Road trip suosikkisarjojen jalanjäljissä USA:ssa

Matkahakukone momondo.fi kokosi juonittelua ja selkkauksia sisältävistä tv-sarjoista nauttiville road tripin halki Yhdysvaltojen. Kuljemme mantereen yli amerikkalaisten tv-sarjojen kovaksikeitettyjen hahmojen jalanjäljissä – mukana ovat niin Mad Men kuin House of Cards ja Breaking Bad. Ota siis mukava asento kotisohvalla ja nauti suosikkisarjojen tarjoamasta matkatietoudesta.

MAD MEN, NEW YORK CITY, NEW YORK

Road trippimme starttaa New Yorkista. Sukella Mad Menin hengessä 1960-luvun New Yorkiin spektaakkelimaisten mainoskampanjoiden, kapeiden kynähameiden ja viskiä siemailevien miesten maailmaan, jossa kova business ja jokapäiväinen juonittelu ovat arkipäivää.

Aloita New Yorkiin tutustuminen Grand Centralin asemalta, jonne sarjan päähahmo Don Draper matkaa junalla päivittäin. Pistäydy myös muissa sarjassa tutuksi tulleissa kohteissa, kuten aseman Oyster Barissa, mainostoimistojen täyttämällä Madison Avenuella ja Roosevelt Hotellissa, jossa Don Draper siemailee drinkkejä.

THE WIRE, BALTIMORE, MARYLAND

Seuraavaksi ajetaan itärannikkoa etelään, kohti Baltimorea. Tutustu Amerikkaan ainutlaatuisen yhteiskunnallisen draamasarjan, The Wiren kautta. Sarjaa on pidetty yhtenä realistisimmista fiktioteoksista: The Wire kuvaa laitostuneita ihmisiä eri aihepiirien, kuten huumekaupan, politiikan, koulujärjestelmän ja uutismedian kautta. Baltimoren-kierroksemme alkaa kaupungin länsiosista Lexingtonin ja Fulton Avenuen kulmasta, josta Snot Boogie löydettiin sarjan avausjaksossa kuolleena. Seuraavaksi vuorossa ovat Baltimoren muut kaupunginosat, jotka vuorottelevat sarjan kulisseina.

HOUSE OF CARDS, WASHINGTON D.C.

Baltimoresta road trip jatkuu lyhyen ajomatkan päähän maan pääkaupunkiin, Washingtoniin, jossa seuraamme House of Cards -sarjan Kevin Spaceyn esittämän päähenkilön Francis Underwoodin jalanjälkiä. Todellisuudessa meidän täytyy kuitenkin palata Baltimoreen, jossa suurin osa sarjasta on kuvattu. Sieltä löytyvät muun muassa Francisin ja Clairen koti, Zoen asunto sekä hylätty rakennus, jossa Freddy’s BBQ Rib Joint sijaitsee – tosin ravintolaa ei valitettavasti ole oikeasti olemassa. Myös Clairen hyväntekeväisyysjärjestö The Clean Water Initiative sijaitsee kaupungissa, vain parin korttelin päässä Baltimoren Inner Harbor -alueesta.

MIAMI VICE, MIAMI, FLORIDA

Seuraavaksi matkaamme nostalgisissa tunnelmissa kohti etelää. Kaiva kaapistasi löysä t-paita ja Armanin pikkutakki olkatoppauksineen sekä sujauta purjehduskengät paljaisiin jalkoihin. Kuuntele taustalla soivaa Phil Collinsia, kun matkaat toimintasarja Miami Vicen hengessä rikosetsivien Crockettin ja Tubbsin maailmaan. Miami Vice on yksi ensimmäisistä tv-sarjoista, joka koukutti katsojansa aikakauden musiikilla ja räjähtävillä erikoistehosteilla. Ota suunta rannikolle, josta löydät Crockettin kodin Bayside Marinasta, ja pistäydy myös Villa Vizcayassa, Jorgensonin talolla ja Miamin poliisin järjestäytyneen rikollisuuden OCB-rakennuksessa sekä monissa muissa sarjasta tutuissa maisemissa.

TRUE DETECTIVE, NEW ORLEANS, LOUISIANA

Road trippimme suuntaa seuraavaksi länteen. Murhamysteeri True Detective kietoo katsojansa synkkään seikkailuun moraalisen rappion keskellä. Pitkän ajomatkan jälkeen saavumme New Orleansiin, johon sijoittuu kahden rikosetsivän intensiivinen 17 vuotta kestänyt sarjamurhaajan ajojahti. Sarjan päähenkilöitä rikosetsivä Cohlea ja Hartia esittävät kaksi raskaan sarjan ammattilaista, Matthew McConaughey ja Woody Harrelson, joiden roolisuoritukset täydentävät sarjan synkkää maailmaa. Seuraa sarjan tunnelmia ja tutki Louisianan kolkoimpia kulmia baareista asuntovaunualueisiin ja synkkiin metsiin.

BREAKING BAD, ALBUQUERQUE, NEW MEXICO

Matkamme viimeinen etappi vie meidät kohti länsirannikkoa New Mexicon Albuquerqueen, jossa kulttisarja Breaking Bad koukuttaa katsojansa mukaansatempaavalla alkuasetelmallaan: Mikä on moraalisesti oikein? Mitä tekisin pelastaakseni perheeni? Kemianopettaja Walter White saa keuhkosyöpädiagnoosin ja ryhtyy epätoivoisena valmistamaan ja myymään vaarallista metamfetamiinia turvatakseen perheensä tulevaisuuden. Tutustu Albuquerquen kaupunkiin sarjan tunnelmissa: vieraile Walterin ja Skylerin talolla osoitteessa 3828 Piermont Drive, ihaile auringonlaskua kaupungin keskustan yllä ja lähde tutkimaan upeita ja syrjäisiä aavikkomaisemia.

Lisätiedot:

Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondo
Matkahakukone www.momondo.fi etsii ja vertailee lentojen, hotellien ja matkatarjousten hintoja miljardeista hakutuloksista. Vuonna 2006 perustettu momondo on voittanut lukuisia lentovertailutestejä, ja yritystä ovat suositelleet lukuisat arvostetut kansainväliset mediat, kuten New York Times, CNN, NBC, CBS, Frommer's ja The Daily Telegraph. momondon ilmainen mobiilisovellus on saatavilla iPhone, Android ja Blackberry -laitteisiin.