UUSI KANSAINVÄLINEN TUTKIMUS: TIEDONHALLINTA TUOTTAA TULOSTA – VALTAOSA YRITYKSISTÄ ONNISTUNUT MUUTTAMAAN DATAN LIIKEVOITOKSI

Big Data -tutkimus kokoaa yhteen yritysjohtajien näkemykset tiedonhallinnasta ja sen haasteista tulevaisuudessa.

HELSINKI – 27.8.2012 – Liiketoimintaa tukevien teknologiaratkaisuja tuottavan Avanaden vastikään julkaisema Big Data -tutkimus paljastaa globaalien yritysten kasvattaneen liikevoittoaan systemaattisen tiedonhallinnan tuloksena. Kansainvälistä tutkimusta varten haastateltiin yhteensä yli 560 esimiestä ja IT-asiantuntijaa 18:sta eri maasta.

Valtaosa (73 %) tutkimukseen osallistuneista yrityksistä on onnistunut kasvattamaan vuositulostaan joko lisäämällä nykyistä liikevoittoa (57 %) tai kehittämällä kokonaan uusia tulonlähteitä (43 %). Suomessa tulokset ovat jopa keskiarvoa paremmat. Meillä jopa 76 prosenttia yrityksistä kokee systemaattisen tiedonhallinnan nostavan vuositulosta. Kaikissa tutkimukseen osallistuneissa maissa luvut eivät kuitenkaan ole näin korkeat. Esimerkiksi Ruotsissa vain noin puolet

(52 %) yrityksistä on onnistunut kasvattamaan vuositulostaan tiedonhallinnan avulla.

Data koskettaa entistä useampaa työntekijää

”Datan hallinnasta on tullut kaikkien asia ja yritysjohtajat ovat heränneet sen arvoon”, toteaa Janne Lautanala, Avanaden BI Lead, Nordics. ”Tämän päivän teknologia, jota käytetään datan muuttamiseen tulokseksi, on saavuttanut kääntöpisteen, jonka myötä toimintansa laajalle levittäneet yritykset ja niiden työntekijät saavat selvää kilpailuetua tiedonhallinasta.”

Yli puolet (59 %) globaaleista yrityksistä kertoo helpommin ulottuvilla olevan datan mahdollistavan tilanteen, jossa yhä useampi yrityksen työntekijä osallistuu päätöksentekoon.

Suomalaisjohtajista 68 prosenttia on myös sitä mieltä, että he itse tekevät onnistuneempia päätöksiä jo olemassa olevia tiedonhallintajärjestelmiä hyväksi käyttäen.

Lisää resursseja datan hallintaan

Suurin osa (80 %) suomalaisista esimiehistä kokee yrityksensä IT-osaston olevan hyvin varusteltu datan hallintaa varten. Tästä huolimatta monissa yrityksissä todelliseksi haasteeksi koetaan tiedon valtava määrä. Suomalaisista esimiehistä 52 prosenttia nimeää tiedonhallinnan suurimmaksi uhaksi ns. tietotulvaan hautautumisen.

Yritykset varautuvat tietotulvaan ja mobiilin datan kasvuun kehittämällä täysin uusia tiedonhallintajärjestelmiä. Valtaosassa (76 %) suomalaisyrityksistä nähdään tarve uuden ammattitaidon kehittämiselle. Tätä ammattitaitoa hyödyntämällä olemassa oleva data on tarkoitus muuttaa oivalluksiksi liiketoiminnassa.

Uusien liikeideoiden syntymiseen tarvitaan yrityksissä sekä oikeaa tiedonhallintatekniikkaa että sitä hyödyntäviä ammattilaisia. Tarvittavan tekniikan löytäminen koetaan Suomessa näistä kahdesta haastavammaksi.

Tutkimuksen mukaan oikeanlaisen tekniikan hankintaan keskitytään yrityksissä kasvavassa määrin. 68 prosenttia suomalaisesimiehistä kertoo oman organisaationsa investoivan tiedonhallinnan työkaluihin seuraavan vuoden kuluessa. Tällaisia työkaluja ovat muun muassa tiedon integrointiohjelmat, raportointityökalut sekä tiedonhallintatyökalut mobiililaitteisiin.

Suomalaisyritykset panostavat pilvipalveluihin muita vähemmän

Kootut tulokset kertovat mielenkiintoista tietoa pilvipalveluiden käytöstä Suomessa. Vaikka 24 prosenttia haastatelluista suomalaisjohtajista sanoo yrityksensä käyttävän tiedonhallintaan pilvipalvelun tarjoamaa varastotilaa, ainoastaan 8 prosenttia esimiehistä kertoo yrityksensä investoivan kyseisen varastotilan hankintaan seuraavan vuoden kuluessa. Tämä eroaa huomattavasti esimerkiksi Ruotsista, jossa varastotilaa ostetaan pilvestä selvästi enemmän (28 %), tai Yhdysvalloista, jossa vastaava luku on 45 prosenttia.

Enemmän hyötyä datasta

60 prosenttia suomalaisista esimiehistä ja IT-asiantuntijoista näkee tiedonhallinnan potentiaalisena tuloksen kasvattajana myös tulevaisuudessa. Potentiaalia ei ole vastanneiden mukaan hyödynnetty vielä toivotulla tasolla, sillä suurin osa esimiehistä kertoo, ettei heidän organisaationsa tällä hetkellä käytä datanhallintajärjestelmiä niin tehokkaasti, että yritys tekisi maksimaalista voittoa. Vasta noin puolet (52 %) suomalaisyrityksistä pitää tiedonhallintaa strategisena työkaluna. Loput 48 prosenttia esimiehistä näkee datan ainoastaan jo tehdyn liiketoiminnan jälkiseurauksena.

Tiedonhallinnan merkitykseen uskovat yritykset käyttävät dataa hyväksi erityisesti kehitystyön ja markkinoinnin osa-alueilla. Käytettävissä olevalla datalla kartoitetaan laajalti muun muassa markkinoilla olevia mahdollisuuksia, myynninedistämismahdollisuuksia nykyisille ja uusille asiakkaille sekä tuotantoketjujen toimintaa. Olemassa olevaa dataa käytetään tehokkaasti myös asiakastyytyväisyyden mittaamiseen.

”Ison datan hallitseminen on edelleen haasteellista, mutta sen mahdollisuudet ovat paljon suuremmat. Yritysjohtajat ovat muuttaneet tiedonhallintastrategiansa puolustuksesta hyökkäykseksi. Tulevaisuuteen katsovat yritykset jakavat laajemmalle joukolle työntekijöistään tarvittavat välineet ja taidot parempien päätösten tekoon. Näin yritykset pystyvät valjastamaan ison datan tuomat mahdollisuudet todelliseksi voimavaraksi”, Lautanala toteaa.

Tietoa Avanadesta

Avanade tarjoaa liiketoimintaa tukevia teknologiaratkaisuja ja palveluita, jotka yhdistävät näkemyksen, innovaatiot ja Microsoft-teknologioiden erikoisosaamisen. Tuotteemme ja palvelumme auttavat tuhansia organisaatioita kaikilta toimialoilta tehostamaan toimintaansa, työntekijöidensä tuottavuutta ja asiakasuskollisuutta. Avanade yhdistää maailmanlaajuisen asiantuntijaverkostonsa liiketoiminta-, toimiala- ja teknisen osaamisen tarkkaan hiottuun toimintamalliin, joka tuottaa korkealaatuisia ratkaisuja hyödyntäen sekä vakiintuneita että uusia teknologioita – paikan päällä, pilvipalveluna tai ulkoistettuna. Avanaden enemmistöosuuden omistaa Accenture ja sen perustivat vuonna 2000 Accenture LLP ja Microsoft Corporation. Avanade työllistää 16 000 ammattilaista yli 20 maassa. Yhtiön Suomen konttori sijaitsee Helsingissä. Lisätietoa löytyy osoitteesta www.avanade.fi.

Avanade and the Avanade logo are registered trademarks or trademarks of Avanade Inc. Other product, service, or company names mentioned herein are the trademarks or registered trademarks of their respective owners.