SOME KUULUU SUOMALAISTEN LOMAAN – KOHTUUDELLA

Sosiaalinen media on kiinteä osa suomalaisten arkea, mutta lomakauden alkaessa moni harkitsee oman somenkäytön määrää. Viidesosa suomalaisista yrittääkin välttää somen käyttöä loman aikana, mutta monelle se on mukava tapa jakaa lomakuulumisia kuvien ja muiden päivitysten muodossa. Lento- ja hotellihakukone momondo.fi selvitti kansainvälisessä matkailututkimuksessaan suomalaisten teknologian käyttöä lomalla.

Noin 38 % suomalaisista jakaa lomaltaan kuvia sosiaalisessa mediassa. Kuva ©
Jakob Owens / Unsplash

Lomalla pääsee toteuttamaan itseään monin eri tavoin, mutta yhtä tärkeää ellei tärkeämpää lomaillessa on lepääminen. Työstä ja arjesta palautuminen on yksi loman perustarkoituksista, ja monille kesäloma on vuoden pisin loma. Erityisesti asiantuntijatehtävissä työskenteleville se saattaa olla vuoden ainoa kunnon mahdollisuus irtautua kuormittavasta arjesta.

”Useat asiantuntijat suosittelevat rajoittamaan sosiaalisen median ja muun viestintäteknologian käyttöä lomalla. Vähintäänkin somen käyttö kannattaa rajoittaa vain omiin henkilökohtaisiin tileihin ja jättää työsähköposti ja muut työhön liittyvät viestimet loman ajaksi rauhaan, ja tutkimuksemme mukaan suomalaiset noudattavatkin tätä ohjetta sangen hyvin”, kommentoi momondon Suomen markkinointipäällikkö Jenna Perus. ”Kun lomalla irtautuu työsähköpostista ja muista arjessa kovassa käytössä olevista sovelluksista edes hieman, voi lomakohteessa seikkailuun uppoutua kokonaisvaltaisemmin.”

Suomalaisista lähes puolet välttää lomallaan työperäisiä sähköposteja (47%), työpuheluita (44 %) ja työhön liittyviä tekstiviestejä (43 %).

Älyteknologiasta on lomaillessa sekä hyötyä että haittaa

Vaikka nykyinen teknologia mahdollistaa harmillisella tavalla töiden läsnäolon myös lomalla, on siitä ennen kaikkea kuitenkin iloa ja hyötyä. Tutkimukseen vastanneista suomalaisista yli puolet (57 %) käytti GPS-paikannusta apuna lomakohteessa navigoinnissa. Myös ravintoloiden valitseminen ja kohteiden kiertely helpottuu, kun matkakohteen palveluiden ja nähtävyyksien saamien arvostelujen lukeminen on mahdollista netin kautta (43 % vastaajista).

Sosiaalisen median käyttö lomalla puolestaan jakoi suomalaiset kahteen leiriin – vastaajista hieman yli kolmasosa (38 %) kertoi lataavansa someen kuvia ja viidennes (20 %) kertoi kirjoittavansa somepäivityksiä lomaillessaan. Toisaalta niin ikään yli kolmasosa (38 %) suomalaisista ei käytä somea lomalla lainkaan. Naiset ovat jonkin verran miehiä aktiivisempia lomalta somettajia.

TIETOA TUTKIMUKSESTA:

Lento- ja hotellihakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin 9.–17. tammikuuta 2018, ja siihen osallistui 1015 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 26 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Hollannissa, Belgiassa, Espanjassa, Portugalissa, Puolassa, Romaniassa, Turkissa, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Brasiliassa, Kiinassa ja Australiassa.

Lisätiedot:

Ona Aula
Miltton
ona.aula@miltton.fi

momondosta

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Booking Holdings Inc:in itsenäinen tytäryhtiö.

Liite 1.

Faktat lyhyesti

Neljännes suomalaisista ei rajoita teknologian käyttöä lomalla laisinkaan, mutta:

•  46 % välttelee työsähköpostien kirjoittamista tai niihin vastaamista
  •  44 % välttelee työpuheluita
  •  43 % välttelee työviestien kirjoittamista tai niihin vastaamista
  •  25 % välttelee sosiaalista mediaa
  •  21 % välttelee henkilökohtaisen sähköpostin lukemista
  •  15 % välttelee uutisten seuraamista
  •  13 % sulkee älylaitteensa kokonaan

Noin kolmannes suomalaisista ei tee päivityksiä sosiaaliseen mediaan lomaillessaan, mutta:

•  38 % lataa someen kuvia lomaltaan (miehet 31 %, naiset 45 %)