Suomalaiset lahjoittivat tänä jouluna Tansaniaan lähes tuhat silmälasiparia

Vapaaehtoinen avustusryhmä vei suomalaisten vanhoja silmälaseja uusille omistajilleen Morogoroon

Vision For All -yhdistys ja Specsavers vievät vuosittain suomalaisten tarpeettomaksi jääneitä silmälaseja apua tarvitseville eri puolille maailmaa. Tänä vuonna avustusmatka suuntautui Uluguru-vuorten juurella sijaitsevan Morogoron kaupungin laitamille. Suomalainen optikoista ja avustajista koostunut avustusryhmä matkasi Tansaniaan toistamiseen marras-joulukuun taitteessa mukanaan tuhansien suomalaisten lahjoittamat silmä- ja aurinkolasiparit. Lahjoitetut lasit helpottavat nyt merkittävästi paikallisten ihmisten jokapäiväistä elämää, työntekoa ja koulunkäyntiä. Suomalaisten ympäri vuoden lahjoittamat lasit tuottavat iloa uusille omistajilleen Tansanian eteläisen ylänköalueen kaupungeissa ja kylissä.

Vision For All -yhdistyksen ja Specsaversin silmälasikeräyksen tämänvuotinen avustuskohde oli Morogoron kaupunki sekä sen läheiset kylät Tansaniassa. Vapaaehtoinen optikko- ja avustajaryhmä teki Morogoron alueella näöntutkimuksia sekä välitti suomalaisten lahjoittamia silmälaseja paikallisille marras-joulukuun taitteessa noin viikon mittaisen avustusmatkan aikana. Runsaiden silmä- ja aurinkolasilahjoitusten lisäksi avustusryhmän mukana matkalle lähti myös matkalaukullinen jalkoja helliviä Crocs-jalkineita, jotka Crocs Nordic lahjoitti sekä matkalle lähteville avustustyöntekijöille että avun kohteina oleville tansanialaisille.

Lasien hankkiminen on Morogoron asukkaille usein lähes mahdotonta

Morogorossa ja sen lähikylissä monet paikalliset ovat silmälasien sekä näönhuoltopalveluiden tarpeessa, mutta lasien hankkiminen on alueella asuville usein lähestulkoon mahdotonta. Paikalliset, niin aikuiset kuin lapsetkin, ovat usein lähinäön korjaavien pienten pluslasien tarpeessa. Tarve suomalaisten lahjoittamille silmä- ja aurinkolaseille ei jäänyt avustusryhmälle epäselväksi – hieman yli viikon mittaisen matkan tuloksena useat sadat paikalliset näkevät nyt ensimmäistä kertaa eläessään tarkasti.

Näöntutkimuksiin saapui paikallisia koko yhteisön voimin Morogoron naapurikylistä. Päivät olivat kiireisiä ja näöntutkimuksia tehtiin auringonlaskuun saakka. Apu tuli tarpeeseen, sillä ryhmä kiersi Morogoron lähialueita ja matkanteko oli paikalliseen liikenteeseen ja maaston tottumattomalle usein haastavaa. Avustusryhmä vietti neljä päivää Morogoron läheisessä kylässä paikallisessa sairaalarakennuksessa, johon he pystyttivät silmäklinikan. Viimeisen päivän ajaksi ryhmä perusti näöntutkimuspisteen sekä lasien lajittelu- ja luovutusalueet Morogoron lähikylässä sijaitsevalle koululle. Avustusryhmä otettiin vastaan hyvin. Vapaaehtoisryhmän työtä avusti joukko paikallisia tulkkeja sekä muita vapaaehtoisia. Lahjoituslasien vastaanottajien riemun tulkitsemiseen ei kuitenkaan vaadittu yhteistä kieltä.

- Minulle jäi erityisesti mieleen lasten riemu, kun he kohottivat ensimmäistä kertaa lasit kasvoilleen. Joillain heistä oli hyvin paljon miinusta, ja koulunkäynti on sen takia vaikeaa. Kun he saivat käyttöönsä lasit, levisi yleensä vähäeleisten tansanialaisten kasvoille leveä hymy. Meille itsestäänselvyytenä pidetyn näönhuollon todistaminen heille ainutkertaisena kokemuksena herkisti minut, ja haluankin kiittää suomalaisia siitä, että he vuosi toisensa jälkeen osallistuvat hyväntekeväisyyskeräyksiin ahkerasti, kertoo avustusmatkalla mukana ollut Specsaversin viestintäjohtaja Irene Hernberg.

Kaihipotilaiden oloa helpotettiin aurinkolasein

Lähi- ja kaukonäköongelmien lisäksi monia tansanialaisia vaivaa kaihi. Kaihia ei avustusryhmä ei voinut hoitaa, mutta jokaista kaihista kärsivää autettiin suojaamaan silmät auringolta. Kaihitapauksille avustusryhmän optikot määräsivät mahdollisimman paljon miinusta laseihin, ja kaikille annettiin aurinkolasit mukaan.

- Monilla paikallisilla on kaihia jo 40 vuoden iässä. Pyrimme helpottamaan heidän oloaan huolehtimalla, että jokainen sai silmilleen aurinkolasit, Hernberg kuvailee.

Ryhmä teki satoja näöntutkimuksia päivässä ja kaikille reseptin saaneille löydettiin sopivat lasit. Mikäli laseista ei ollut näöntutkimukseen saapuneelle apua tai tutkimuksen yhteydessä havaittiin viitteitä silmäsairauksista, hänet ohjattiin paikalla olleen vapaaehtoisen lääkärin luo. Lääkäri määräsi silmätippoja, kirjoitti reseptejä ja ohjasi asiakkaita jatkotutkimuksiin.

Hyväkuntoisia ja ehjiä silmälaseja sekä aurinkolaseja otetaan ympäri vuoden vastaan kaikissa Specsavers Optikko -liikkeissä tulevia avustusmatkoja varten.

TAUSTATIETOA TANSANIASTA:

• Tansania on Itä-Afrikassa sijaitseva valtio, jossa asuu noin 47 miljoonaa ihmistä. Tansania on yksi maailman köyhimmistä maista. Human Development Index -sijoitus vuodelta 2011 oli 152. Tansanialaisten keskimääräiset vuositulot ovat 1 500 euroa vuodessa.

• Pääosa maan väestöstä (noin 98 prosenttia) on bantuihin lukeutuvia afrikkalaisia, jotka jakaantuvat yli 120 eri etniseen ryhmään.

• Väestö on jakaantunut hyvin epätasaisesti maan eri osiin. Ilmastoltaan ja maaperältään suotuisat alueet ovat tiheämmin asuttuja, kun taas maaperältään köyhät ja kuivat alueet esimerkiksi maan sisäosissa ovat harvaan asuttuja.
  • Korruptio on Tansaniassa vaikea ongelma, joka ulottuu kaikille yhteiskunnan tasoille. Viranomaisten lahjontavaateet ja epävirallisten palvelumaksujen periminen on yhä tavallista julkisten palvelujen saamiseksi. Korruptiosta kärsivät erityisesti köyhät ja vähän koulutetut.
  • Tansanian armeijan (TPDF) mukaan erityisesti pakolaisvirrat konfliktialueilta, salametsästys, käsiaseiden räjähdysmäinen kasvu, poliittinen fundamentalismi, monikansallinen terrorismi ja ympäristön pilaantuminen uhkaavat maan sisäistä turvallisuutta.
  • Lähde: Ulkoasiainministeriö, maatiedosto: Tansania

Viestintäjohtaja Irene Hernberg, Specsavers Finland, 040 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Kuvapyynnöt:

Viestintätoimisto Miltton, Soila Lehkonen, 050 382 0170, soila.lehkonen@miltton.fi

Vision For All on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton yhdistys, joka toimii jo useissa Euroopan maissa. Yhdistys kerää käytettyjä silmälaseja ja organisoi näöntarkastuksia sekä kerättyjen silmälasien jakelua kehitysmaissa. Suomessa toimii Vision For All Finland (VFA Finland). www.visionforall.info

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2013 yli 2,3 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. http://www.specsavers.fi