Nikon Photo Contest 2014–2015 -valokuvauskilpailu avataan kilpailutöille

35. kertaa järjestettävään kilpailuun voi nyt ensimmäistä kertaa osallistua millä tahansa laitteella otetuilla teoksilla

Amsterdam, Alankomaat, 2.10.2014: Nikon Europe kutsuu nousevat valokuvaajat näyttämään intohimonsa ja osallistumaan 35. kertaa järjestettävään Nikon Photo Contest -valokuvauskilpailuun. Ensimmäistä kertaa kaikkiin valokuva- ja videokategorioihin voi nyt osallistua millä tahansa laitteella kuvatuilla teoksilla, myös älylaitteilla. Osallistua voivat kaikki ammattilaiset ja aloittelevat kuvaajat, ja kilpailuaika on 15.9.–15.12.2014.

Vuodesta 1969 lähtien järjestetty arvostettu Nikon Photo Contest -kilpailu kokoaa yhteen niin aloittelevat kuin ammattikuvaajatkin antaen heille mahdollisuuden rikastaa maailmanlaajuista valokuvauskulttuuria. Viime vuoden kilpailuun saimme 153 maasta eri puolilta maailmaa ennätykselliset 99 339 kilpailutyötä, joissa kuvattiin kaikkea vaikuttavista maisemista veikeisiin muotokuviin.

Tällä kertaa olemme lisänneet kilpailuun neljä uutta haastetta:

• Kaikkiin valokuva- ja videokategorioihin on lisätty uutena teemana Home (Koti), jota kilpailun osallistujat voivat tulkita yksilöllisesti sen mukaan, mitä koti heille itselleen merkitsee.
  • Nyt valokuva- ja videokategorioihin voi osallistua millä tahansa digitaalisella laitteella kuvatuilla teoksilla (mukaan luettuina älylaitteet ja videokamerat).
  • Tunnemme videoiden mahdollistaman valtavan luovuuden ja ilmaisuvoiman, joten videokategorioihin voi nyt osallistua 6–180 sekunnin pituisilla kilpailutöillä.
  • Kaikissa kategorioissa jaetaan uusi Generation N -palkinto kymmenelle korkeintaan 19-vuotiaalle voittajalle.

Tämän vuoden kilpailua arvostelee 17 hengen raati, joka koostuu eri puolilla maailmaa asuvista menestyvistä valokuvaajista, ohjaajista, luovista johtajista ja kuvaamisen ammattilaisista. He valitsevat eri kategorioista yhteensä 96 palkintosijoille pääsevää sekä koko kilpailun pääpalkinnon voittajan.

Valokuva- ja videokategorioiden pääpalkinnon voittajat saavat pokaalin, kunniakirjan, Nikon-tuotteita 1 000 000 ¥:n arvosta sekä 500 000 ¥:n arvoisen rahapalkinnon. Kunkin teeman ensimmäinen palkinto on pokaali, kunniakirja ja Nikon-tuotteita 500 000 ¥:n arvosta. Lisätietoja kategorioiden palkinnoista on osoitteessa www.nikon-photocontest.com/en/.

Voittajat julkistetaan kesäkuussa 2015, ja voittajien teoksista järjestetään näyttely.

Takami Tsuchida, President, Nikon Europe, kertoo: ”Nikon Photo Contest -kilpailuun osallistuu eri puolilta maailmaa kuvaajia, joiden kilpailutöiden monipuolisuus ällistyttää ja innoittaa raatia joka vuosi. Kilpailulla haluamme juhlistaa valokuvaamista taidemuotona sekä siihen liittyvää intohimoa, joten kuka tahansa voi osallistua. Yhteistyökumppanimme Western Digital Technologyn kanssa kutsumme valokuvaajat suunnittelemaan tämän vuoden osallistumistaan, ja odotamme innokkaasti kilpailutöitä.”

Päätuomarit valittu

Olemme kutsuneet valokuva- ja videokategorioiden päätuomareiksi Stephen Mayesin ja John C Jayn. He molemmat ovat menestyneitä luovia johtajia, joilla on vahva ja monipuolinen kokemuspohja.

Päätuomari, valokuvakategoria
Stephen Mayes

Päätuomari, videokategoria
John C Jay

Valokuvakategorian päätuomari Stephen Mayes on tällä hetkellä Tim Hetherington Trustin Executive Director[1]. Hän on hallinnut huippuluokan valokuvaajien ja taiteilijoiden työtä ja urakehitystä taiteen, muodin, kuvajournalismin ja mainosvalokuvauksen parissa yli 25 vuoden ajan.

Mayes toimi World Press Photo -kilpailun sihteerinä vuosina 2004–2012, minkä lisäksi hän on laatinut menestyviä liiketoimintasuunnitelmia ja uudistanut toimintaa useissa kuvausyhtiöissä eri maissa.

Videokategorian päätuomari John C Jay on President ja Executive Creative Director strategisessa ja luovassa konsulttiyhtiössä, joka kehittää uusia yrityksiä, tuotteita ja palveluita.

Graphic Design USA:n lukijat nimesivät hänet yhdeksi maailman kymmenestä vaikutusvaltaisimmasta taiteellisesta johtajasta viimeisten 50 vuoden aikana, ja lisäksi hänet on valittu arvostetun Art Directors Club of New Yorkin[2] kunniagalleriaan.

Lisätietoja Nikon Photo Contest -kilpailusta, kategorioista ja osallistumisvaatimuksista on osoitteessa www.nikon-photocontest.com/en/

Lisätietoa:

Markkinointi
Tiina Ahteela
Sähköposti: tiina.ahteela@nikon.fi

Tuotetiedot
Jyrki Tuppurainen
Sähköposti: jyrki.tuppurainen@nikon.fi

Lisätietoja Nikonin palkituista tuotteista saat osoitteesta www.nikon.fi.

Nikon perustettiin Japanissa vuonna 1917 ja se on maailman johtava digitaalisen optiikan ja tarkkuusoptiikan valmistaja. Nikon tunnetaan nykyään ympäri maailmaa digitaalisista järjestelmäkameroistaan, vaihdettavista NIKKOR-objektiiveistaan ja COOLPIX-kompaktikameroistaan. Nikon on ainoa iso optiikan valmistaja, joka vieläkin valmistaa lasinsa kokonaan itse pystyäkseen hienosäätämään objektiivin ominaisuudet ja maksimoimaan laadun ja suorituskyvyn. Nikon on myös ainoa valmistaja, joka on pysynyt alkuperäisessä objektiivisuunnittelussaan yli 50 vuotta. Muita Nikonin tuoteryhmiä ovat mm. kiikarit, etäisyysmittarit ym. mittausinstrumentit, skannerit, mikroskoopit ja puolijohdekomponentit. Nikon Corporation on listattu Tokion pörssiin. www.europe-nikon.com

[1] Tim Hetherington oli brittiläinen valokuvajournalisti. Hän keskittyi työssään dokumentoimaan ristiriitoja, ja yksi hänen valokuvistaan valittiin World Press Photon vuoden 2007 valokuvaksi. Tim Hetherington Trust ylläpitää Hetheringtonin ammattiuran perintöä arkistoiden turvallisesti kaikkea fyysistä aineistoa ja halliten hänen teostensa immateriaalista ja taiteellista käyttöä.

[2] Maailman vanhin taiteellisten johtajien järjestö (New Yorkissa sijaitseva ADC perustettiin vuonna 1920). Art Directors Club of New Yorkin kansainvälisessä ADC Annual Awards -kilpailussa annetaan tunnustusta taiteellisen johtamisen saralla esimerkiksi mainonnassa ja graafisessa suunnittelussa.