Markku Saastamoinen Ruotsin hevostutkimussäätiön asiantuntijaksi

MTT:n hevostalouden erikoistutkija Markku Saastamoinen on valittu Ruotsin hevostutkimussäätiön (Stiftelsen Svensk Hästforskning) yhdeksänjäseniseen asiantuntijaryhmään arvioimaan ja ohjaamaan ruotsalaista hevostutkimusta. Saastamoinen aloittaa lokakuussa alkavalla kaudella.

Ruotsin hevostutkimussäätiö jakaa vuosittain yhteensä yhdeksän miljoonaa kruunua valitsemilleen hevostutkimushankkeille ja rahoittaa hevostutkimukseen suuntautuneiden jatko-opiskelijoiden projekteja. Säätiön perustajia ovat Ruotsin ravi- ja laukkaurheilun keskusjärjestö (ATG), hevostaloutta edistävä säätiö (Nationella Stiftelsen för Hästhållningens Främjande), Maataloustutkimussäätiö ja Agria Eläinvakuutusyhtiö.

RUOTSISSA STRATEGIA OHJAA HEVOSTUTKIMUSTA

Ruotsin hevostutkimussäätiö on laatinut hevosalalle tutkimus-, kehitys- ja viestintästrategian, joka ohjaa tutkimusta. Säätiö edistää myös muuta hevostaloutta tukevaa toimintaa, kuten koulutusta, ja vaikuttaa taustajärjestöjensä kautta Ruotsin hevostalouspolitiikkaan.

– Ruotsissa hevostutkimukseen panostetaan selvästi enemmän ja johdonmukaisemmin kuin Suomessa, ja pysyvää rahoitusta tulee sekä elinkeinolta että valtiolta. Naapurimaassamme hevosen asema maataloudessa ja osana yhteiskuntaa onkin vahvasti tunnustettu, Saastamoinen painottaa.

Saastamoisen mukaan ruotsalaisen hevostutkimuksen painopisteet ovat tänä päivänä hyvin samankaltaisia kuin Suomessakin ja yleensä Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Vuonna 2009 säätiön rahoittaman tutkimuksen painopistealue kohdistuu hevosen terveyteen. Toinen painopiste on hevosten lisääntyminen, kasvatus ja ruokinta ja kolmantena alueena on hevosen merkitys ympäristölle, ihmiselle ja yhteiskunnalle.

TUTKIMUKSELLA GLOBAALIT TAVOITTEET

Ongelmat ympäristön, hevosten hyvinvoinnin ja terveyden kannalta ovat melko samankaltaisia kaikkialla. – Eri mailla on omia resursseja ja erityisosaamista, jolloin voidaan tehdä tehokasta yhteistyötä. Suomalaisten tutkimusosaaminen on tällä hetkellä valmennusfysiologiassa, ravitsemuksessa ja rehuissa sekä lisääntymisfysiologiassa.

– Kesällä MTT:n järjestämän eurooppalaisen hevosten ruokintakongressin aikana MTT:n laiduntutkimukset herättivät suurta kiinnostusta. Samoin huomiota herättivät ainutlaatuiset hevosten ja märehtijöiden väliset vertailevat tutkimukset, joita olemme tehneet Hevosten nurmirehut -hankkeessa, kertoo Saastamoinen.