Pohjois-Euroopan kattoasennuksen kuninkaat esittäytyvät: "King of Roofs 2011" tulokset.

A-Rakennus Niemelä on valittu Suomen parhaaksi kattoasentajaksi MONIERin vuosittain järjestämässä ”King of Roofs 2011”-kilpailussa." King of Roofs 2011"-kilpailun muut voittajat Pohjoismaissa ja Baltian maissa ovat Profil – Montering AS Norjassa, A-Rakennus Niemelä Suomessa, Tomrermester Henrik Hyldtoft Tanskassa, OK Katused OÜ Virossa, SIA Decem Latviassa ja Danstemos Statyba UAB Liettuassa.

"Katon asentaminen on luovaa ja tarkkaa käsityötä, joka vaatii ammattitaitoa, voimaa ja huolellisuutta", MONIERin kattoasiantuntija ja tuomariston jäsen Birgitta Pollari sanoo. "Viisi vuotta peräkkäin olemme järjestäneen tämän kilpailun, jonka tarkoituksena on nostaa esiin juuri tämän alan käsityöläisiä. Kattoasentajat ovat nykyään henkilöitä, jotka neuvovat monissa asioissa kuten suunnittelussa sekä materiaali- ja tuotekysymyksissä. Se vaatii paljon muutakin asiantuntemusta kuin vain asentaminen."

MONIER on järjestänyt King of Roofs -kilpailun vuodesta 2007 alkaen. Siinä haetaan parasta kattoasentajaa lähetettyjen kilpailusuoritusten perusteella Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Tuomaristo valitsee kolme finalistia, joita arvioidaan mm. esteettisessä ratkaisussa, teknisessä ratkaisussa, kattotarvikkeiden ja erikoiskomponenttien käytössä ja kattoasennusalan osaamisessa ts. asiakastyytyväisyydessä, kannattavuudessa, ammattitaitoisuudessa ja hyvien sekä turvallisten työskentelyolosuhteiden järjestämisessä. Seuraavassa esitellään kunkin maan voittajat ja heidän kilpailukohteensa.

"Tämän vuoden voittajille on yhteistä se, että ne ovat kaikki erinomaisia esimerkkejä huipputason käsityötaidosta. Kattoasentajat ovat kaikissa kilpailuun osallistuneissa maissa huolellisesti remontoineet haasteellisia kattoja uusien kattoasennustekniikoiden ja modernien kattotarvikkeiden avulla. Kattoasennuskuninkaat ovat arvonsa ansainneet", Birgitta Pollari toteaa.

Faktaa voittajista ja voittaneista katoista maakohtaisesti

A-Rakennus Niemelä – Suomen King of Roofs 2011

Suomen voittajaksi selvisi A-Rakennus Niemelä ja Frankböle Gårdin työkohde. Kattoa oli viimeksi uusittu 30–40-luvulla sementtikattotiilillä. Nyt se sai palkinnon voittaneen kasvojen kohotuksen.

Vanha katto purettiin, oikaistiin ja sille asennettiin uusi Granat-tiilikatto. Kohde oli A-Rakennus Niemelän mukaan vaativa, koska katolla oli useita kattolyhtyjä. Paljon huomiota kiinnitettiin siksi työturvallisuuteen ja rakennustelineet kiersivätkin koko rakennuksen.

Svenska Takbeläggningar – Ruotsin King of Roofs 2011

Svenska Takbeläggningar voitti tämän arvostetun palkinnon jo toisen kerran. Tämän vuoden kilpailutyönä oli tukholmalaisen Älvsjörondellenin vanha katto, jossa oli monia haasteita ja liitäntöjä. Katto uusittiin modernien kattotiilien ja ympäristöystävällisen Divoroll-aluskatteen avulla. Lopputulos loistaa tyylikkyyttä ja laatua ja samanaikaisesti on myös onnistuttu säilyttämään katon vanha tyyli.

Profil – Montering AS – Norjan King of Roofs 2011

Norjassa voittajaksi valittiin Profil – Montering AS, jonka työkohteena oli mielenkiintoinen huvilan katto Hønefossissa. Katto oli esteettisesti vaikuttava ja siinä oli käytetty hyviä teknisiä ratkaisuja ja työ oli suoritettu ammattitaidolla. Haaste oli otettu vastaan suurella menestyksellä.

Tømrermester Henrik Hyldtoft – Tanskan King of Roofs 2011

Voittajalla Tømrermester Henrik Hyldtoftilla on ollut todella suuret haasteet edessään kilpailukohteessa. Katolle tehtiin täysi remontti asbestipohjaisten eterniittilevyjen takia, mutta koska katon kaltevuus oli vain 15 astetta, asiakkaan ensimmäinen ehdotus oli peltikatto. Lopputuloksena oli kuitenkin se, että katon kaltevuutta lisättiin 15 asteesta 26,5 asteeseen ja katto uusittiin tyylikkäillä betonitiilillä. Katto on kestävä ja esteettisesti se oli todellinen täysosuma. Korotetulla katolla oli myös toinen positiivinen vaikutus. Talon valoisuus lisääntyi, koska terassista tuli avoimempi.

OK Katused OÜ – Viron King of Roofs 2011

Viime vuoden North European Roofer of the Year -palkinnon voittaneesta OK Katused OÜ:stä tuli tämän vuoden King of Roofs voittaja Virossa. Voittanut katto on todellinen historiallinen harvinaisuus. Siinä on huimia korkeuseroja ja vaikeasti työstettäviä metallisia yksityiskohtia. Kattoasentajat ovat modernilla tekniikalla ja hyvällä tyylitajulla luoneet ratkaisun, jossa on onnistuttu yhdistämään moderni katto ja taideteos.

Liettuan voittaja on Danstemos Statyba UAB, katso www.monier.lt

Latvian voittaja on SIA Decem, katso www.monier.lv

Faktoja "King of Roofs"-kilpailusta

• "King of Roofs" järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2007. Siihen saavat osallistua ainoastaan MONIER Partner Clubin valtuutetut kattoasentajat. Tavoitteena on lisätä kattoasennuksen arvostusta ja nostaa esiin ammattitaitoisia käsityöläisiä alalta.
  • Kattoasentajat voivat kilpailla yhdellä tai useammalla kohteella. Jokaisesta kilpailukohteesta lähetetään kuva sekä kuvaus lähestymistavoista, materiaalivalinnoista ja erityisistä haasteista, joita työssä kohdattiin.
  • Tuomaristo valitsee kolme finalistia, joita arvioidaan mm. esteettisessä ratkaisussa, teknisessä ratkaisussa, kattotarvikkeiden ja erikoiskomponenttien käytössä ja kattoasennusalan osaamisessa ts. asiakastyytyväisyydessä, kannattavuudessa, ammattitaitoisuudessa ja hyvien sekä turvallisten työskentelyolosuhteiden järjestämisessä.
  • Kunkin maan "King of Roofs"-voittajat ovat aikaisempina vuosina kilpailleet myös pohjoiseurooppalaisesta tittelistä "North European Roofer of The Year".
  • Tänä vuonna järjestettiin ainoastaan "King of Roofs"-kilpailu kussakin kilpailuun osallistuvassa maassa. Tällä halutaan nostaa esille paikallisia alan osaajia.

Lisätiedot, haastattelut ja korkearesoluutiokuvat:

Niina Haahkola, marketing co-ordinator

puh. +358 40563 7151 niina.haahkola@monier.com

Birgitta Pollari, Tuotepäällikkö, Monier Oy, puh. +358 40 7595 284, birgitta.pollari@monier.com

Tietoa MONIERISTA. MONIER on Pohjoismaiden ja Baltian johtava kattomateriaalien toimittaja. Yrityksellä on laaja valikoima kattopaketteja sisältäen kattotiilet, erikoistiilet ja kattotarvikkeet eli kaikki, mikä tekee katon toimivaksi ja silmää miellyttäväksi. Monierilla on noin 400 työntekijää Pohjoismaissa ja Baltiassa ja vuonna 2009 yrityksen liikevaihto oli 87,6 miljoonaa euroa. Tunnettuihin tuotemerkkeihimme kuuluvat Ormax, Vittinge,  ja KDN. Monierin Pohjoismaiden ja Baltian yksikkö on osa Monier-konsernia. Yrityksellä on yhteensä 150 tuotantoyksikköä ja edustus 42 maassa. Monier on maailman johtava harjakattojen, kattotuotteiden, kattotarvikkeiden ja savupiippujen valmistaja. Vuonna 2009 Monierilla oli 9700 työntekijää ja yrityksen myynti oli yli 1,2 miljardia. www.monier.fi