NIKKOR SAAVUTTI 95 MILJOONAN OBJEKTIIVIN RAJAPYYKIN

Helsinki, 29. heinäkuuta 2015: Nikon julkistaa, että Nikonin vaihdettavaobjektiivisten kameroiden NIKKOR-objektiivien kokonaistuotanto1 on saavuttanut 95 miljoonaa kappaletta.

Kasvavassa objektiivivalikoimassa on yli 90 erityyppistä objektiivia, joihin sisältyvät vaihdettavalla objektiivilla varustetun edistyksellisen Nikon 1 -kameran vaihdettavien objektiivien kategoria sekä sen vaikuttavat, uudet tuotelanseeraukset. Aiemmin tänä vuonna Nikon julkisti kiinteän polttovälin teleobjektiivin AF-S NIKKOR 300mm f/4E PF ED VR. Se oli ensimmäinen PF-objektiivielementillä varustettu NIKKOR-objektiivi, minkä ansiosta se on omassa luokassaan maailman kevyin objektiivi.2 Nikon saavutti tuotantorajapyykin kahden uuden superteleobjektiivin avulla: AF-S NIKKOR 500mm f/4E FL ED VR ja AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR. Ne ovat luokkansa3 kevytrakenteisimmat objektiivit. Lisäksi saavutuksessa auttoi omalta osaltaan suuren suorituskyvyn DX-kokoinen zoom-objektiivi AF-S DX NIKKOR 16–80mm f/2.8-4E ED VR, jolla on uskomattoman kompakti rakenne.

Zurab Kiknadze, Product Manager, Lenses, Accessories & Software, Nikon Europe, sanoo: ”Nikonilla on vankka perinne korkealuokkaisten objektiivien kehittelyssä. NIKKOR-valikoimamme jatkaa ylivoimaisten optisten tekniikoiden yhdistämistä Nikonin omiin, ainutlaatuisiin tekniikoihin, jotka on kehitelty sen pitkän ja menestyksekkään historian aikana.”

Luonnollisesti NIKKOR-valikoimassa hyödynnetään myös Nikonin viimeisimpiä innovaatioita, kuten sen maailmankuulua, erittäin kestävää nanokidepinnoitetta ja tehokasta tärinänvaimennusjärjestelmää. PF (Phase Fresnel) -objektiivielementti kykenee ylivoimaiseen väriaberraatiokorjaukseen, ja lisäksi se tekee NIKKOR-objektiiveista pienikokoisempia ja kevyempiä. Myös fluoriittiset objektiivielementit tarjoavat omaa luokkaansa olevan väriaberraatiokorjauksen ja tekevät teleobjektiiveista pienempiä. Niiden fluoripinnoite torjuu tehokkaasti epäpuhtauksia, kuten pölyä, likaa, vettä, öljyjä ja rasvaa.

Tietoja NIKKORista

NIKKOR on Nikonin valokuvaobjektiiveja valmistava tuotemerkki. NIKKOR-nimi syntyi lisäämällä R-kirjain sanaan Nikko. R:n lisääminen oli nimen luomisen aikoihin tavallista valokuvaobjektiivien nimeämisessä. Nikko puolestaan on länsimaisilla kirjaimilla kirjoitettu versio yrityksen alkuperäisen Nippon Kogaku K.K. -nimen japaninkielisestä lyhenteestä.

Sen vaihdettavilla objektiiveilla varustettujen edistyneiden kameroiden objektiivivalikoima koostuu yli 90 objektiivityypistä. Mukana on kaikkea erittäin laajakulmaisista objektiiveista superteleobjektiiveihin, erilaisiin käyttötarkoituksiin soveltuvia kalansilmä-, zoom-, mikro- ja PC-E -objektiiveja sekä 1 NIKKOR -objektiiveja vaihdettavilla objektiiveilla varustettuja edistyneitä kameroita varten.

Nikon mainostaa NIKKOR-objektiiveja monella eri tapaa, monesta eri näkökulmasta. Se esimerkiksi lisäsi videokuvaustöiden kaltaista uutta sisältöä maailmanlaajuiselle brändisivustolleen NIKKOR.com (http://www.nikkor.com) sekä kehitteli ja julkaisi NIKKOR & ACC -tablettisovelluksen, jossa esitellään NIKKOR-objektiiveja ja -lisävarusteita.

Huomautuksia

1 Nikon-järjestelmäkameroiden vaihdettavat objektiivit ja vaihdettavalla objektiivilla varustettu edistyksellinen Nikon 1 -kamera

2 300mm:n kiinteäpolttoväliset automaattitarkennusobjektiivit, jotka ovat yhteensopivia FX-kokoisten digitaalijärjestelmäkameroiden kanssa ja ilmoituksen mukaan saatavilla 6. tammikuuta 2015 alkaen. Perustuu Nikonin testeihin.

3 AF-S NIKKOR 500mm f/4E FL ED VR: 500mm:n kiinteäpolttoväliset automaattitarkennusobjektiivit, joiden suurin aukko on f/4 ja jotka ovat yhteensopivia täysikokoisella kuvakennolla varustettujen digitaalijärjestelmäkameroiden kanssa. Ilmoituksen mukaan saatavilla 2. heinäkuuta 2015 alkaen.

Yhteystiedot:

Nikon Finland, Markkinointi

Tiina Ahteela

tiina.ahteela@nikon.fi

Nikon Europe B.V.

Karla Winch

karla.winch@nikonbv.nl

Lisätietoja Nikonin palkituista tuotteista saat osoitteesta www.europe-nikon.com

Nikon perustettiin Japanissa vuonna 1917, ja se on maailman johtava digitaalisen optiikan ja tarkkuusoptiikan valmistaja. Nikon tunnetaan nykyään ympäri maailmaa palkituista tuotteistaan, joihin kuuluu muun muassa digitaalisia järjestelmäkameroita, vaihdettavia NIKKOR-objektiiiveja ja COOLPIX-tuotemerkillä myytäviä kompaktikameroita. Nikon on ainoa suuri optiikkayritys, joka edelleen valmistaa optisen lasinsa kokonaan itse voidakseen hienosäätää objektiivien ominaisuuksia sekä varmistaa niiden laadun ja suorituskyvyn. Nikon on myös ainoa valmistaja, joka on säilyttänyt alkuperäisen objektiivijärjestelmänsä jo 50 vuotta. Muita Nikonin tuotteita ovat Sport Optics -tuotteet, joihin sisältyy kiikareita, etäisyysmittareita ja kaukoputkia, sekä oftalmiset tarvikkeet, mittausvälineet. IC- ja LCD-stepperit, skannerit, mikroskoopit ja puolijohdekomponentit. Nikon Corporationin osakkeet noteerataan Tokion pörssissä. www.europe-nikon.com