Suomalaisten lahjoittamat silmälasit saivat uuden elämän Sri Lankassa

Vision For All -yhdistyksen ja Specsaversin vuosittainen avustusmatka suuntautui tänä vuonna Sri Lankaan, jonne suomalainen optikko- ja avustajaryhmä matkasi marraskuussa mukanaan joukko suomalaisten vanhoja silmälaseja. Suomalaisten lasit helpottavat nyt merkittävästi paikallisten ihmisten jokapäiväistä elämää, työntekoa ja koulunkäyntiä, sillä matkan aikana laseja luovutettiin yli 2 000 kappaletta.

Vision For All -yhdistyksen ja Specsaversin silmälasikeräyksen tämänvuotinen avustuskohde on Batticaloa, joka on yksi Sri Lankan köyhimmistä alueista. Seudulla käytiin tamilisissien ja hallituksen välisiä tuhoisia taisteluita yli kahdenkymmenen vuoden ajan, ja lisäksi alueen infrastruktuuri vahingoittui kahdeksan vuoden takaisessa tsunamissa. Tiet ovat huonossa kunnossa ja köyhyys paikallisten asukkaiden arkipäivää, joten terveydenhoito- ja näönhuoltopalvelut ovat vain harvojen saatavilla.

Optikoista ja avustajista koostunut vapaaehtoisryhmä kiersi seudun lähialueita marraskuussa viikon mittaisen avustusmatkan aikana. Lasien saajien joukossa oli sekä vanhuksia ja koululaisia että eri ammattien edustajia aina puusepistä riisinviljelijöihin. Monet lasien saajista eivät ole huonon näön takia voineet lukea tai tehdä työtä pitkään aikaan, joten silmälasit tuovat merkittävän parannuksen heidän arkeensa.

- Yksi mieleenpainuvimmista avunsaajista oli noin 80-vuotias nainen, jonka näkökyky oli todella rajoittunut. Hän ei nähnyt kauas juuri ollenkaan, ei edes isoa, 30 senttimetrin päässä olevaa E-kirjainta. Näöntutkimuksen jälkeen löysimme hänelle sopivat, voimakkuudeltaan –6.50 lasit. Saatuaan lasit kasvoilleen vanhus katsoi minua silmiin ja hänen kasvoilleen levisi leveä hymy. Hän kertoi tulkin mukaan näkevänsä nyt palmut ja sinisen taivaan, joita ei ole nähnyt vuosiin, kertoo avustusmatkalla mukana ollut optikko Marja Sivonen.

Näöntutkimukseen jonotettiin sankoin joukoin

Avustusryhmä teki näöntarkastuksia esimerkiksi koulutiloissa, jonne järjesteltiin näöntutkimuspiste ja lasien lajittelu- ja luovutusalueet. Suurin osa jaettavista laseista oli vahvuuksiltaan plussaa. Lisäksi ihmisille lahjoitettiin välillä hyvinkin vahvoja miinuslaseja sekä aurinkolaseja. Kolmen paikallisen tulkin avusta huolimatta yhteisen kielen löytäminen oli aluksi haastavaa.

- Saamamme vastaukset olivat usein joko kyllä tai ei. Yleinen vastaus oli myös päänheilutus, joka paikallisten mukaan tarkoittaa hyvää. Onneksi opimme nopeasti tekemään näöntutkimuksen tamiliksi, jolloin työskentely helpottui, Sivonen sanoo.

Monessa kylässä avustusryhmää odotti usein jo aamuvarhaisella suuri joukko avun tarvitsijoita. Osa kurkisteli näöntarkastusten kulkua ikkunoista ja oviaukoista.

- Vaikka teimme päivittäin noin kaksisataa näöntarkastusta, moni joutui myös pettymään, kun ennen pimeän tuloa meidän piti pakata varusteet ja jatkaa matkaa. Apua tarvitsevien määrä on suuri ja on vain iloittava niiden puolesta, joita tällä matkallamme pystyimme auttamaan. Silmälasien uudet omistajat lähettivät paljon lämpimiä kiitoksia niiden lahjoittajille, Sivonen kertoo.

Hyväkuntoisia ja ehjiä silmälaseja sekä aurinkolaseja otetaan edelleen vastaan kaikissa Specsavers Optikko -liikkeissä tulevia avustusmatkoja varten.

Viestintäjohtaja Marjo Halonen, Specsavers Finland, 050 598 7046, marjo.halonen@specsavers.com
Toiminnanjohtaja Irina Haahtela, Vision For All Finland, 040 413 1222, irina.haahtela@gmail.com
Specsavers Optikko -liikkeet, www.specsavers.fi

TAUSTATIETOA SRI LANKASTA

• Sri Lanka on Intian valtameressä sijaitseva saarivaltio. Sri Lankassa asuu noin 21,5 miljoonaa ihmistä, joista suurin osa kuuluu singaleeseihin (74 %) ja tamileihin (18 %). Etnisten ryhmien väliset jännitteet kiristyivät pitkäksi sisällissodaksi vuosina 1983–2009. Vuonna 2009 päättyneen sisällissodan jälkeen alkanut jälleenrakennus on yhä kesken.
  • Maantieteellisen sijainnin vuoksi maa on altis luonnonkatastrofeille. Vuonna 2004 saaren itä- ja etelärannat kärsivät pahasti tsunamin aiheuttamista hyökyaalloista. Sri Lankan tsunamissa kuoli yli 35 000 ihmistä ja loukkaantui yli 10 000 ihmistä. Lähes puoli miljoonaa asukasta joutui lähtemään kodeistaan pakolaisleireihin ympäri saarta.
  • Taloudellinen epätasa-arvo on Sri Lankassa vaikea ongelma, sillä maaseudun ja kaupunkien tuloerot ovat hyvin suuret.
  • Sri Lankan itärannikolla sijaitseva avustuskohde Batticaloa kuuluu maan köyhimpiin seutuihin. Kyseisellä alueella on käyty tuhoisia taisteluja yli kahdenkymmenen vuoden ajan, minkä lisäksi se vahingoittui myös vuoden 2004 tsunamissa. Sodan ja luonnonkatastrofien vuoksi seudun väestö on joutunut jättämään kotinsa useasti. Paluun jälkeen moni on joutunut aloittamaan uuden elämän lähes tyhjin käsin.

Vision For All on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton yhdistys, joka toimii jo useissa Euroopan maissa. Yhdistys kerää käytettyjä silmälaseja ja organisoi näöntarkastuksia sekä kerättyjen silmälasien jakelua kehitysmaissa. Suomessa toimii Vision For All Finland (VFA Finland). www.visionforall.info

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 400 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2011 1,7 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun liikeverkosto kattaa koko maan.