• Myllylahti Oy/

Brežnevin opissa: Henkilökohtainen muistelma opiskelusta Neuvostoliiton kommunistisen puolueen koulussa Moskovassa 1970-luvulla

Kansan Tahto -lehden päätoimittajana pitkään työskennelleen Eero Materon teos julkistetaan Oulussa Järjestötalon luentosalissa Pakkahuoneenkatu 19 toinen kerros maanantaina 15. lokakuuta klo 15 – 16. Tilaisuudessa tekijä kertoo kirjansa taustoista ja vastaa kysymyksiin. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Puoluekoulukirjan tapahtumat ajoittuvat aatteellisesti kuohuvan 1970-luvun viileneviin loppuvuosiin. Ulkonaisesti mahtavimmillaan oleva Neuvostoliitto on sisältä jo pysähtyneisyyden supervalta. Puoluekoulussa opiskelleet ovat tähän asti olleet vaiteliaita kokemuksistaan.

Suomalaiset kommunistit saivat aatteellista oppia itänaapurista lähes koko Neuvostoliiton olemassaolon ajan. Maailmansotien välisenä aikana Etsivä keskuspoliisi jahtasi Moskovan-kävijöitä, ja kiinni saatuja tuomittiin valtiopetoksen valmistelusta. Sodan jälkeen suomalaisten puolueopiskelu oli rauhanomaista, teoreettista ja laillista, mutta edelleen ainakin puolittain salaista. Vaikenemisen kulttuuri juontui historiasta, ja pitkään sitä perusteltiin ulkomaalaisten illegaalien turvallisuudella. Moni suomalainen vaikeni myös omista perustelluista syistään.

Salaperäisyys ruokki huhuja asekoulutuksesta ja vallankumoustaitojen opettelusta. Monien maiden turvallisuuspalvelut olivat uteliaita. Supo rauhoittui kun sai ujutetuksi kouluun oman tiedottajansa. Kaikkea valvova KGB tuntui olevan perillä opiskelijoiden asioista paremmin kuin nämä itse.

NKP:n puoluekoulussa Moskovassa Neuvostoliitto opetti suomalaisille kommunisteille oikeaoppista marxismi-leninismiä ja pyrki kaitsemaan koko maailman kommunistista liikettä proletaarisen internationalismin tielle – ja omaan komentoonsa.

Kuluneiden vuosikymmenten ansiosta puoluekoulun totisen touhun ylle laskeutuu jo hieman koominen valaistus. Paljon hulvatonta ja absurdia tapahtuu niin koulussa kuin sitä sakeana ympäröivässä reaalisosialismissakin.

Eero Matero (s. 1946) valmistui ylioppilaaksi Suomussalmen lukiosta, opiskeli yhteiskuntatieteitä Tampereen Yliopistossa ja toimi vuodesta 1968 alkaen sanomalehden toimittajana. Pitkäaikaisin työmaa oli Oulussa ilmestyvä vasemmistolainen Kansan Tahto, jossa hän vuodesta 1975 alkaen ehti työskennellä toimittajana, toimitussihteerinä ja toimituspäällikkönä sekä viimeiset parikymmentä vuotta päätoimittajana ennen siirtymistään eläkkeelle vuonna 2009.

Eero Matero: Brežnevin opissa

sidottu / 248 sivua

ISBN 978-952-202-383-4

LIITTEET: Brežnevin opissa -kirjan etukansi sekä Eero Materon valokuva

Myllylahti Oy on vuonna 1989 perustettu yleiskustantamo. Myllylahti on tähän mennessä julkaissut noin 400 kirjaa, ja on vakiinnuttanut asemansa merkittävimpien suomalaisen kustannusyhtiöiden joukossa. www.myllylahti.fi

Henkilökohtainen muistelma opiskelusta Neuvostoliiton kommunistisen puolueen koulussa Moskovassa 1970-luvulla.