Raumalle merkittävä laivatilaus – työllistämisvaikutus yli tuhat henkilövuotta

Raumalainen laivanrakennusyhtiö Rauma Marine Constructions Oy (RMC) on solminut kaupan 158-metrisestä matkustaja-autolautasta tanskalaisen Mols-Linienin kanssa. Kaupan arvo on noin 68 miljoonaa euroa. Alus rakennetaan kokonaan Raumalla. Vuonna 2014 perustetulle yhtiölle laivatilaus on merkittävä. RMC:n mukaan yhteistyö Mols-Linienin kanssa osoittaa, että merenkulun kansainväliset toimijat luottavat osaamiseen Raumalla.

”Kauppa on kokoluokassaan merkittävä meille sekä toimittajaverkostollemme. Tilaus tuo työtä kahdeksi vuodeksi ja se antaa mahdollisuuden kehittää laivanrakennustoimintaa Raumalla pitkäjänteisesti. Myös merkittävä määrä laivakaupan arvosta palautuu suomalaiselle yhteiskunnalle veroina ja veroluonteisina maksuina”, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Heikki Pöntynen.

Päiväkäyttöön tulevan yhteisaluksen suunnittelutyö Raumalla on jo käynnissä. Varsinainen rakentaminen alkaa keväällä 2017. Liikennöinnin alus aloittaa Tanskan Bornholmin saaren liikenteessä syyskuussa 2018. Alus rakennetaan kokonaan Raumalla ja sen työllistämisvaikutus on noin tuhat henkilötyövuotta.

Elinkeinoministeri Olli Rehn kuvaa syntynyttä kauppaa merkittäväksi: ”RMC:n saama tilaus on osoitus suomalaisen laivanrakennuksen  toimintatapojen uusiutumisesta ja sopeutumisesta eri markkinoiden vaatimuksiin. Tilaus on merkittävä askel länsirannikon aluetalouden ja työllisyyden paranemisessa.”

Heikki Pöntysen mukaan kauppa palauttaa laivanrakennuksen Raumalle ja viestii samalla vahvasta arvostuksesta suomalaista merenkulkuosaamista kohtaan. Eri telakat ovat Raumalla rakentaneet yli 40 matkustaja-autolauttaa maailmalle.

”RMC jatkaa verkoston kanssa vuosikymmenten perinnettä Raumalla. Osaaminen ei ole kadonnut, vaikka telakkaliiketoiminta on ollut myllerryksissä.”

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Tea Rantanen, Miltton Oy, 050 561 7558, tea.rantanen@miltton.fi

Heikki Pöntynen, toimitusjohtaja, RMC, 050 550 9665, heikki.pontynen@rmcfinland.fi

Rauma Marine Constructions (RMC) on kesällä 2014 perustettu raumalainen, kokonaan suomalaisessa omistuksessa oleva laivanrakennusyhtiö. RMC on erikoistunut monitoimimurtajien, matkustaja-autolauttojen ja puolustusvoimien alusten rakentamiseen ja huoltoon. Lisätietoja osoitteesta www.rmcfinland.fi.

Yrityksestä

Miltton Group on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava markkinoinnin, vaikuttamisen ja viestinnän asiantuntijatalo, jonka missiona on olla luotetuin neuvonantaja pohjoismaisille yrityksille sekä kansainvälisille organisaatioille New Nordics -alueella. Miltton-ryhmän palveluksessa on yli 250 henkilöä, ja sen liikevaihto oli vuonna 2017 noin 23 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta 20 %.