Pinotex Ultradecistä ensimmäinen Joutsenmerkitty ulkomaali

Joutsen laajensi jälleen reviiriään, kun merkki myönnettiin Pinotex Ultradec -maalille. Kyseessä on kaikkien aikojen ensimmäinen joutsenmerkitty ulkomaali. Joutsenmerkki kertoo maalin täyttävän tiukat ympäristövaatimukset, jotka käsittävät tuotteen koko elinkaaren.

Joutsenmerkki maalipurkin kyljessä takaa maalin olevan paitsi hyvä valinta ympäristön kannalta, myös turvallisempi käyttäjälle ja testatusti laadukas.

Joutsenmerkki asettaa tiukat vaatimukset tuotteen kemialliselle koostumukselle. Ulkomaali ei esimerkiksi saa lainkaan sisältää hitaasti hajoavia, biokertyviä ja myrkyllisiä orgaanisia aineita (ns. PBT-yhdisteitä) eikä ftalaatteja. Ei myöskään raskasmetalleja, formaldehydiä, haihtuvia aromaattisia hiilivetyjä eikä bisfenoli-A-yhdisteitä.

”Joutsenmerkillä on pitkään ollut kriteereitä puhdistus- ja pesuaineille. Rakentamisessa käytettävät kemialliset tuotteet ovat uudempi alue, jossa Joutsenmerkki voi tarjota kuluttajille ympäristön kannalta paremman vaihtoehdon. On hienoa, että näitäkin tuotteita alkaa löytyä joutsenmerkittyinä”, toteaa yksikön päällikkö Sinikka Karppelin Ympäristömerkinnästä.

Pinotex Ultradec on vesiohenteinen puolihimmeä akrylaattimaali, joka soveltuu sekä uusien että aikaisemmin akrylaattimaalilla tai puunsuojalla käsiteltyjen saha- ja höylälautapintojen maalaukseen. Maali on erittäin kestävä. Se suojaa puuseinät tehokkaasti jopa 16 vuotta.

Pinotex kuuluu maailmanlaajuiseen AkzoNobel konserniin, joka on maailman suurin maalinvalmistaja. Yrityksen tuotemerkkejä Pinotexin lisäksi ovat mm. Sadolin, Casco, Hammerite ja Nordsjö. Myös Sadolin-tuotesarjasta löytyy joutsenmerkittyjä tuotteita.

Joutsenmerkin ulkomaaleille asettamiin vaatimuksiin voi tutustua osoitteessa: www.joutsenmerkki.fi/kemialliset_rakennustuotteet

Lisätietoa:

Joutsenmerkki eli Pohjoismainen ympäristömerkki opastaa ympäristön kannalta parempiin ostopäätöksiin. Saadakseen Joutsenmerkin on tuotteen tai palvelun täytettävä tiukat, ympäristöön, terveyteen ja laatuun painottuvat vaatimukset. Suomessa Joutsenmerkkiä hallinnoi Motiva Services Oy.

Ympäristömerkintä, Motiva Services Oy, Malminkatu 34, PL 489, 00101 HELSINKI, puh. 0424 2811, joutsen@motiva.fi