Sanna Kiiski tukee Pampersin ja UNICEFin taistelua äitien ja vastasyntyneiden jäykkäkouristusta vastaan

Miljoonien vanhempien tukemalla Pampersin ja UNICEFin 1 pakkaus = 1 rokote -kampanjalla on autettu hävittämään jäykkäkouristus jo viidestätoista maasta.  Siitä huolimatta jäykkäkouristus uhkaa edelleen miljoonien lasten elämää.  Pampersin ja UNICEFin välinen yhteistyö jatkuu nyt jo yhdeksättä vuotta ja tänä vuonna kampanjaa tukee myös toimittaja ja juontaja Sanna Kiiski.

Terve alku elämään on tärkeintä, mitä lapsi voi saada. Suomessa edellytyksiä vastasyntyneiden hyvinvoinnille pidetään helposti itsestäänselvyytenä. Samaan aikaan noin 100 miljoonaa naista ja vastasyntynyttä 24 maassa on edelleen vaarassa sairastua jäykkäkouristukseen, koska naiset jäävät paitsi tarvitsemistaan rokotuksista ja joutuvat synnyttämään epähygieenisissä oloissa.

– Jäykkäkouristus on tappava tauti, joka on täysin ehkäistävissä rokotteella. Pampersin tekemillä lahjoituksilla on hankittu 300 miljoonaa rokoteannosta. Niiden ansiosta olemme päässeet lähemmäksi päämääräämme, eli äitien ja vastasyntyneiden jäykkäkouristuksen hävittämistä maailmasta, kertoo Suomen UNICEFin pääsihteeri Marja-Riitta Ketola.

Rokotusten lisäksi Pampersin lahjoituksilla edistetään tietoutta hyvän hygienian ja rokotteiden merkityksestä, ja siten pienennetään jäykkäkouristuksen riskiä ja kasvatetaan äitien ja vastasyntyneiden henkiinjäämismahdollisuuksia. Esimerkiksi Kambodžassa monet perinteiset tavat, kuten vauvan napanuoran leikkaaminen bambun oksalla ja leikkaushaavan peittäminen tuhkalla, hämähäkinseitillä ja lehmän lannalla, ovat epähygieenisiä ja altistavat vauvat jäykkäkouristukselle.

Sanna Kiiski vieraili hiljattain Kambodžassa Pampersin lähettiläänä tutustumassa, kuinka Pampersin ja UNICEFin yhteistyö käytännön tasolla vaikuttaa. Hän sai seurata rokotteiden matkaa kaukaisiin kyliin niiden äitien ja vastasyntyneiden luokse, jotka rokotetta tarvitsevat ja joilla ei ole mahdollisuutta terveydenhuoltoon.

– Äitinä tuntuu todella raastavalta tietää, että monet tappavat sairaudet uhkaavat matkalla tapaamiamme äitejä. Jäykkäkouristus on tauti, joka on täysin ehkäistävissä rokotteella, mutta silti se uhkaa edelleen hyvin monia äitejä ja heidän lapsiaan. Ostamalla UNICEF-merkityn Pampers-pakkauksen voimme edistää sitä, että yhä useampi lapsi saa terveen alun elämälleen, Sanna Kiiski kertoo.

Katso video Sannan matkasta Kambodžaan: http://youtu.be/_oGUj-1XidM

1 pakkaus = 1 rokote

Lokakuusta joulukuuhun 2014 pienten lasten vanhemmat voivat olla mukana Pampersin ja UNICEFin 1 pakkaus = 1 rokote -kampanjassa ja auttaa suojelemaan äitejä ja heidän vastasyntyneitä lapsiaan. Jokaisesta ostetusta UNICEF-merkillä varustetusta Pampers-vaippapaketista lahjoitetaan UNICEFille summa, joka vastaa yhtä jäykkäkouristusrokotetta. Summalla voidaan myös tukea rokotteen jakelua tai naisten tietoisuuden lisäämistä rokottamisesta.

• Pampers ja UNICEF ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2006 lähtien, tavoitteena hävittää äitien ja vastasyntyneiden jäykkäkouristus.
• Yhdessä Pampers ja UNICEF ovat auttaneet yli 100 miljoonaa äitiä ja heidän vastasyntyneitä lapsiaan viidessätoista maassa.
• Edelleen noin 100 miljoonaa äitiä ja vastasyntynyttä on vaarassa sairastua jäykkäkouristukseen synnytyksen yhteydessä.
• 58 000 vastasyntynyttä kuolee vuosittain synnytyksen yhteydessä saamaansa jäykkäkouristukseen. Se vastaa yhtä kuollutta vastasyntynyttä joka yhdeksäs minuutti.
• Ostamalla UNICEF-merkityn Pampers-vaippapaketin loka-joulukuun välisenä aikana kaikki pienten lasten vanhemmat voivat auttaa pelastamaan henkiä.
• Jokaisesta myydystä, UNICEF-merkitystä vaippapakkauksesta Pampers lahjoittaa yhtä jäykkäkouristusrokotetta vastaavan summan UNICEFille. Summalla voidaan myös tukea rokotteiden kuljetusta tai rokotustietoisuuden edistämistä.
• Kolme rokoteannosta antaa suojan synnytyksen yhteydessä tarttuvaa jäykkäkouristusta vastaan. Äiti saa suojan viideksi vuodeksi ja vastasyntynyt kahdeksi ensimmäiseksi elinkuukaudekseen.

Äitien ja vastasyntyneiden jäykkäkouristus

Jäykkäkouristus on tappava tauti, jonka aiheuttava bakteeri elää maaperässä. Vastasyntyneet saavat tartunnan usein suoraan seurauksena epähygieenisistä synnytysolosuhteista, kuten napanuoran leikkaamisesta steriloimattomilla instrumenteilla tai navan käsittelemisestä likaisilla käsillä. Jäykkäkouristukseen ei ole varsinaista hoitoa, ja jopa 70% tartunnan saaneista ja ilman hoitoa jääneistä lapsista kuolee ensimmäisen elinkuukautensa aikana. Kuolintapausten todellista määrää ei tunneta, sillä jäykkäkouristuksesta kärsivät elävät usein vaikeasti saavutettavilla alueilla, joilla ei ole kunnollista terveydenhuoltoa.

Synnytyksessä tarttuva jäykkäkouristus on riski sekä äidille että lapselle, mutta se on täysin ehkäistävissä rokottamalla raskaana olevia ja hedelmällisessä iässä olevia naisia. Maailman terveysjärjestö WHO ja UNICEF suosittelevat kolmea rokoteannosta raskauden aikana. Äiti saa suojan viideksi vuodeksi ja vastasyntynyt kahdeksi ensimmäiseksi elinkuukaudekseen.

Jokainen vanhempi toivoo lapsensa saavan kasvaa turvassa ja terveenä ja pääsevän kouluttautumaan. 1 pakkaus = 1 rokote -kampanja edistää taistelua jäykkäkouristusta vastaan. Vaikka monet ovat jo saaneet apua, uhkaa jäykkäkouristus edelleen 100 miljoonan äidin ja lapsen henkeä 24 maassa.

Tue kampanjaa ostamalla UNICEF-merkittyjä Pampers-pakkauksia loka-joulukuun aikana. Voit lisäksi tukea suoraan UNICEFia ryhtymällä kuukausilahjoittajaksi ja antamalla näin tuhansille muille lapsille mahdollisuuden parempaan elämään.

Lisätiedot Pampers:
Ania Bielecka, Communications manager, Pampers Sweden, bielecka.a@pg.com

Pressikuvat:
Hanna Reinikainen, MSLGROUP Finland, hanna.reinikainen@mslgroup.com

PROCTER & GAMBLE

Procter & Gamble tavoittaa tuotemerkeillään noin 5 miljardia ihmistä ympäri maailman. Yhtiöllä on yksi markkinoiden vahvimmista ja luotetuimmista tuoteperheistä, johon kuuluvat esimerkiksi Always®, Ariel®, Duracell®, Fairy®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, Vicks® ja Wella®. P&G:llä on toimintoja noin 70 maassa. Lisätietoa ja tuoreimmat uutiset P&G:stä ja sen tuotemerkeistä saat osoitteessa

Jokaisesta ostetusta UNICEF-logolla merkitystä Pampers-pakkauksesta Procter & Gamble lahjoittaa 0,051 euroa UNICEFin taisteluun jäykkäkouristusta vastaan. Summa vastaa esimerkiksi yhden jäykkäkouristusrokotteen hintaa tai tukee rokotteen jakelua. UNICEF ei tue mitään tuotemerkkejä tai tuotteita. Lisätietoja löydät osoitteista www.pampers.fi tai www.unicef.fi