Kaksi Myllylahden teosta Lasten LukuVarkaus -palkintoehdokkaana

Marja Ahon ja Jaana Lehtiön ja Helena Miettisen Taika Valo ja Pelukylän pokaali palkinnosta.

LukuVarkaus palkinnon voittajakirja julkistetaan ja kirjailija palkitaan keskiviikkona 10.6.2015 Vekara-Varkaus festivaaliviikolla. Lasten lukuraadin arvioitavaksi meneviä Lasten LukuVarkaus -palkintoehdokkaita on yhteensä seitsemän. Finaalikirjat valitsi aikuislukijoiden esiraati.

Raatilaiset nostivat finaalin kaksi Myllylahden teosta. Marja Ahon Hii-o-hoi! Aarre näkyvissä! nousee poikien seikkailukirjaperinteestä ja on kirjailijan kuvittama. Kirjailijakaksikko Jaana Lehtiön ja Helena Miettisen lasten dekkari Taika Valo ja Pelukylän pokaali saa jatkoa ensi syksynä.

Raadin arviot teoksista:

Marja Aho: Hii-o-hoi! Aarre näkyvissä! (Myllylahti)

Marja Ahon kirja on hauska seikkailukertomus Allusta, joka saa syntymäpäivälahjaksi laatikollisen vanhoja merenkulkuun liittyviä esineitä. Niiden joukosta löytyy merikapteenin päiväkirja. Sitä lukiessaan Allu ja hänen kaverinsa Riku lähtevät mielikuvitusmatkalle maailman vaarallisille merille. Matkalla kuvitellaan kaikki mahdollinen meriseikkailu delfiineistä myrskyihin.

Tavaroita penkoessaan pojat saavat vihiä kätketystä aarteesta, jota tietysti lähdetään etsimään. Tällä reissulla pojat tutustuvat oikeisiin merimiehiin ja heidän tarinoihinsa. Tarina muuttuu aarteen takia välillä suorastaan vaaralliseksi. Ahon kirjassa riittää jännitystä mutta kenties vielä enemmän hauskoja tapahtumia. Kirjaa lukeva aikuinenkin purskahtaa välillä nauruun.

Marja Aho (s.1972) on lahtelainen kuvittaja-kirjailija. Ahon esikoisteos WWW – Wilhelmiina Won Waak tietokonekoukussa ilmestyi 2011. Lisäksi hän on julkaissut pakinoita, kolumneja, novelleja, jatkokertomuksia sanoma- ja aikakauslehtiin sekä tehnyt kuvituksia sanomalehtiin, kirjoihin, kortteihin, koruihin, kalentereihin ja logoihin.

Jaana Lehtiö ja Helena Miettinen: Taika Valo ja Pelukylän pokaali (Myllylahti)

Kirjoittajakaksikko Jaana Lehtiön ja Helena Miettisen 8–12-vuotiaille lapsille suunnattu kirja aloittaa hauskan ja myönteisen seikkailusarjan. Siinä lapset selvittävät fantasiakeinoin erilaisia jännittäviä haasteita. Päähenkilö Taika joutuu kirjan alussa muuttamaan pieneen kylään. Taakse jäävät niin paras ystävä kuin jalkapallojoukkue. Taikan perhe muuttaa suvun ikivanhaan taloon, jota kylällä kutsutaan Varastaloksi. Taikan täti matkustelee ympäri maailmaa. Seikkailu alkaa, kun Taika tutustuu uuteen ystävään Saanaan, jolla on lemmikkinä taikavoimia omaava käärme. Tytöt huomaavat ympärillään tapahtuvan erikoisia asioita, jotka tuntuvat liittyvän sata vuotta aikaisemmin kadonneeseen palkintopokaaliin.

Pelottavien tilanteiden jälkeen tytöt joutuvat miettimään suuriakin asioita kuten menneisyydessä tapahtuneen vääryyden oikaisemista. Lehtiön ja Miettisen tarina kuvaa hyvin lapsen sopeutumista uuteen ympäristöön. Se kehottaa kokeilemaan uutta ja katsomaan maailmaa ennakkoluulottomasti.

Jaana Lehtiö (s. 1960 Turku) on porvoolainen uskonnon ja elämänkatsomustiedon opettaja ja kirjailija. Hänen esikoisjännitysromaaninsa Joka viisautta rakastaa julkaistiin 2013. Taika Valo ja Pelukylän pokaali on Lehtiön ensimmäinen lastenromaani.

Helena Miettinen on aiemmin julkaissut mm. tutkielman Menetetyt kodit, elämät, unelmat ja kirjoittanut muistelmateoksiin Inkeriläiset ja Petettyjen toiveiden maa. Hän on toimittanut inkeriläisiä satuja ja kertomuksia.

Arvostelukappaleet, lisätiedot ja haastattelupyynnöt: tiedottaja Taika Dahlbom, taika@myllylahti.fi
***

Myllylahti Oy on vuonna 1989 perustettu yleiskustantamo. Myllylahti on tähän mennessä julkaissut noin 450 kirjaa, ja vakiinnuttanut asemansa merkittävimpien suomalaisten kustannusyhtiöiden joukossa. www.myllylahti.fi