Svenskt Tenn avaa pop-up-myymälän Stockmannille

Perinteikäs ruotsalainen tekstiili- ja sisustusmerkki Svenskt Tenn avaa pop-up-myymälän, Svenskt Tenn @ Stockmannin, Helsingin keskustan Stockmannille. Ikonisista tekstiileistään ja designklassikoistaan tunnetun merkin tuotteita voi ostaa Stockmannilta toukokuusta syyskuuhun.

Ruotsalaisen designin aarreaitta Svenskt Tenn on tunnettu paitsi arvokkaista kalusteistaan ja sisustusesineistään myös riemukkaista kuoseistaan. Naapurimaassamme rakastettu brändi on enemmän kuin sisustuskauppa: se on elämäntapa, joka yhdistää ilottelun laadukkuuteen ja käytännöllisyyteen. Tänä kesänä Svenskt Tennin ihanuuksiin pääsee vihdoin helpommin käsiksi, kun ketjun pop-up-myymälä, Svenskt Tenn @ Stockmann, aukeaa 4. toukokuuta Helsingin keskustan Stockmannille.

”Svenskt Tenn täydentää erinomaisesti sisustustarjontaamme, ja odotamme innolla pop-upin aukeamista! Meille on ilo tarjota asiakkaillemme uusia, inspiroivia ideoita ja laadukkaita brändejä sisustukseen”, Stockmannin yhteistyökumppaneiden markkinoinnista vastaava Tuuli Kalliosalo  sanoo.

Svenskt Tennin sisustusfilosofia on perustamisestaan asti ollut se, että tuotteet toimivat sekä erikseen että yhdessä: jokainen sisustaja voi rakentaa brändin tuotteilla omannäköisensä kokonaisuuden tai yhdistää yksittäisiä tuotteita muihin tyyleihin. Riemukkaat kuosit ja designtavarat sopivat sisustukseen kuin sisutukseen – olipa tyyli sitten moderni, perinteinen tai minimalistinen.

”Suomalaisten ja ruotsalaisten sisustusperinne on samantyylinen, sillä rakastamme värikkäitä kuoseja ja ajatonta muotoilua. Uskomme todella, että Svenskt Tennin ideologia menee yksiin suomalaisen kanssa, sillä täällä sisustuksessa laitetaan likoon oma persoona”, iloitsee Svenskt Tennin luova johtaja Thommy Bindefeld .

Svenskt Tennin perintö: uraauurtava suunnittelukaksikko menestyksen takana

Svenskt Tennin ensimmäinen myymälä avattiin Tukholmaan vuonna 1924. Tuotevalikoima keskittyi alun perin tinaesineisiin, joita perustaja Estrid Ericson  valmisti itse myymälänsä takaosan työpajassa. Tina oli näihin aikoihin suosittu materiaali niin käyttöesineissä kuin koristeissakin, ja Ericson halusi tarjota niitä asiakkaille kohtuullisin hinnoin.

Yrityksen nykyinen tyyli alkoi kehittyä 1930-luvulla, kun Ericson palkkasi pääsuunnittelijakseen itävaltalaisen arkkitehti Josef Frankin, joka pakeni yhdessä vaimonsa kanssa Ruotsiin kotimaansa juutalaisvastaisuutta. Svenskt Tennin pääsuunnittelijana toiminut Frank – jota pidetään nykyään yhtenä Ruotsin tärkeimmistä suunnittelijoista – on visionääri, joka on ollut Svenskt Tennin riemunkirjavien kuvioiden ja mielikuvituksellisten kuosien takana. Yhdessä Josef Frank ja Estrid Ericson ryhtyivät luomaan Svenskt Tennin uniikkia maailmaa, jonka ideologian muodostavat autenttisuus, yhdistettävyys ja erinomainen laatu.

Suositut klassikot Stockmannin pop-upissa

Vänskapsnuten-kynttiläjalka: sopusoinnun symboli

”Ystävyyssolmu” on peräisin vuodelta 1938, jolloin Eurooppa oli pikkuhiljaa ajautumassa kaaokseen: ilmapiiri enteili jo toista maailmansotaa. Tämä Josef Frankin suunnittelema, herkän kaunis kynttiläjalka on vertauskuva rauhalle, ystävyydelle ja yhtenäisyydelle – jo vuosikymmeniä ennen Euroopan Unionin muodostumista!

Elefant-kuosi: muistelmia kaukomailta

Estrid Ericson oli innokas maailmanmatkaaja, mikä näkyy monissa Svenskt Tennin eksoottisissa kuoseissa. Eräs näistä on vuonna 1930 suunniteltu elefanttikuosi, joka on muodostunut yhdeksi Svenskt Tennin tunnistettavimmista. Tämä jäi ainoaksi Ericsonin suunnittelemaksi kuosiksi.

Dagg-maljakko: trooppisia maisemia ja pohjoismaista puhtautta

Dagg-vaasin suunnitteli vuonna 2009 Carina Seth Andersson, jota inspiroivat Estrid Ericsonin matkamuistot. Andersson yhdisti vaasissa ulkomaisen eksotiikan ja skandinaavisen luonnon raikkauden. Vaasia myydään neljässä eri värissä: kirkkaana, mustana, vaaleansinisenä ja vaaleanpunaisena.

Tulpan-kuosi: värien leikkiä

Riemukkaan kirjavat tulppaanit toistuvat useissa Svenskt Tennin tuotteissa, kuten tekstiileissä, kalusteissa ja tarjottimissa. Kuosi on peräisin ajalta 1943–1945 ja sen suunnitteli, kukas muukaan kuin Josef Frank.

Pop-up-myymälän lisäksi Svenskt Tenniä nähdään Suomessa kahdessa eri näyttelyssä kesän ajan. Hanaholmenin kulttuurikeskuksen näyttely keskittyy Svenskt Tennin nykymuotoiluun, kun taas Didrichsenin taidemuseon näyttelyssä keskitytään Svenskt Tennin historialliseen puoleen. Molemmat näyttelyt avataan yleisölle 25. toukokuuta. Näyttely Didrichsensin taidemuseossa sulkee ovensa 9. syyskuuta ja Hanaholmenin näyttely on avoinna elokuun loppuun asti.

Lue lisää Svenskt Tennistä osoitteesta: www.svenskttenn.se/en

Mediatiedustelut:

Ilona Haahtela

Miltton Oy

ilona.haahtela@miltton.fi

Yhteyshenkilöt:

Thommy Bindefeld

Luova johtaja, Svenskt Tenn

thommy.bindefeld@svenskttenn.se

Tuuli Kalliosalo

Head of Partnership Marketing, Stockmann

tuuli.kalliosalo@stockmann.com

Svenskt Tenn on sisustusalan yritys, jonka päämyymälä sijaitsee Tukholman Strandvägenillä, ja jonka tuotteita on saatavilla brändin verkkokaupasta. Svenskt Tenn on ollut ruotsalaisen Kjell ja Märta Beijers -säätiön omistuksessa vuodesta 1975 lähtien. Säätiö tukee ruotsalaista tutkimusta ja edistää merkittävästi ruotsalaista sisustusta ja muotoilua.