Spotify julkaisi vuoden 2018 kuunnelluimmat artistit, albumit ja kappaleet: Drake maailman ykkönen, Cheek Suomen soitetuin

Spotify on julkistanut vuoden 2018 kuunnelluimmat artistit, albumit, kappaleet, podcastit ja tapahtumat. Itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta julkaistaan vuoden 2018 Wrapped-sivu, jonka avulla käyttäjä voi katsoa kuinka paljon ja mitä artisteja vuoden 2018 aikana on tullut kuunneltua.

Spotify paljastaa DRAKEn olleen vuoden 2018 kuunnelluin artisti maailmanlaajuisesti. Kanadalaisen räppärin tuotanto saavutti jopa 8,2 miljardia striimausta tehden hänestä Spotifyn kaikkien aikojen kuunnelluimman artistin. Draken Scorpion oli Spotifyn kuunnelluin albumi ja God’s Plan suosituin kappale tänä vuonna. Neljä seuraavaksi kuunnelluinta artistia olivat Post Malone, XXXTENTACION, J Balvinsekä vuoden 2017 ykkösartisti Ed Sheeran.

Dua Lipa ansaitsi toistetuimman naisartistin tittelin maailmanlaajuisesti, ohittaen näin otti kolminkertaisen voittajan Rihannan paikan. Dua Lipan kappaleet New Rules ja IDGAF nostivat hänet naisartistien suosikiksi. Hänen itsensä mukaan nimetty albumi Dua Lipa sijoittui viiden eniten toistetun albumin listaan. Lisäksi viiden kuunnelluimman naisartistin joukkoon sijoittuivat Ariana Grande, Cardi B, Taylor Swift ja Camila Cabello. Cardi B:n debyytti albumi Invasion of Privacy sijoittui ansiokkaasti viiden soitetumman albumin joukkoon Yhdysvalloissa.

”Kulunut vuosi 2018 on ollut upea musiikin saralla. Vuosi on näyttänyt, kuinka arvostettu artisti uransa lopettanut Cheek on suomalaiselle musiikkikansalle. Cheek on vuoden kuunnelluin artisti Suomessa ja hänen kokoelmalevynsä Timantit on ikuisia on niin ikään vuoden kuunnelluin levy. Suomessa arvostetaan myös suomalaista rap-musiikkia, sillä soitetuimpien kappaleiden esittäjinä on Pyhimystä, JVG, Adi L Hasla, Nikke Ankara ja Pikku G.” kertoo Anton Lozinski, Spotify Suomen artisti- ja levy-yhtiöpäällikkö.

Wrapped-sivusto tarjoaa Spotifyn käyttäjille mahdollisuuden nähdä omat suosikkiartistit sekä omat vuoden 2018 kuunnelluimmat kappaleet sekä monia muita mielenkiintoisia katsauksia omaan musiikin kuunteluun kuluneena vuonna. Wrapped julkaistaan 6. joulukuuta.

Alla on Wrappedin vuoden 2018 suosituimmat kansainväliset sekä suomalaiset tulokset. Wrappedin kaikki tulokset, mm. suosituimmat soittolistat, uusimmat artistit sekä nousevat genret, löytyvät For The Record -blogista.

Kuunnelluimpien artistien ja kappaleiden listojen kärkiä Suomessa hallitsivat suomalaiset artistit. Uransa lopettanut Cheek oli Spotifyn kuunnelluin artisti vuonna 2018. JVG sijoittui toiseksi – heidän kappaleensa Popkorni oli Suomen toiseksi suosituin. Sanni ja Evelina hallitsivat suosituimpien naisartistien kärkeä. Vuoden 2018 suosituin kappale oli Pyhimyksen helmikuussa julkaisema Jättiläinen.

Spotifyn Suomen toistetuimmat

3. Pyhimys - Tapa Poika
4. XXXTENTACION - ?
5. Dua Lipa - Dua Lipa

Spotifyn suosituimmat maailmalla 2018:

Suosituimmat artistit:

Drake on maailman kuunnelluin artisti vuonna 2018 yli 8,2 miljardilla toistolla tänä vuonna. J Balvin sijoittui ensimmäistä kertaa viiden kuunnelluimman joukkoon. Hän tuotti monia hittejä kuluneena vuonna, kuten X (feat. Nicky Jam) ja I Like It (feat. Cardi B.).

1. Drake
  2. Post Malone
  3. XXXTENTACION
  4. J Balvin
  5. Ed Sheeran

Kuunnelluimmat naisartistit:

Brittiläinen laulaja Dua Lipa saavutti paikkansa naisartistien kärkijoukossa yli 2,7 miljoonalla toistolla. Ariana Grande julkaisi odotetun Sweetener-albuminsa elokuussa ja sijoittui toiseksi.

1. Ariana Grande
  2. Dua Lipa
  3. Cardi B
  4. Taylor Swift
  5. Camila Cabello

Kuunnelluimmat kappaleet 2018:

Vaikka Feelings oli epäilemättä kesän 2018 biisi, Draken God’s Planista tuli eniten toistettu kappale vuonna 2018. Post Malone myöskin tuotti kaksi kappaletta listalle: Rockstar (feat. 21 Savage) ja Psycho (feat. Ty Dolla $ign).

1. God's Plan - Drake
  2. SAD! - XXXTENTACION
  3. rockstar (feat. 21 Savage) - Post Malone
  4. Psycho (feat. Ty Dolla $ign) - Post Malone
  5. In My Feelings - Drake

Kuunnelluimmat albumit:

Draken Scorpion julkaistiin 29. kesäkuuta ja saavutti pian 10 miljoonaa kuuntelukertaa tunnissa. Dua Lipan itse nimeämä debyyttialbumilla oli myöskin huikea vuosi. Ed Sheeranin 2017 albumi ÷ sijoittui myöskin viiden suosituimman joukkoon.

1. Scorpion - Drake
  2. Beerbongs & Bentleys - Post Malone