Tanskalainen operaattori Hi3G valitsi Ericssonin toimittamaan 5G-kykyisen siirtoverkon

Seuraavan kolmen vuoden aikana Ericsson modernisoi tanskalaisen operaattorin Hi3G:n siirtoverkon 5G-valmiilla reitittimillä. Modernisointi pitää sisällään Ericssonin Router 6000 -sarjan käyttöönoton, joka parantaa verkon skaalautuvuutta, turvallisuutta ja tehokkuutta. Uudistus koskettaa tanskalaisen Hi3G:n noin 1,3 miljoonaa käyttäjää. Hi3G on globaalisti toimivan operaattori 3:n tytäryhtiö. Yhtiön liittymillä on maailmanlaajuisesti yli 130 miljoonaa käyttäjää.

IP Mobile Backhaul -hanke sisältää Ericssonin Router 6000 -laitteistot, -ohjelmistot ja asiakastuen käyttöönoton. Uudistuksen myötä Hi3G:n verkosto on valmis sekä 5G:n vaatimuksille, että verkkoon yhdistettyjen laitteiden määrän merkittävään kasvuun.

”Odotamme innolla toimivan yhteistyökumppanuuden jatkumista Ericssonin huippuluokan tiedonsiirtolaittella. Tämä on uusi askel kohti 5G-aikakautta”, sanoo 3 Denmarkin verkkojohtaja Kim Christensen.

Hi3G:n ja Ericssonin modernisointiprojekti käynnistyy syksyn 2018 aikana, laajentaen yhtiöiden välistä kumppanuutta entisestään. Tanskassa ja Ruotsissa toimivalla yhtiöllä on pitkä kokemus Ericssonin MINI-LINK tuoteportfoliosta, joka jakaa saman hallintajärjestelmän Router 6000 -sarjan kanssa. Tämä tekee Router 6000 -sarjan hallinnan ja käyttöönoton helpoksi ja tehokkaaksi.

“Hi3G asemoi itsensä tämän askeleen avulla yhdeksi johtavaksi 5G-toimijaksi. Rakennamme heille todella korkealaatuisen verkon, joka tarjoaa aivan omaa luokkaansa olevan käyttäjäkokemuksen. Verkko on 5G:n ydin ja alan kattavin portfoliomme auttaa palvelutarjoajia ja operaattoreita siirtymään sujuvasti seuraavan sukupolven verkkoon,” kertoo Arun Bansal,Ericssonin Euroopan ja Etelä-Amerikan markkinoiden johtaja.

Siirtoverkkojen kapasiteettia on parannettava myös Suomessa

Mobiilikäyttäjät saavat 5G:n myötä niin suuret nopeudet käyttöönsä, että siirtoverkkojen kapasiteettitarve moninkertaistuu. Näin ollen siirtoverkkojen modernisointi on tarpeen kaikkialla, myös Suomessa.

”Suomi on maailman ensimmäisiä 5G:n käyttöönotossa ja ennen kaikkea täysin ainutlaatuinen markkina mobiilidatan massiivisessa käytössä. Oikein hyödynnettynä tällainen edelläkävijyys tarjoaa Suomelle mahdollisuuden rakentaa kestävä kilpailuetua ja palveluiden helppoutta koko yhteiskunnallemme. 5G, digitalisaatio ja IoT tuleekin käytännössä näkymään ihmisille palveluiden helppona käytettävyytenä, nopeutena ja koko maan kattavana saavutettavuutena, eikä vain uusina teknologialyhenteinä. Uskomme Ericssonin Router 6000 5G-ratkaisujen sopivan erinomaisesti myös suomalaisten operaattoreiden siirtoverkkojen tarpeisiin,” sanoo Ericssonin Suomen toimitusjohtaja Olli Sirkka

Ericssonin 5G Business Potential -selvityksen (2017) mukaan operaattoreiden liikevaihdossa on kasvupotentiaalia 204 miljardista dollarista 619 miljardiin (12:sta 36 prosenttiin) vuoteen 2026 mennessä. Tämän potentiaalin saavuttamiseksi operaattoreiden tulisi panostaa muiden teollisuuden alojen, kuten autoteollisuuden ja muun valmistavan teollisuuden, digitaaliseen transformaatioon 5G-IoT teknologiaa hyödyntäen.

Lisätiedot:

Nina Colliander, viestintäkonsultti, Miltton, puh. 0406873591, sähköposti: nina.colliander@miltton.fi

ABOUT ERICSSON

Ericsson enables communications service providers to capture the full value of connectivity. The company’s portfolio spans Networks, Digital Services, Managed Services, and Emerging Business and is designed to help our customers go digital, increase efficiency and find new revenue streams. Ericsson’s investments in innovation have delivered the benefits of telephony and mobile broadband to billions of people around the world. The Ericsson stock is listed on Nasdaq Stockholm and on Nasdaq New York. www.ericsson.com

ABOUT Hi3G

Hi3G is owned by CK Hutchison Holdings (60 percent) and Investor AB (40 percent). The service provider has a 3G license in Denmark and Sweden where it provides mobile voice and broadband services.