Vinkkejä viilentymiseen Euroopan kaupunkikohteissa

Kuluva kesä on ollut poikkeuksellisen helteinen ympäri Eurooppaa. Vaikka Suomessa helteen ennustetaankin jo pikkuhiljaa helpottavan, etelämpänä Euroopassa lämpöä vielä piisaa. Lento- ja hotellihakukone momondo.fi listasi viilentymisvinkkejä Euroopan suosituimmissa kaupunkilomakohteissa lomaileville.

Vesi ja varjo viilentävät kuumissa lomakohteissa. Kuva
© Neko Tai / Unsplas

Kaupunkilomat ovat suosittuja ympäri vuoden, mutta harva tulee ajatelleeksi kuinka kuumiksi kaupungit muuttuvat kesäisin. Euroopan asvalttiviidakossa lämpötilat saattavat kohota kesäkuukausina jopa 35-40 asteeseen. Keskipäivän paahdetta pääsee pakoon ilmastoituihin kauppoihin, museoihin ja puiden varjoon, joiden lisäksi saattaa olla järkevää valita ilmastoitu majoitus.

Uima-asun pakkaaminen mukaan myös kaupunkilomalle kannattaa kesän kuumina kuukausina. Viilentymisvinkkilistalleen momondo kokosi Euroopan suosikkikaupunkien mieleenpainuvimmat uimapaikat.

1. ROOMA

Rooma on tunnettu kuumista ja kosteista kesistään, joiden pimeät yöt houkuttelevat Tiberin kauniisti valaistuihin rantabaareihin. Kaupungin sadat kivikirkot ovat ilmainen ja helppo tapa viilentyä kaupungilla kiertelyn lomassa, italialaista gelatoa eli jäätelöä unohtamatta.

Roomassa on pitkä kylpyläperinne ja lukuisia toinen toistaan kauniimpia uima-altaita. Näistä funktionalistisesta arkkitehtuurista tunnetulla Eurin alueella sijaitseva Club Piscina Delle Rose on perheystävällinen valinta. Hyvien yhteyksien päässä Fiumicinon lentoasemalta sijaitseva GQ Termeroma on puolestaan täydellinen paikka itsensä hemmottelulle – pittoreski viiden tähden kylpylähotelli tarjoaa suuren uima-altaan lisäksi erilaisia hoitoja, hierontoja ja kulinaristisia nautintoja vierailijoilleen.

Valtava Vatikaanin museo on kesälläkin sisältä viileä. Kuva
© Cristina Gottardi / Unsplash

2. LONTOO

Lontoo on Euroopan suurin kaupunki, jossa riittää nähtävää useammallekin reissulle. Harva kuitenkaan tietää, että ”lido” eli julkinen ulkoilmauimapaikka on lontoolaisille kesäaikaan lähestulkoon elinehto.

Lontoon ytimessä Covent Gardenissa sijaitseva Oasis Sports Centre ylpeilee keskustan ainoalla lämmitetyllä julkisella ulkoilma-altaalla. Oasis Sports Centressä on altaan lisäksi 140 laitteen kuntosali, kolme squash-kenttää sekä lukuisia erilaisia ryhmäliikuntatunteja, joista valita.

Iso-Britanniassa on lukuisia vesipuistoja, joista muutama sijaitsee myös Lontoossa. Lapsiperheystävällisistä vesipuistoista hieman varttuneempien lasten kanssa matkustavan kannattaa valita Thorde Lake Aqua Park, joka on tunnettu valtavasta puhallettavasta esteradastaan.

3. BERLIINI

Berliiniin kesällä matkustavan kannattaa varautua kuumiin päiviin. Etenkin kaupungin itäpuolen leveät kadut ja pitkät etäisyydet läkähdyttävät helteellä. Berliinissä on kuitenkin lukuisia vehreitä puistoja, joihin hakeutua viilentymään varjoon tai uimaan. Esimerkiksi Jungfernheidepark Charlottenburgin pohjoispuolella on entinen metsä, jonka siimeksessä on hiekkarannan reunustama järvi.

Ympäri Berliinin löytyy lukuisia maauimaloita. Yksi monipuolisimmista on vehreälle alueelle rakennettu Sommerbad Pankow, josta löytyy useampi erilainen uima-allas sekä pitkä, kiemurteleva vesiliukumäki. Sommerbad Kreuzberg puolestaan on lapsiystävällinen keidas keskellä kaupunkia.

Kaupungin halkovassa Spreessä itsessään ei missään nimessä saa uida, sillä vesi on myrkyllistä. Kuitenkin esimerkiksi Badeschiff on joessa kelluva uima-allas, josta on hienot näkymät ikoniselle TV-tornille.

Berliinissä voi kuumien päivien sijaan keskittyä myös viileään yöelämään. Kuva