Uusi vertailumenetelmä yhdistää ruoan ympäristö- ja terveysvaikutukset

Jos halutaan syödä sekä terveellisesti että ympäristöystävällisesti tarvitaan vertailua, jossa otetaan huomioon elintarvikkeen ympäristövaikutus ja yhdistetään tietoon myös ravitsemus. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:ssä kehitetyn uuden menetelmän avulla voidaan valita vaikkapa kestävin ja ravitsevin proteiinin lähde ja kasvisvaihtoehto.

Tervetuloa MTT:n SustFoodChoice-tilaisuuteen, jossa kerrotaan hankkeessa kehitetyistä uusista ruoan kestävyyden arvioinnin menetelmistä. Yhtenä näkökulmana on myös luomun ilmastovaikutukset ja rehevöittävät vaikutukset.

Aika: maanantai 5.5. klo 9–11.30
Paikka: Satakuntatalon Kilta-sali, Lapinrinne 1, Helsinki

9.00  Kahvi

9.30   Pääseekö liha pannasta? Ravitsemuksen sisällyttäminen ilmastovaikutusten arviointiin, hankkeen vastuullinen johtaja Merja Saarinen , MTT

9.50   Kertoisitko, jos tuotteesi olisi sekä ravitsevaa että ympäristöystävällistä? Ravitsemukseen, terveyteen ja ympäristöön liittyvä tuotemarkkinointi, hankkeen vastuullinen johtaja Merja Saarinen , MTT

10.00  Kommenttipuheenvuoro, professori Raija Tahvonen , MTT

10.10  Yrityspuheenvuoro

10.20  Kysymyksiä ja keskustelua

10.30  Varmastiko? Luomuviljojen elinkaariarviointi, tutkija Taija Sinkko , MTT

10.50  Kasvaako pelto vielä pitkään? Maaperävaikutusten arvioinnin menetelmäkokeilu, tutkija Katri Joensuu , MTT

11.10  Kommenttipuheenvuoro, erikoissuunnittelija, agronomi Jukka Rajala , Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti

11.20  Kysymyksiä ja keskustelua

11.30  Tilaisuus päättyy

Ilmoittautumiset 2.5. mennessä : leena.ramstedt@mtt.fi

Tilaisuus on kaikille avoin.

tutkija Merja Saarinen, MTT, puh. 029 531 7709, merja.saarinen@mtt.fi

Nyt päättyvä kolmivuotinen SustFoodChoice-hanke toteutettiin yhteistyössä seitsemän elintarvikealan yrityksen kanssa. Rahoittajina olivat maa- ja metsätalousministeriö, MTT ja mukana olevat yritykset.

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT on Suomen johtava ruokajärjestelmän vastuullisuutta, kilpailukykyä ja luonnonvarojen kestävää hyödyntämistä kehittävä tutkimuskeskus. Lisätietoja www.mtt.fi

Avainsanat:

Yrityksestä

MTT (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus) on maamme johtava maatalous- ja elintarviketutkimusta sekä maatalouden ympäristöntutkimusta tekevä laitos. Toimimme maa- ja metsätalousministeriön alaisuudessa.