Tyyliguru Gok Wanin vinkit täydellisten kehysten valintaan

Brittiläinen tyyliguru ja Nätti nakuna -ohjelmasta tunnettu Gok Wan tunnetaan parhaiten kyvyistään asustaa imartelevasti mitä erilaisimpia vartalotyyppejä, mutta hän tuntee myös onnistuneen silmälasityylin valinnan salat. Gok Wan vieraili tänään Helsingissä esittelemässä yksinoikeudella Specsaversille suunnittelemansa GW by Gok Wan -kehysmalliston ja kertoi samalla, miten valita kantajansa parhaita piirteitä ja persoonaa korostavat kehykset.

Huippustylisti Gok Wan on tunnettu sekä tyylikkäästä pukeutumisestaan että rohkeasta silmälasityylistään. Silmälaseja rakastavan Gok Wanin mukaan tärkeintä niin vaate- kuin silmälasivalinnoissa on ymmärtää, miten korostaa parhaita puoliaan sekä peittää vähemmän imartelevia piirteitä erilaisia muotoja ja värejä yhdistelemällä. Gok Wanin mukaan ensimmäinen askel tyylitaituruuteen on opetella teoria ennen improvisoimaan ryhtymistä – perusteiden selvittämisen jälkeen on helppo luoda oma, persoonallinen tyyli.

Gok Wanin tyylin salaisuus – askeleet täydellisen kehysparin löytämiseen:

1. Kehysmallin istuvuus

”Mitä tahansa tyyliä tavoitteletkin, silmälasien on istuttava kasvoillesi hyvin. Tärkein yksittäinen kehysten istuvuuteen vaikuttava tekijä on niiden koko. Oikein istuvan kehyksen yläosan ei tulisi yltää kulmakarvojasi korkeammalle, eikä alareunan pitäisi osua poskiisi edes hymyillessäsi.

Myös kehysten leveydellä on merkitystä. Liian kapeat kehykset tuovat silmät liian lähelle toisiaan, ja hyvin istuvien kehysten ei myöskään tulisi ylittää kasvojesi leveyttä.”

2. Kasvojen muoto

”Kehykset pitäisi sääntöjen mukaan valita päinvastaisiksi kuin kantajansa kasvojen muoto – esimerkiksi pyöreisiin kasvoihin suositellaan kulmikkaita tai geometrisiä kehysmalleja. Kulmikkaiden kasvojen korkeita poskipäitä ja voimakasta otsaa voi puolestaan tasapainottaa leveillä kehyksillä, joissa on voimakas yläreuna. Tärkeintä on kuitenkin kehysten istuvuus ja oman persoonallisen tyylin löytäminen. Kunhan kehykset istuvat hyvin kasvoillesi, saavat sinut hymyilemään ja sopivat tyyliisi, voit rikkoa vapaasti näitä sääntöjä ja seurata juuri sinua kiinnostavia muotitrendejä.”

3. Silmät ja iho

”Ihosi ja silmiesi värisävy on tärkeää huomioida täydellisiä kehyksiä valittaessa, sillä aivan kuten vaatteiden ja korujen, myös kehysten tulisi korostaa niitä. Kulta, kilpikonnakuosi ja kirkkaat värit käyvät erityisen hyvin tummalle ja päivettyneelle iholle. Myös hopeanväriset ja mustat kehykset sopivat tummiin ihosävyihin, mutta toisaalta ne luovat dramaattisen kontrastin vaaleaa ihoa vasten. Pehmeät ruskeat sävyt sopivat erityisesti vaalealle iholle, sillä ne tuovat kasvoille lämpöä. Muita vaalealle iholle soveltuvia värisävyjä ovat pinkin ja viininpunaisen eri vivahteet.

Jos haluat kiinnittää katsojan huomion silmiisi, valitse juhlavat lasit, joiden sangoissa on ripaus kimallusta tai silmiesi väriin vivahtava sävy. Sinisiä silmiä voi korostaa sinisillä, vihreillä ja violeteilla värisävyillä, kun taas ruskeisiin silmiin soveltuvat esimerkiksi hopean, vihreän sekä ruskean eri sävyt. On myös hyvä muistaa, että kapea tai läpinäkyvä nenäsilta lisää leveyttä silmien väliin, kun taas värikäs silta tuo silmät lähemmäksi toisiaan. Oikea kehysvalinta tuo esiin kasvojesi upeimmat piirteet sekä kiinnittää katseen siihen tärkeimpään, eli silmiisi.”

4. Hiukset

”Moni ei tule ajatelleeksi, miten suuri merkitys hiusten värisävyillä on kehysmallia valittaessa. Esimerkiksi tummat kehykset luovat syvyyttä ruskeisiin hiuksiin, mutta niiden avulla voidaan myös luoda näyttävää kontrastia vaaleille hiuksille. Vaaleita hiuksia voidaan korostaa kevyillä kehysmalleilla, joissa on hillittyjä värillisiä yksityiskohtia. Vihreään taittavat kehykset näyttävät upeilta etenkin punertavien hiusten kanssa, ja kilpikonnakuosi on täydellinen valinta kastanjanruskeille hiuksille.”

5. Nenä

”Myös nenäsi koko ja muoto vaikuttavat siihen, miltä kehykset näyttävät ja tuntuvat. Pitkälle nenälle sopii matala silta ja paksut muoviset kehykset. Lyhyelle nenälle kannattaa valita kehykset, joissa on korkea nenäsilta tai kehykset, joissa nenäsilta on linjassa yläosan kanssa. Hyvin istuva nenäsilta imartelee kasvoja upeasti.”

6. Oma persoona

”Tyyli on enemmän kuin muotitrendien seuraamista, se on tapa ilmaista persoonallisuutta eikä silmälasien tulisi olla tästä poikkeus. Kun hallitset silmälasivalinnan teorian, voit käyttää tietoisesti eri kehystyylejä ilmaisemaan sen hetkistä mielialaasi ja täydentämään pukeutumistasi.

Mielialasta ja tilanteesta riippumatta kehysvalintojen pitäisi aina korostaa parhaita puolia ulkonäössäsi. Itse haluan toisinaan kasvoilleni silmälasit, jotka huutavat itsevarmuutta. Näinä päivinä valitsen rohkean kehysmallin, joka huokuu asennetta, kuten esimerkiksi suuret, 60-luvun tyyliset retrokehykset. Toisina päivinä taas haluan kasvoilleni hyvännäköiset, mutta hillityt kehykset, jotka eivät kiinnitä huomiota.”

Viestintäjohtaja Marjo Halonen, Specsavers Finland, 050 598 7046, marjo.halonen@specsavers.com
Miltton Showroom, Uudenmaankatu 4–6, Helsinki, 045 657 9607, showroom@miltton.fi
Tuotetiedustelut, Specsavers Finland, 010 218 4380

Kuvapyynnöt:
Viestintäkonsultti Laura Lyyvuo, Viestintätoimisto Miltton, 050 345 3622, laura.lyyvuo@miltton.fi

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, joka tarjoaa asiakkailleen ammattimaisia näönhuoltopalveluita sekä muodikkaita ja laadukkaita silmälaseja edullisin hinnoin. Ympäri maailmaa laajentuvalla yhtymällä on yhteensä yli 1 400 optikkomyymälää Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2011 1,7 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketju on tähän mennessä avannut noin yhdeksänkymmentä Specsavers Optikko -liikettä, joista suurin osa on paikallisten yrittäjien omistuksessa.