Pampersin ja UNICEFin yhteistyö on auttanut jäykkäkouristuksen hävittämisessä kymmenessä maassa

Helsinki 7. marraskuuta 2013 – Pampers® ja UNICEF tekevät yhteistyötä jo kahdeksatta vuotta naisten ja vastasyntyneiden jäykkäkouristuksen vastaisessa kampanjassa. Jokainen vanhempi toivoo lapselleen terveen alun elämään, mutta monelle vanhemmalle se jää vain haaveeksi maissa, joissa hengenvaarallinen jäykkäkouristus on edelleen todellinen uhka. Jäykkäkouristusta pystytään kuitenkin ennaltaehkäisemään rokotuksilla. Ostaessaan Pampersin vaippoja osana Pampersin ja UNICEFin yhteisprojektia vanhemmat ympäri maailmaa ovat osallistuneet jäykkäkouristuksen hävittämiseen useassa maailman köyhimmistä maista.

Pampers on tukenut UNICEFin rokotusohjelmaa jäykkäkouristuksen hävittämiseksi naisten ja vastasyntyneiden keskuudesta maailmanlaajuisella ”Yksi paketti = yksi rokote” -kampanjallaan jo vuodesta 2006 asti. Ohjelma on tuottanut hyviä tuloksia, ja jäykkäkouristus on onnistuttu hävittämään muun muassa Myanmarista, Ugandasta, Senegalista, Liberiasta, Ghanasta, Guinea Bissausta, Itä-Timorista, Burkina Fasosta, Kamerunista ja Tansaniasta.

Maailmassa on edelleen noin 30 maata*, joissa lapset ja naiset ovat vaarassa sairastua tähän rokotuksella ennaltaehkäistävään kuolemanvaaralliseen tautiin. Pampers kehottaa vanhempia ympäri maailman tukemaan kampanjaa ja antamaan köyhien maiden lapsille mahdollisuuden terveeseen alkuun elämälleen.

”Jäykkäkouristus on hävitetty monesta maasta, mikä on tietenkin merkittävä saavutus tätä tuhoisaa sairautta vastaan. Jäykkäkouristusta on helppo ennaltaehkäistä rokotuksella, mutta siitä huolimatta 58 000   lasta** kuolee siihen vuosittain. Noin 100 miljoonaa naista ja lasta on edelleen vaarassa sairastua jäykkäkouristukseen. Nämä naiset ja lapset asuvat syrjäisillä alueilla, eikä heillä ole mahdollisuutta terveydenhuoltoon tai muihin peruspalveluihin. Muun muassa Pampersin taloudellisen tuen avulla voimme jatkaa taistelua äitien ja vastasyntyneiden jäykkäkouristusta vastaan”, sanoo tohtori Rownak Khan, UNICEFin rokotusasiantuntija.

Pampersin pitkäaikainen yhteistyö UNICEFin kanssa auttaa maita, joissa tarve taistella jäykkäkouristusta vastaan on akuutti. On odotettavissa, että vuoden 2013 loppuun mennessä seitsemän uutta maata on päässyt tavoitteeseensa eli rokottanut syrjäisimmillä alueilla asuvat naiset ja lapset. Paikalliset mielipidevaikuttajat ovat ratkaisevassa asemassa, jotta naiset saadaan ottamaan rokotukset itselleen ja lapsilleen: paikallinen lääkäri, joka on nähnyt rokotustyön tulokset; naiset, jotka ovat hyötyneet rokotusohjelmasta sekä kylänvanhimpien perheet, joiden lapset ovat terveitä äitiensä saamien rokotusten ansiosta.

”Olemme juuri palanneet Mauritaniasta, jossa ollaan loppusuoralla jäykkäkouristuksen hävittämisessä maasta kokonaan. Tavoite on toteutunut pitkälti rokotusohjelmien ansiosta, Pampersin avustuksella. Saimme paikan päällä mahdollisuuden tavata UNICEFin työntekijöitä, paikallisia lääkäreitä, kätilöitä ja vapaaehtoistyöntekijöitä, jotka tekevät korvaamatonta työtä kylien äitien ja lasten puolesta. He kaikki ovat muiden vanhempien ohella tärkeässä roolissa maissa, joissa lapset edelleen ovat vaarassa sairastua jäykkäkouristukseen”, sanoo Mauritanian rokotekampanjaa paikan päällä seurannut toimittaja Sari Helin.

”On käsittämätöntä, että naiset ja lapset kuolevat sairauteen, jota voi ennaltaehkäistä”, Sari Helin sanoo.

_______________________________________________________________________________________

Kuinka voit osallistua?

1 pakkaus  = 1 rokote
Lokakuusta joulukuuhun 2013 voit olla mukana  Pampersin kampanjassa  jäykkäkouristusta vastaan. Jokaisesta ostetusta UNICEF-merkillä varustetusta Pampers-vaippapaketista lahjoitetaan yksi rokote.

1 pakkaus = 2 rokotetta
K-ruokakaupat ovat osallistuneet vuosittain järjestettävään UNICEFin ja Pampersin kansainväliseen rokotekampanjaan jo vuodesta 2008.  Jokaisesta marras- ja joulukuun aikana K-ruokakaupoista ostetusta Pampers-, Ariel- ja Fairy-pakkauksesta Procter & Gamble ja K-ruokakauppiaat lahjoittavat kumpikin jäykkäkouristusrokotteen hintaa vastaavan summan.

Tue UNICEFia
UNICEF-lahja -verkkokaupasta löydät maailman tärkeimmät joululahjat.

UNICEF toimittaa tuotteet lapsille jotka niitä eniten tarvitsevat.  Ostaja saa kortin, johon voi liittää  henkilökohtaisen joulutervehdyksen. Esimerkiksi Rokotuspaketin avulla jopa 50 lasta saa suojan poliota, tuhkarokkoa ja jäykkäkouristusta vastaan. Rokotuspaketin hinta on 21 euroa.

Tietoa jäykkäkouristuksesta
Jäykkäkouristus eli tetanus on tappava tauti, ja sen aiheuttava bakteeri elää maaperässä. Vastasyntyneet saavat usein tartunnan suoraan seurauksena epähygieenisistä synnytysolosuhteista, kuten napanuoran leikkaamisesta steriloimattomilla instrumenteilla tai navan käsittelemisestä likaisilla käsillä. Jäykkäkouristukseen ei ole varsinaista hoitoa, ja valtaosa tartunnan saaneista ja ilman hoitoa jääneistä lapsista kuolee ensimmäisen elinkuukauden aikana.

Äidin ja vastasyntyneen jäykkäkouristus on täysin ehkäistävissä rokotuksella, joka suojaa sekä äitiä että syntymätöntä lasta. Rokotus raskaana olevalle naiselle suojaa äitiä, ja suoja siirtyy myös äidiltä lapseen ja antaa suojan vauvan ensimmäisten elinkuukausien ajaksi.

Lisätietoa:
Carolin Söderblom, Communication Manager, Pampers
Puhelin: +46 8 5352 8520, sähköposti: soderblom.c@pg.com
www.pampers.fi

Jussi Kivipuro, viestintäjohtaja, Suomen UNICEF ry,
Puhelin: 040 772 3407, sähköposti: jussi.kivipuro@unicef.fi

Mainospäällikkö Anne Weide, Ruokakesko Oy
Puhelin: 040 520 0573, sähköposti: anne.weide@kesko.fi

___________________________________________

* Afganistan, Angola, Kambodža, Kamerun, Keski-Afrikan Tasavalta, Tšad, Norsunluurannikko, Kongon demokraattinen tasavalta, Etiopia, Päiväntasaajan Guinea, Gabon, Guinea (Conakry), Haiti, Indonesia, Irak, Kenia, Laos, Madagaskar, Mali, Mauritania, Niger, Nigeria, Pakistan, Papua-Uusi-Guinea, Filippiinit, Sierra Leone, Somalia, Sudan, Etelä-Sudan, Jemen, Intia

** Perustuu CHERG/ WHO arvioihin jäykkäkouristukseen liittyvistä kuolemista vuonna 2010, julkaistu Lancetissa toukokuussa 2012.