Uusia verhopensaita FinE®-kasveissa

Tutkitusti kestävä ja kaunis FinE®-kasviperhe on saanut uusia jäseniä: keltavuohenkuusaman, rusovuohenkuusaman, lamovuohenkuusaman sekä pensasruusun.

– Tuuheat ja peittävät vuohenkuusamat sopivat erityisesti luiskiin ja mataliksi verhopensaiksi, kertoo vanhempi tutkija Sirkka Juhanoja MTT:stä. Rehevän vehreät vuohenkuusamat kasvavat noin metrin korkuisiksi, ja niiden kukinta-aika on pitkä.

Vuohenkuusamat viihtyvät puolivarjossa, mutta tulevat hyvin toimeen myös aurinkoisella paikalla. Rusovuohenkuusama on lajeista tanakkavartisin, lamovuohenkuusama nimensä mukaisesti kaartuvaversoisin.

Vuohenkuusamien lajikenimet kuvaavat lehtevien pensaiden kevätvärejä, joiden eroja voi käyttää hyväksi sommittelussa. Keltavuohenkuusama ’Helo’ on heleän vihreä, rusovuohenkuusama ’Rusko’ on rusottavan punasävyinen ja lamovuohenkuusama ’Kajo’ on vaalean kellertävän vihreä. Kookasta pensasruusu ’Olkkalaa’ koristavat kesällä suuret, pinkit kukat ja syksyllä runsas kiulukkasato sekä ruskaväritys.

– Pensasruusu ’Olkkala’ on otettu talteen Vihdistä vanhalta ratapenkalta, jossa se on menestynyt kilpailussa kookkaita rikkakasveja vastaan. Tämä ruusu sopiikin suojaistutuksiin ja aidanteeksi paikkoihin, joissa se saa levitä, Juhanoja opastaa.

Kestävät talvea

FinE® -kasvit ovat pitkän tutkimus- ja valintatyön ja osaavan taimituotannon tulos.
Lyhenne FinE tulee sanoista Finnish Elite, ja tunnus takaa sen, että FinE®-kasvit on lisätty ilmastonkestävyydeltään ja käyttöominaisuuksiltaan tutkituista ja tautitestatuista emokasveista.

Tunnus myönnetään tarkoin valituille koristekasveille sekä marja- ja hedelmälajikkeille. Kasvit ovat olleet usealla koepaikalla Suomessa vertailevissa kenttäkokeissa, tai niiden ominaisuuksista on pitkäaikainen kokemus.

– Kasveja valittaessa painotetaan erityisesti talvenkestävyyttä ja edustavaa ulkonäköä kukintakauden ulkopuolellakin. Tunnuksen saaneet kasvit on puhdistettu taudeista ennen taimien lisäystä, sanoo Juhanoja.

FinE®-tavaramerkki on MTT:n omistama, mutta sen käytöstä päättävät MTT ja taimitarhatuottajien järjestö Taimistoviljelijät ry yhdessä. Tunnus helpottaa tavallista kuluttajaa ja kotipuutarhuria valitsemaan kestäviä ja kauniita kasveja.

Taimia joka lähtöön

Tällä hetkellä FinE®-tunnus on myönnetty 27 koristepensaalle sekä 21 marja- ja hedelmälajikkeelle. Suositeltavien kasvien joukossa on muun muassa hortensioita, kuusamia, jasmikkeita, pimpinellaruusuja ja maanpeittopajuja sekä omena-, luumu-, kirsikka-, herukka-, tyrni- ja pensasmustikkalajikkeita.

FinE®-taimia ja tietoja niistä on saatavana hyvin varustetuista taimistoista ja taimimyymälöistä.

Tarkemmat kuvaukset FinE® -kasveista www.mtt.fi/fine

Vanhempi tutkija Sirkka Juhanoja, MTT, puh. (02) 4772 209,
sirkka.juhanoja@mtt.fi

MTT (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus) on johtava maatalous- ja elintarviketutkimusta sekä maatalouden ympäristöntutkimusta tekevä laitos. Tutkimusalojamme ovat bioteknologia- ja elintarviketutkimus, kasvintuotanto, kotieläintuotanto, talous, teknologia ja ympäristö. Tuotamme ja välitämme tieteellistä tutkimustietoa sekä kehitämme ja siirrämme teknologiaa koko maatalous- ja elintarvikesektorille. Lisätietoja www.mtt.fi