Suomalaiset pohjoismaalaisista arimpia ostamaan lentolippuja netistä – lisämaksut huolestuttavat

Suomalaisista vain hieman yli puolet (62 %) kertoo ostaneensa lentolippuja netistä, kun taas muut pohjoismaalaiset ovat selkeästi rohkeampia nettilipunostajia. Matkahakukone momondo.fi selvitti kansainvälisessä kyselyssään lentolippujen ostamista netistä ja siihen liittyviä pelkoja – lähes kolmasosa (28 %) suomalaisista kertoo yllättävien lisämaksujen olevan suurin huolenaihe.

Kuva: Andrew Malone

Suomalaiset ovat vielä verrattain varovaisia nettilippujen ostelemisessa. Ainoastaan hieman yli puolet (62 %) suomalaisista kertoo ostaneensa lentolippuja netistä. Ahkerimpia ostajia ovat 36–55 vuotiaat, joista 65 prosenttia kertoi käyttäneensä nettisivuja lentolippujen ostoon.

ENITEN HUOLESTUTTAVAT LISÄMAKSUT JA OMAT VIRHEET

Lentolippujen ostamiseen netistä, kuten muuhunkin nettishoppailuun, liittyy usein erilaisia pelkoja. Kyselyyn vastanneista vain 35 prosenttia paljastaa, ettei lipun ostaminen netistä huolestuta, ja jäljelle jääneiden kesken löytyi useampikin huolenaihe. Eniten (28 %) tuntuu mietityttävän se, että hintaan lisätäänkin yllättäviä lisämaksuja. Lähes neljäsosa (24 %) kertoo myös pelkäävänsä, että itse tekee virheen, joka mitätöi lipun, esimerkiksi syöttämällä nimensä virheellisesti tai tulostamalla lipun väärin. Yli viidesosa (21 %) pelkää myös, ettei saakaan ostamaansa lippua.

”Nettivaraamisessa suuri huolenaihe monelle tuntuu olevan yllättävät lisämaksut. Siksi ilmoitammekin hakutuloksissamme lisämaksujen arvioidun yhteishinnan aina luottokorttimaksuista matkavaroihin jo hakuvaiheessa”, kertoo momondon Suomen maajohtaja Minttu Oramaa. ”Näin on helppo vertailla heti alkuun sitä, mikä vaihtoehto tulee lopulta halvimmaksi.”

MUUT POHJOISMAAT ROHKEIMPIA

Eniten nettilippuja ostavat muut pohjoismaat. Norjalaisista jopa 89 prosenttia ja ruotsalaisista 79 prosenttia kertoo ostaneensa lentolippuja netistä. Myös kiinalaiset tekevät mielellään matkaostoksia netissä: 77 prosenttia heistä on käyttänyt nettisivuja lentolippujen ostamiseen.

Toisesta ääripäästä löytyvät taas saksalaiset, joista ainoastaan 57 prosenttia on ostanut lentolippuja netistä, ja venäläiset, joista alle puolet (45 %) on shoppaillut lentoja verkosta. Näiden lisäksi vain ranskalaiset (59 %) ostelevat nettilippuja vähemmän kuin suomalaiset.

TIETOA TUTKIMUKSESTA:

Matkahakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin 12.–25. tammikuuta 2015, ja siihen osallistui 1 006 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 14 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa, Italiassa, Espanjassa, Ranskassa, Portugalissa, Iso-Britanniassa, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Turkissa ja Kiinassa.

FAKTAT LYHYESTI:

Hieman yli puolet suomalaisista on ostanut lentolippuja netistä:

• 62 prosenttia kaikista suomalaisista vastaajista on ostanut lentolipun netistä
  • 61 prosenttia miehistä on ostanut lentolipun netistä
  • 63 prosenttia naisista on ostanut lentolipun netistä
  • 58 prosenttia 18–22 vuotiaista on ostanut lentolipun netistä
  • 63 prosenttia 23–35 vuotiaista on ostanut lentolipun netistä
  • 65 prosenttia 36–55 vuotiaista on ostanut lentolipun netistä
  • 54 prosenttia 56–65 vuotiaista on ostanut lentolipun netistä
  • 35 prosenttia suomalaisista ei ole ostanut lentolippuja netistä
  • 3 prosenttia ei osaa sanoa

Nettiostamisessa huolestuttavat tietyt asiat:

• 35 prosenttia ei pelkää mitään ostaessaan lentolippuja verkkosivuilta
  • 28 prosenttia pelkää, että hintaan lisätään yllättäviä lisämaksuja
  • 24 prosenttia pelkää tekevänsä virheen, joka johtaa lipun mitätöimiseen (esim. printtaa lipun väärin)
  • 21 prosenttia pelkää, ettei saa ostamaansa lippua
  • 14 prosenttia pelkää, että lipunmyyjä käyttää luottokorttitietoja väärin
  • 12 prosenttia pelkää ostavansa lisäpalveluita, joita ei tarvitse
  • 11 prosenttia pelkää, että lipunmyyjä käyttää henkilötietoja (esim. sähköpostiosoitetta) väärin
  • 11 prosenttia pelkää lentoyhtiön joutuvan konkurssiin
  • 10 prosenttia pelkää, että nettisivu, josta lipun ostaa, nostaa yllättäen lipun hintaa
  • 9 prosenttia pelkää, ettei saa apua lipun ostoon

Eniten nettilippuja ostavat:

• norjalaiset (89 %)
  • ruotsalaiset (79 %)
  • kiinalaiset (77 %)

Vähiten nettilippuja ostavat:

• ranskalaiset (59 %)
  • saksalaiset (57 %)
  • venäläiset (45 %)

Lisätiedot:

Ulla Helander
Miltton
ulla.helander@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 30 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille.