Viherhuoneet korvaavat parvekkeet REDIn tornitaloissa

Valoisat huoneet tarjoavat käyttäjilleen lukemattomia sisustus- ja ajanviettomahdollisuuksia.

Kalasataman keskuksen, eli REDIn, kuuteen asuintornitaloon rakennetaan parvekkeiden sijaan viherhuoneita.

Viherhuoneet tulevat olemaan tärkeä osa REDIn asuntoja; valoisat huoneet toimivat käyttäjänsä mielikuvituksesta riippuen olohuoneen jatkeina, oleskelu- tai kuntoiluhuoneina, ruokailutiloina…

Viherhuoneet tarjoavat tornitalojen asukkaille lukemattomia sisustus- ja ajanviettomahdollisuuksia, sillä huoneissa on ympäri vuoden sisälämpötila. Viherhuoneeseen sijoitettujen huonekalujen ei siis tarvitse olla säänkestäviä kuten parvekkeilla.

Perinteisistä parvekkeista viherhuoneet eroavat myös siinä, että ne sijaitsevat tornitalojen rungon sisällä, eivätkä siis ulkone asunnoista. Tornitalojen ulkoseinällä viherhuoneet rajoittuvat osittain avattaviin ikkunapintoihin. Asunnoista viherhuoneet erottuvat puolestaan lasisten liukuovien tai siirtoseinien avulla.

Suomessa on tähän mennessä rakennettu viherhuoneita vain hyvin harvoihin kerrostaloihin. Ulkomailla ”sun roomit” ovat kuitenkin suosittuja, ja niille on vakiintunut useita käyttötarkoituksia ja -tapoja.

Miljardihanke kohoaa 126 metrin korkeuteen

SRV rakentaa Helsingin itäiseen kantakaupunkiin Kalasataman keskuksen, eli REDIn, joka muodostuu kuudesta asuintornista, hotelli- ja toimistotornista sekä REDI-kauppakeskuksesta.

REDI on Suomen ensimmäinen tornialuehanke ja merkittävin yksittäinen rakentamishanke Helsingissä tällä vuosikymmenellä. Hanke on arvoltaan noin miljardi euroa.

Tornitaloissa on 20–33 kerrosta, ja korkein niistä nousee 126 metriin. Torneista löytyy asuntoja yli 2 000 ihmiselle eri elämänvaiheisiin, eri tavoin varusteltuina.

REDIn ensimmäiset tornitalot valmistuvat arviolta vuonna 2018 ja loput osat vaiheittain vuoteen 2022 mennessä.

Tornitalot, kuten niiden viherhuoneetkin, ovat nyt suunnitteluvaiheessa.

REDIn ympärille rakennetaan seuraavan vuosikymmenen aikana Kalasataman asuinalue, joka 2030-luvulla valmistuessaan tarjoaa kodin 20 000 asukkaalle.

SRV Yhtiöt Oyj

Lisätietoa:
Sonja Laaksonen, rakennuttajapäällikkö, SRV, 040 704 5720, sonja.laaksonen@srv.fi

www.srv.fi

Kuvia REDIstä ja tornitalojen viherhuoneista (Kuvat: SRV)

SRV Yhtiöt Oyj on vuonna 1987 perustettu pörssiyhtiö, jonka liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa. Konsernissa työskentelee tuhat ihmistä. SRV toimii Suomen lisäksi Pietarissa ja Moskovassa sekä Virossa.

Yrityksestä

Miltton Group on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava viestintätoimistoryhmä, jonka tytäryhtiöitä ovat Miltton, Miltton Brussels, Miltton Creative, Miltton Labs, Miltton Markets, Miltton Networks, Miltton Nordics, Miltton Purpose ja Miltton Sparks. Ryhmän palveluksessa on yli 200 henkilöä, ja sen liikevaihto oli vuonna 2016 noin 19,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta 35 %. Miltton Group on itsenäisessä kotimaisessa omistuksessa.