• MSLGROUP Finland/

Verkkokauppa Pohjoismaissa 2013 -raportti: Verkkokauppa voimakkaassa kasvussa Pohjoismaissa. Suomalaiset tyytyvät vielä pitkiin toimitusaikoihin.

Pohjoismaiden johtava viestintä- ja  logistiikkakonserni PostNord on julkaissut vuosittaisen Verkkokauppa Pohjoismaissa 2013 -raportin. Uusi raportti on järjestyksessään viides. Raportissa esitetyn kyselyn tulosten perusteella verkkokauppa Pohjoismaissa kasvaa selvästi yli kymmenen prosentin vuosivauhtia vuosina 2013–2014. Suomalaiset kuluttajat eroavat muista pohjoismaalaisista toimitusaikaodotuksissaan: Joka neljäs suomalainen verkko-ostaja on valmis odottamaan toimitusta jopa seitsemän päivää.

Tutkimuksesta ilmenee, että viime vuonna Pohjoismaissa tuotteita osti verkosta 14,4 miljoonaa kuluttajaa. Ainakin kerran kuussa tuotteita osti 4,2 miljoonaa kuluttajaa. PostNordin arvion mukaan verkkokauppa Pohjoismaissa kasvoi vuonna 2012 noin 15 prosenttia ja kaupan arvo oli noin 10,9 miljardia euroa.

Pohjoismaalaisista tanskalaiset ja norjalaiset ostavat netistä kaikkein aktiivisimmin, ja näistä useampi kuin joka kolmas ostaa kuukausittain. Ruotsalaisista verkosta ostajista useampi kuin joka neljäs ostaa kuukausittain ja suomalaisista joka viides.

Suomalaisten, kuten myös muiden pohjoismaalaisten mielestä suurin etu verkosta ostamisessa on helppous. Seuraavaksi tärkeintä on halvempi hinta ja kolmanneksi tärkeintä on suurempi ja parempi tarjonta.

Suomalaisille vaatteet ja jalkineet on suosituin tuotekategoria, kun muissa maissa viihde-elektroniikka on etusijalla. Näiden kahden suosituimman kategorian jälkeen kolmantena ovat kaikissa maissa kirjat.

”Verkkokauppa laajenee Pohjoismaissa koko ajan muihinkin tuotekategorioihin. Tämä ja alueen ostovoimaiset kuluttajat lisäävät kansainvälisten verkkokauppayritysten kiinnostusta Pohjoismaiden markkinoita kohtaan”, Direct Link Worldwide Oy:n Suomen maajohtaja Jouni Lamberg sanoo.

Tanskalaiset ovat tottuneet saamaan pakettinsa kotiin toimitettuna, kun muissa maissa tyydytään hakemaan paketit noutopisteestä. Trendinä on, että kotiinkuljetuksen osuus on kasvussa. ”Noutopistevaihtoehtona on yhä useammin myös kaupan omat ”kivijalkapisteet”, Lamberg täsmentää.

Tanskalaiset myös haluavat pakettinsa muita pohjoismaalaisia nopeammin. Suomessa tyydytään vielä varsin yleisesti jopa seitsemän päivän toimitusaikoihin.
”Suomalaiseen verkkokauppaan syntyy uutta imua, kun verkkokaupan asiakkaat alkavat vaatia ja myyjät tarjota oleellisesti nykyistä lyhyempiä toimitusaikoja. Tämä on suomalaisten verkkokauppayritysten ehkä keskeisin haaste, jonka ratkaisu löytyy logistiikasta”, PostNord Logisticsin myynti- ja markkinointijohtaja Kimmo Hyttinen sanoo.

Myös maksutavoissa on eroa Pohjoismaiden kesken. Suomalaiset ovat tottuneet maksamaan pankkitililtä verkkopankissa, kun norjalaiset ja tanskalaiset suosivat pankki- tai luottokortilla maksamista. Ruotsissa suosituinta on ostoksen maksaminen jälkikäteen laskulla.

PostNord määritteli tässä tutkimuksessa verkkokaupan fyysisten tuotteiden ostamiseksi internetin välityksellä. Tutkimus ei kata palveluja, kuten matkoja, hotelleja tai lippuja, eikä latauksia, kuten musiikkitiedostoja, elokuvia tai applikaatioita.

Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2013 TNS Sifon internet-paneelina, johon osallistui 1 000 suomalaista, 2 000 ruotsalaista, 1 000 norjalaista ja 1 000 tanskalaista 18–79-vuotiasta yksityishenkilöä. Koska tutkimus toteutettiin internet-paneelina, tulokset edustavat niitä noin 90 prosenttia pohjoismaalaisista, joilla on mahdollisuus käyttää internetiä.

PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa 2013 -raportti on kokonaisuutena tilattavissa osoitteesta sales.fi@postnord.com tai www.directlink.fi.

Lisätietoja:

Direct Link Worldwide Oy, Jouni Lamberg, maajohtaja,
puh. 020 740 4381, mob. 0400 503 358
www.directlink.com

PostNord Logistics Oy, Kimmo Hyttinen, myynti- ja markkinointijohtaja,
www.postnordlogistics.fi

Direct Link on osa PostNord-konsernia. Tarjoamme varmat jakelu-, viestintä- ja logistiikkaratkaisut Pohjoismaissa sekä Pohjoismaiden ja muun maailman välillä. Direct Linkissä yrittäjähenkinen joustavuus on yhdistetty yritystoiminnan vakauteen. Siksi Direct Link on ihanteellinen verkkokauppakumppani kehittämään fiksuimmat ratkaisut kaikkiin jakeluihin liittyviin tarpeisiin.

PostNord Logistics on osa pohjoismaista PostNord-viestintä- ja logistiikkakonsernia, joka tarjoaa kuljetuksia ja varastoinnin kokonaisratkaisuja Pohjoismaissa, Pohjoismaista ja Pohjoismaihin.

PostNord-konserniin kuuluvat PostNord Logistics, Posten (Ruotsi), Post Danmark (Tanska) ja Strålfors. PostNord on johtava viestintä- ja logistiikkaratkaisujen toimittaja Pohjoismaissa sekä Pohjoismaiden ja muun maailman välillä. Suomessa DPD Finland Oy ja Posten Logistik SCM Oy toimivat nyt nimellä PostNord Logistics Oy.