silmälasimalli -kilpailussa. Suomen sähäkin silmälasimalli 2013 on Teresa Frost Kirkkonummelta, 21 ja toiseksi selviytyi Matilda Perovuo Helsingistä, 22. Optikkoketju Specsaversin suuren suosion kerännyt silmälasimallikilpailu järjestettiin Suomessa tänä vuonna jo kuudetta kertaa. Kymmenen näyttävää finalistia kilpaili Suomen sähäkimmän silmälasimallin tittelistä ja upeista palkinnoista Helsingin Messukeskuksessa I love me -messujen avajaisiltana 11.10.2013.

Specsaversin silmälasimallikisa on maailman ensimmäinen ja ainoa mallikilpailu, jossa kannustetaan käyttämään silmälaseja tyylikeinona ja innostetaan kantamaan pokia rohkeasti. Edustavan ulkonäön lisäksi kilpailussa valttia ovat persoonallisuus, sanavalmius sekä ennen kaikkea positiivinen ja sähäkkä asenne. Tämän vuoden kilpailu keräsi lähes 500 hakemusta eri puolilta Suomea, joista kärkikymmenikkö pääsi mukaan Suomen finaaliin.

Raumalaismies oli myös koko kilpailun vanhin osallistuja, mutta se ei ollut menestyksen tiellä, vaan päinvastoin. Kimmo hurmasi tuomariston saman tien kypsällä ja charmantilla olemuksellaan, mutta myös rennolla lavapresenssillä. Siviilissä Kimmo työskentelee teollisuusalan myyntitehtävissä, joten hän onkin tottunut olemaan paljon esillä.

- Osasin ehkä hieman aavistella voittoa, sillä kavereilta on tullut niin paljon positiivista kannustusta ja tunnustusta viime päivinä. Äärettömän huono olen kyllä itseäni kehumaan, mutta ehkä se oli sitten se harmaa väri, joka vetosi tuomareihin. Pärjäilin nuorempien kilpailijoiden kanssa hyvin, sillä onhan minulle kolme samanikäistä lasta myös kotona, Kimmo sanoo rennosti.

Kimmo päätyi kilpailuun alun perin mukaan vähän vahingossa. Hän oli vanhassa kaupungissa viettämässä kesäpäivää, kun Specsaversin mallinmetsästäjät kutsuivat miehen yllättäen mukaan kisaan.

Tuomaristo: Kimmon päähän sopivat kaikenlaiset lasit

Finaalin tuomaristo koostui muodin ammattilaisista sekä valovoimaisista tyylin suunnannäyttäjistä. Mukana olivat upeista muotiluomuksistaan tunnettu huippudesigner Jørgen Simonsen, toimittaja ja tyyli-ikoni Baba Lybeck, vaatesuunnittelija Katri Niskanen, mallitoimisto Modelpointin johtaja Sari Salo sekä viime vuoden Suomen sähäkin silmälasimalli Minna Mäenpää.

- Finaali oli todella korkeatasoinen ja lopullisen voittajakolmikon valinta oli hankalaa. Voittaja nousi kuitenkin nopeasti esiin joukosta raamikkailla kasvoilla sekä huikealla pituudella. Kimmon etuna oli taas ehdottomasti kypsä charmi ja upea lavapresenssi – miehen päähän myös sopivat kaikenlaiset lasit, kertoo tuomariston puheenjohtaja Baba Lybeck.

Finalistien stailauksesta vastasi huippustylisti Sofia Oksanen. Suomen sähäkin silmälasimalli -kilpailun yhteistyökumppaneina nähtiin tunnettuja muoti- ja kauneusalan brändejä, kuten Jack&Jones, Oriflame, Zalando, Remington ja Vero Moda.

Pirjo Nuotiosta Vuoden Poka

Suomen sähäkin silmälasimalli -kilpailun yhteydessä on perinteisesti valittu myös Suomen valovoimaisin silmälaseja käyttävä julkisuuden henkilö eli Vuoden Poka. Tänä vuonna suomalaiset äänestivät voittoon uutisankkuri Pirjo Nuotion.

- Voitto tuli täytenä yllätyksenä, vaikka olenkin saanut positiivista palautetta omasta tyylistäni – onhan minulla toki monet pokat, jotka näkyvät vielä telkkarissa säännöllisesti. Itse pidän eniten pienehköistä tai keskikokoisista laseista, mutta tärkeää on, että silmät näkyvät kehysten takaa. Arvostan suomalaisessa silmälasityylissä monipuolisuutta, sillä nykyään hyvin monenlaiset silmälasit ovat muodissa, eikä kaikkien tarvitse näyttää samalta, hän sanoo.

Vuoden Poka -äänestyksen voittaja saa lahjoittaa 1 000 euroa valitsemaansa hyväntekeväisyyskohteeseen.

Pirjo Nuotio lahjoittaa summan Uusi lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry:lle. Yhdistyksen tarkoituksena on nopeuttaa uuden lastensairaalan rakennustyötä, joka korvaisi Lastenklinikan ja Lastenlinnan vanhentuneet tilat.

Aiempina vuosina Vuoden Pokaksi on äänestetty viihdetaiteilija Aira Samulin, tv-kasvo Teuvo Loman, pop-tähti Antti Tuisku, tyylitaituri Jorma Uotinen sekä viihteen moniottelija Simo Frangén.

Lisätiedot:
Viestintäjohtaja Irene Hernberg, Specsavers Finland, 040 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Viestintätoimisto Miltton, Maiju Meriläinen, 040 765 6146, maiju.merilainen@miltton.fi

Finalistien haastattelu- ja kuvapyynnöt:

Specsavers Spectacle Wearer of the Year -kilpailu järjestetään tänä vuonna yhteensä kahdeksassa maassa, jotka ovat Australia, Iso-Britannia, Irlanti, Ruotsi, Norja, Tanska, Hollanti ja Suomi. Järjestyksessään kuudestoista Spectacle Wearer of the Year -kilpailu on maailman ensimmäinen silmälasimallikisa ja sen tarkoituksena on rohkaista ihmisiä käyttämään silmälaseja asusteena, osana omaa tyyliä ja persoonaa.

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 400 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2012 1,6 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun liikeverkosto kattaa koko maan.