Suomalaisten omistajavetoisten yritysten luottamus rahoituksen saamiseen on kasvanut reilusti yli kansainvälisen keskiarvon

Suomalaisten omistajavetoisten yritysten luottamus rahoituksen saatavuuteen on nelinkertaistunut vuodessa. Suomalaisyritykset ovat optimistisia kansainväliseen ja erityisesti pohjoismaiseen keskiarvoon nähden. Näin käy ilmi loka–marraskuussa 2009 teetetyssä Grant Thorntonin Raising Finance -tutkimuksessa, johon osallistui yli 7 400 omistajavetoista yritystä 36 maan talousalueelta.

Suomalaisyritysten luottamus rahoitukseen on kovassa kasvussa. Puolet (50 %) suomalaisista omistajavetoisista yrityksistä odottaa rahoituksen olevan enemmän tai paljon enemmän saatavilla seuraavan 12 kuukauden aikana. Edellisvuonna ainoastaan 10 % yrityksistä odotti rahoituksen saatavuuden helpottuvan tulevan vuoden aikana. (Grant Thorntonin Raising Finance -tutkimukset 2008 ja 2009.) Yritysten usko rahoituksen saatavuuteen oli Suomessa kansainvälistä tasoa huomattavasti vahvempi. Eurooppalaisista yrityksistä ainoastaan neljännes (25 %) ja kansainvälisistä yrityksistä kolmannes (34 %) uskoi rahoituksen saatavuuden parantuvan tulevan vuoden aikana. Vastaava luku oli Ruotsissa 34 % ja Tanskassa vain 14 %. ”Maailmanlaajuinen talouskriisi ei ole koetellut suomalaisia pankkeja kansainvälisten pankkien tapaan. Lisäksi hallituksen tukipaketit suhdannelainoineen ovat todennäköisesti lisänneet yritysten luottamusta rahoituksen saantiin”, sanoo Joakim Rehn, Grant Thorntonin hallituksen puheenjohtaja. Suomalaisyritysten luottamus rahoittajan tukeen muuttumaton Yritysten usko oman lainanantajan positiiviseen asenteeseen ei kasvanut Suomessa rahoitususkon mukaisesti: 53 % yrityksistä arvioi rahoittajan asenteen olevan kannustava tai erittäin kannustava, kun vastaava luku oli viime vuonna 56 %. Suomessa tämä viittaa siihen, että rahoituksen katsotaan olevan periaatteessa tarjolla, mutta useiden yritysten toiminnan kannattavuus on edelleen arvioinnin kohteena. Luottamus rahoittajan tukeen oli Suomessa kansainvälistä keskiarvoa matalammalla viime vuoden tapaan. Kaikista vastaajayrityksistä Euroopassa 62 % ja maailmanlaajuisesti 69 % uskoi rahoittajan tukevan heidän liiketoimintaansa. Vastauksissa oli kuitenkin suurta hajontaa. Huomattavaa oli mm. kiinalaisten yrittäjien epäluottamus sekä rahoituksen saatavuuteen että rahoittajan tukeen erityisesti muihin BRIC-maihin verrattuna. Tutkimus rahoituksen saatavuudesta on osa laajempaa kokonaisuutta Grant Thornton International Business Report (IBR) on vuosittainen maailmanlaajuinen tutkimus, jolla selvitetään omistajavetoisten yritysten ylemmän johdon näkemyksiä. Suomessa tutkimusta varten haastateltiin yli 100 keskisuuren (50–500 työntekijää) yrityksen johtajaa. Tutkimuksella kootaan paikallisia, alueellisia ja maailmanlaajuisia suhdannetietoja sellaisista taloudellisista ja kaupallisista seikoista ja olosuhteista, jotka vaikuttavat yleisesti maailmantalouden tilaan. Tutkimus toteutettiin Suomessa nyt toista kertaa. Lisätietoja Grant Thornton International Business Report -raportista on saatavana englanniksi Internetissä osoitteessa www.internationalbusinessreport.com Grant Thornton on yli 50 asiantuntijan KHT-yhteisö, joka tarjoaa tilintarkastus, -vero- ja niihin liittyvää asiantuntijapalveluita. Toimistot sijaitsevat Helsingissä, Tampereella ja Turussa.