Työvaatteiden ylijäämäkankaista syntyi lakanoita ensikotiyhdistykselle – Eckerö Line ja Image Wear käynnistivät yhteistyön

Kotimaiset yritykset, laivayhtiö Eckerö Line ja työvaatteita valmistava Image Wear, ovat kirjaimellisesti lyöneet hynttyyt yhteen. Image Wear teetti Eckerö Linen työasujen ylijäämäkankaista 200 lakanaa, jotka lahjoitettiin vauvaperheitä ja heidän läheisiään tukevalle Helsingin ensikotiyhdistykselle.

Eckerö Linen ja Image Wearin yhteistyöprojektissa otettiin vanhojen työasujen ylijäämäkankaat uusiokäyttöön. Vanhoista paitakankaista valmistettiin kaikkiaan noin 200 lakanaa, jotka lahjoitettiin toukokuussa Helsingin ensikotiyhdistykselle. Helsingin ensikotiyhdistys on vuonna 1936 perustettu kansalais- ja lastensuojelujärjestö, joka auttaa apua tarvitsevia vauvaperheitä ja heidän läheisiään.

”Vastuullisuus on osa Image Wearin kaikkea toimintaa, kuten tuotekehitystä, asiakassuhteita, henkilöstöjohtamista, materiaalihankintaa sekä suhteitamme yhteistyökumppaneihin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Perheyritykselle luontainen osa vastuullisuutta on perheiden ja lasten hyväksi tehty työ, ja ensikotiyhdistys keskittyykin perheiden auttamistyöhön. Toivomme, että lakanalahjoitus tuo apua sitä tarvitseville lapsiperheille”, kertoo Image Wearin Helsingin myyntipäällikkö Niina Jurvanen.

Kankaat ovat jääneet yli Eckerö Linen työntekijöiden paitapuseroiden valmistuksesta. Kangasta jäi varastoon työntekijöiden asujen ilmeen uudistuttua, ja niille saatiin yhteistyön myötä uusi elämä. Eckerö Linen m/s Finlandia -aluksella työskentelee erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä 180 työntekijää. Heille valmistetaan vuodessa kaikkiaan 750 työvaatetta.

”Tämä yhteistyö on lähellä sydäntämme Eckerö Linella, sillä vastuullisuus – niin ympäristövastuu kuin sosiaalinen vastuu – on tärkeä osa liiketoimintaamme.  On hienoa, että saimme samanaikaisesti kierrätettyä meille tarpeettomaksi jäänyttä ylijäämämateriaalia ja tuotettua siitä jotain merkityksellistä. Image Wearin kanssa tehty hyväntekeväisyystoiminta on suunnattu Helsingin ensikotiyhdistykselle, joka tekee tärkeää työtä”, Eckerö Linen Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ida Toikka-Everi iloitsee.

Myös muita Eckerö Linen vanhoja työvaatteita on laitettu kiertoon. Henkilökunta on ottanut vanhat, vuonna 2007 käytössä olleet klassiset solmiot ja neuletakit takaisin käyttöön. Aikaisemmin käytössä olleet valkoiset ja raidalliset paitapuserot aiotaan vuorostaan lahjoittaa Globe Hopelle, joka valmistaa ekologisia designtuotteita kierrätys- ja ylijäämämateriaaleista. Globe Hopen ja Image Wearin yhteistyön pohjana on yhteinen arvomaailma: Molemmat yritykset ovat sitoutuneet suunnittelussa ja tuotannossa kestävän kehityksen periaatteisiin.

Eckerö Line haluaa haastaa myös muita yrityksiä osallistumaan kierrätystalkoisiin ja auttamaan ensikotiyhdistyksen kaltaisia kohteita. Ensikodin auttamistavoista löytyy lisätietoa osoitteesta  https://www.helsinginensikoti.fi/haluatko-auttaa.

Ida Toikka-Everi

Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Eckerö Line

puh: 0400-422391

ida.toikka-everi@eckeroline.fi

Rauha Kiljunen-Ruotsalainen

Viestintä- ja markkinointipäällikkö, Eckerö Line

puh. 040-511 7903

rauha.kiljunen-ruotsalainen@eckeroline.fi

Niina Jurvanen

Helsingin myyntipäällikkö, Image Wear

puh. 040-662 4308

niina.jurvanen@imagewear.fi

Eckerö-konserniin kuuluva Eckerö Line Ab Oy on kotimainen laivayhtiö, joka tarjoaa matkailupalveluita Tallinnan ja Helsingin välisessä säännöllisessä reitti- ja risteilyliikenteessä. Yhtiöllä on yhteensä noin 40 hotellikumppania Virossa ja Suomessa, ja se on merkittävä osa Helsingin ja Tallinnan välistä rahtiyhteyttä. Eckerö Linen laiva m/s Finlandia on Suomen lipun alla liikennöivä matkustajalaiva, ja Eckerö Line on reitin ainoa laivayhtiö, jolla on oikeus käyttää suomalaisesta palvelusta viestivää Avainlippu-tunnusta. Yhtiö tarjoaa päivässä kolme lähtöä suuntansa ja vastaa myös päivän ensimmäisestä yhteydestä Tallinnasta Helsinkiin. Vuonna 2017 Eckerö Linen matkustajamäärä oli noin 1 500 000, ja sen tarjoama asiakaskokemus valittiin Asiakkuusindeksi 2017 -tutkimuksessa Suomenlahden parhaaksi. Lisätietoja www.eckeroline.fi

Image Wear on vuodesta 1959 toiminut vakavarainen suomalainen perheyritys. Olemme Suomen johtava ja Euroopan laajuisesti merkittävä työvaatetoimittaja. Vuonna 2017 työllistimme 153 ihmistä Suomessa ja 175 Virossa. Yhteenlaskettu liikevaihtomme oli 29,3 M€. Image Wear -konserniin kuuluvat Tampereella sijaitseva emoyhtiö Image Wear Oy ja Virossa toimiva Image Wear AS.